"ОЧЕКУЈТЕ СТАЛНЕ НЕСТАШИЦЕ ХРАНЕ У ПРОДАВНИЦАМА" Снимци празних рафова обишли свет - Сви су забринути! (ВИДЕО)
Несташица хране на рафовима у Британији.
Кад су се празне полице трговина овог лета поново појавиле у продавницама у Великој Британији, то се прво приписало великом броју радника у малопродаји који су завршили у самоизолацији због великог скока броја заражених коронавирусом. Али број заражених је нагло опао (иако у међувремену поново расте), али празне полице су и даље забрињавајуће честа појава.
Запослили сте се, а нисте завршили факултет: Ево како да наставите студије уз посао
РАТ ЗБОГ ВИНА? Да ли је "просеко" или "прошек", покушај брендирања хрватског вина разљутио Италијане
РАКЕТЕ СЕВЕРНЕ КОРЕЈЕ ПОГОДИЛЕ ЈАПАН! Токио подигао узбуну, да ли је на помолу рат? (ВИДЕО)
Постаје све јасније да је примарни узрок несташице у британским супермаркетима хронични недостатак радне снаге и поремећај у ланцу снабдевања - и да је то првенствено због хаотичног Брегзита.
"Систем снабдевања" на време "више не функционише и мислим да више неће функционисати", рекао је Јан Рајт, шеф Британске алијансе за храну и пиће (ФДФ), на састанку владиног института у петак , позивајући потрошаче да очекују "сталне несташице" хране у продавницама. ФДФ представља више од 800 британских компанија за производњу хране и пића.
Систем "јуст ин тиме" је модел снабдевања у коме су трошкови минимизирани минимизирањем времена складиштења сировина или произведене робе и њихове количине у складиштима синхронизацијом ланца снабдевања.
Vright је нагласио да то "не значи да ће Британци остати без хране" и гладовати, али је предложио да би снабдевањеа могло бити много нестабилнија него пре.
- Британски купац и потрошач могли су (до сада) очекивати да ће скоро сваки производ стално бити на полици (супермаркету) или у ресторану. Готово је. И мислим да се неће вратити - упозорио је Vright.
Шеф ФДФ -а такође је дао конкретан пример ових тектонских поремећаја у малопродаји: „Прошле недеље цео исток Енглеске у основи није био снабдевен флашираном водом јер једноставно није било могуће да компаније које премештају те ствари снабдевају ово и све остало . Тако су компаније донеле одлуку да дају предност производима са већом (продајном) маржом. "
"Велика Британија има веома издржљив ланац снабдевања храном који се добро показао у одговорима на изазове без преседана. Предузимамо кораке да подржимо компаније у решавању низа питања, од пандемије до несташице возача тешких камиона широм Европе", инсистирала је портпарол владе Бориса Џонсона, преноси BBC.
Међутим, анкете потрошача дају другачију слику. Према истраживању ИоуГ -а објављеном овог месеца, 56% испитаника приметило је несташицу производа у својим локалним супермаркетима.
- Радим овде 32 године и никада ово нисам видео - рекао је за Скај Њуз комерцијални директор Транслинк Експрес -а Крис Хобис.
Иаин Бровн, потпредседник Шкотског удружења пољопривредника шкотских узгајивача (ЕСГ), такође упозорава на драматичне проблеме са којима се суочавају.
- Складишта са хладњачама нису имала довољно простора за држање усева, па смо морали да недељни род. И нисмо имали довољно радника за бербу нашег поврћа, што значи да би отишло у отпад - рекао је Браун за CNN.
Иако несташице хране нису биле неуобичајене у неким земљама током пандемије, Бровну је дијагностикован Брекит, који је ступио на снагу у јануару прошле године, непосредно прије пандемије, као кључни узрок проблема у Великој Британији.
Две битне области производње - прво жетва и берба, а затим и дистрибуција пољопривредне робе на полицама супермаркета - тешко су погођене недостатком радне снаге.
