ШТА СЕ ПРОМЕНИЛО ПОСЛЕ 11. СЕПТЕМБРА? Након теористичког напада, авио-саобраћај више никада није био исти
Терористички напад у Њујорку је заувек променио начин на који смо летели.
На сваку годишњицу 11. септембра не можемо, а да се не осврнемо на то колико се авио-индустрија од тада променила како би се путовања авионом учинила сигурнијим.
И док су САД од напада потрошиле приближно 100 милијарди долара на обезбеђивање аеродрома и летелица, једно је сигурно - треба учинити још.
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2020/05/22/zemljotres-grcka1-profimedia.jpg?itok=tza1383j)
ТРЕСЛО СЕ У ОМИЉЕНОЈ СРПСКОЈ ДЕСТИНАЦИЈИ: Јак земљотрес избацивао људе из кревета
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/398700/svetlana_tihanovska.jpg?itok=UFDlnFuG)
ЛИТВАНИЈА ПРИЗНАЛА ТИХАНОВСКУ ЗА ПРЕДСЕДНИЦУ БЕЛОРУСИЈЕ: "Међународна заједница треба да уради једну ствар"
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2020/09/11/profimedia-0557339735.jpg?itok=UvkdqHfP)
ПОЖАРИ КАКВЕ АМЕРИКА НИЈЕ ВИДЕЛА: Врући ветрови их разбуктали, више од 500.000 људи евакуисано (ВИДЕО)
Пре 19 година, одмах након напада брзо је састављен безбедносни манифест како би се осигурало да терористи више никада не могу да отму авион и претворе га у вођену ракету, као што им је то те 2001. године успело.
И чак пре него што је Конгрес имао прилику да реагује, закон Управе за безбедност саобраћаја (ТСА) усвојен је тог новембра по којем су авио-компаније и аеродроми журили да направе хитне измене: учврсте врата кокпита непробојним материјалом, ажурирају листу забрањених предмета и попуњавање осталих безбедносних пропуста.
Иако се данас већина стручњака слаже да су шансе за још једну отмицу јако мале, терористи се прилагођавају, а претња се пребацила на друга, мање сигурнија подручја аеродрома: предворја за чек-ин, улазе на контролне пунктове и доласке што смо видели у Бриселу и Истанбулу.
А обарање руског авиона компаније Метроџет на лету 9268 изнад Египта 2015. године било је подсетник да тероризам са земље остаје најозбиљнија претња авио-индустрији.
Иако нас тек много промена очекује, ваљало би да се подсетимо шта се то све променило у протеклих 19 година:
Заштита авиона
Очигледан успех био је затварање кокпита. Од 11. септембра, пилоти остају закључани из неосвојивих врата током лета. Други кокрак био је појачати број тзв. маршала, односно чувара путника у цивилу, којих је тада било мање од 100, али и обучити пилоте како да реагују у хитним ситуацијама и поступају са оружјем.
Штавише, шушка се да Ербас и Боинг желе да праве авионе који ће имати двострука врата за сигурнији кокпит.
Одвајање "познатих" путника
Главни циљ после 11. септебра био је искористити модерну и интелигентну технологију како би се "познати" путници одвојили од оних који захтевају додатну контролу пре уласка у авион. То је многим људима изазивало нелагоду јер се чини да смо временом огуглали на, заправо неприхватљиве технике профилисања.
Ипак, један друго тражени циљ који је годинама заобилазио званичнике био је стварање програма "познатог путника" који би пружио убрзан третман путницима који су у прошлости добровољно прихватили свеобухватну проверу.
Трогодишњи програм Управе за безбедност авио-саобраћаја у САД је прилично испунио тај циљ и сада има 3,6 милиона чланова.
Боља радна снага на аеродромима
Тог 11. септембра било је мање од 20.000 контролора који су радили за скенером на аеродрому од којих су многи радили у цивилу, за мале плате, и углавном су их ангажовале авио-компаније.
Само пар сати након напада постали су мета напада и критика због очигледне лакоће са којом су отмичари могли да се укрцају у авион са секачима кутија у торбама.
Управо је зато један од првих одговора државе био да ће се авио-компаније избацити послова безбедности, те да ће такве послове преузети влада, односно поставити своје људе на контролним пунктовима. Посматрајући с ове тачке гледишта, то је можда тог 11. септембра била претерана реакција.
На пример, секачи за кутије које су терористи користили као главно оружје уствари су легални по правилима авио-компанија, а компјутеризовани скрининг систем који је постојао тог дана јесте зауставио неколико отмичара због додатног прегледа торби, али што је најтужније они су знали како да преваре систем.
Бољи скрининг за оружје и бомбе
Пре 11. септембра већина пријављеног пртљага, посебно на домаћим летовима ишла је моментално у авион без испитивања на експлозив. Следеће године су у предворја аеродрома стигле машине за отркивање експлозива, али је уложено стотине милиона долара за изградњу много бржег "подземља", односно прегледа свог чекираног пртљага.
Прва генерација скрининг машина повучена је са тржишта због могућих ризика по здравље. Данашње машине су потпуно безбедне.
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2019/09/13/viktor_orban.jpg?itok=KhMp5Fox)
МАЂАРСКА ЧУВА ЕКОНОМИЈУ, АЛИ ПРАВИ КОМПРОМИСЕ: Орбан уводи обавезну меру у борби против короне!
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2020/09/11/screenshot_from_2020-09-11_07-59-16.jpg?itok=18YfQMNV)
БОМБАРДОВАНА АМЕРИЧКА БАЗА! Серија страховитих напада на војску САД у Јордану, угрожено снабдевање (ФОТО/ВИДЕО)
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2020/09/11/kula.jpg?itok=AVnX1w7x)
ТЕРОРИСТИЧКИ НАПАД ПОД ВЕЛОМ ТАЈНИ: Након 19 година удар у "близнакиње" оставља многа питања без одговора
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/398724/profimedia-0528200549_0.jpg?itok=S0N1aMUT)
ЧЕРЧИЛ ПОНОВО НА УДАРУ: Вандали оскрнавили статуу легендарног премијера Велике Британије, ево шта су написали
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2018/05/02/profimedia-0352487891.jpg?itok=T_byQ-wH)
НЕ ОБАЗИРУ СЕ НА ЗАХТЕВЕ ЕУ: Британци планирају да прогурају Брегзит на "мала врата", спрема се ХАОС широм Европе