Хронични недостатак возача камиона који превозе свежу храну у замрзиваче и из њих довео је до тога да је ЕСГ у једној фази морао да баци целокупни недељни усев својих чланова и на тај начин изгуби око милион фунти (1,17 милиона евра).
Осим тога, берби воћа и поврћа у Великој Британији, као и у Немачкој и другим западноевропским земљама, увелико присуствују сезонски радници који би на неколико месеци долазили из источноевропских земаља, попут Румуније и Бугарске. Бровн каже да је сада много мање тих сезонских радника.
- Неки нису дошли јер прописи о вирусу отежавају рад, неки су дошли, зарадили много новца и отишли кући раније него што је планирано - рекао је Браун за CNN, додајући да то значи да је око 10-15% његовог укупног усева отишло на отпада, што га је коштало око 200.000 фунти.
Наравно, постоји недостатак радника из Европске уније не само због пандемијских ограничења уласка у земљу, већ и због оних наметнутих изласком Велике Британије из ЕУ. А то значи финансијске губитке за компаније и празне полице - с обзиром на сезону божићне куповине.
Велики број имигрантских возача камиона вратио се прошле године кући због пандемије и карантене - а затим се због Брекита многи од њих нису могли вратити. До јуна 2020. године 14.000 возача камиона напустило је Велику Британију. До јула ове године - више од годину дана касније - само 600 их се вратило, рекли су представници овог сектора за Скај Њуз.
Тренутни недостатак возача камиона процењује се на између 90.000 и 120.000, према Удружењу шпедитера Логистицс УК. А возаче из ЕУ не могу тако лако заменити британски радници. За стицање возачке квалификације потребно је до девет месеци, по цени до 5.000 фунти. И, наравно, попут других грађана богатих земаља, Британце не занима превише посао возача камиона или берача поврћа.
- Имамо стару радну снагу у Великој Британији, а слика радних услова за возаче камиона - небезбедних паркинг места или одморишта - учинила је посао непривлачним за многе млађе људе - рекао је портпарол Логистицс УК -а за CNN.
Конфедерација британске индустрије упозорава да нестају и месари, складишни радници, берачи воћа и цвећа, кувари, столари, електричари и радници у фабрикама.
Челници највећих британских супермаркета описују несташицу хране на својим полицама као ситуацију без преседана. Један шеф у интервјуу за лондонски Тајмс отворено је рекао да је недостатак "на горем нивоу него што је икада видео" и да би полице за Божић могле бити празне због недостатка возача.
Опозиција и критичари Владе и њених оптимистичних обећања и погледа на Британију након Брекита тврде да се влада није адекватно припремила за неизбјежне последице напуштања ЕУ.
Прекиди на страни понуде и поремећаји изазвани пандемијом, који су погодили остатак света, сада служе Џонсону као изговор за озбиљне сметње изазване Брегзитом, пише Гуардиан. Наравно, британски конзервативци, који су већ скептични према епидемиолошким мерама и озбиљности пандемије, заинтересовани су за повећање проблема повезаних с мерама и смањење проблема везаних за Брегзит, за шта су се залагали.
Упркос уверавањима британских рибара да неће имати проблема с извозом у ЕУ, сада често морају бацити улов натраг у море јер бродови не могу искрцати и / или прерадити рибу на вријеме за продају.
Раст британског БДП -а скоро је заустављен у јулу, према Заводу за националну статистику, чему су свакако помогли проблеми у ланцу снабдевања и недостатак радне снаге. Британски БДП је и даље за 2,1% нижи него пре пандемије, а неки економисти мисле да ће се разлика надокнадити тек у другом кварталу следеће године.
Колико би ове економске промјене могле бити далекосежне свједочи чињеница да је Британија, према Ројтерсу, на путу да изгуби статус једног од 10 најбољих њемачких трговинских партнера ове године, први пут од 1950. године, због Брегзита- сродне трговинске баријере.