ШТА СЕ ЗАПРАВО ДОГОДИЛО МАЛЕЗИЈСКОМ АВИОНУ НЕСТАЛОМ ПРЕ 7 ГОДИНА? Једна новинарка изнела теорију како се све десило
Недостатак информација подстицао је разне теоретичаре завере широм света да креирају различите приче
Прошло је седам година од нестанка Боинга - авиона компаније "Малезија ерлајнса", и за све то време рађале су се разне теорије о разлогу кобне судбине летелице.
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2021/01/31/2021-01-09t223546z_887579544_rc2m4l9bnp65_rtrmadp_3_health-coronavirus-vaccines-distribution.jpg?itok=749P-iro)
УН МОГУ ДА РАЧУНАЈУ НА ДУБАИ: Емират спреман да диструбира 2 милијарде вакцина сиромашнима
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2021/01/31/2021-01-07t125523z_1477314838_rc203l9mng83_rtrmadp_3_health-coronavirus-israel-palestinians-vaccination.jpg?itok=qbkb2lsn)
ИЗРАЕЛ ШАЉЕ ВАКЦИНЕ ПАЛЕСТИНЦИМА: Нови преокрет у односима на Блиском истоку
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2021/01/31/pjimage_-_2021-01-31t153510.877.jpg?itok=Fz1bXb0r)
УЗНЕМИРУЈУЋЕ! ХАОС У РУСИЈИ: Мушкарац се ЗАПАЛИО у центру Москве, полиција реаговала (ВИДЕО)
Француска новинарка Флоренс де Шанж (53) у својој новој књизи открива оно што многи зову највећим мистеријем у историји ваздухопловства.
Авион на лету МХ370 полетео је са аеродрома у Куала Лумпуру према Пекингу. У Боингу 777 били су два пилота, 10 стјуардеса и 227 путника 14 различитих националности.
У 01:19 сати, док је напуштао малезијски ваздушни простор и прелазио у Вијетнам, пилот Захари Ахмад Шах изговорио је последње речи које су се чуле с лета: "Лаку ноћ, малезијски 370".
Према уобичајеној процедури, авион је тад требало да пријави своју присутност вијетнамској контроли ваздушног саобраћаја, али тај позив никад није стигао - минут касније прекинута је веза с контролорима и летелица је једноставно нестала, пише "Д Телеграф".
Авион није упутио позив у помоћ нити је показивао знаке невоље. Ноћ је била ведра, услови летења добри, а регија кроз коју је авион летио под строгим је надзором сателита те пуна цивилних и војних радарских станица. Ипак, седам година касније, његова судбина остаје непозната.
Бројни бродови и авиони данима су претраживали Јужно кинеско море не би ли пронашли трагове несталог авиона. А онда је 15. марта Најиб Разак, тадашњи малезијски премијер, рекао како се верује да је "Боинг 777 изненада променио курс након уласка у вијетнамски ваздушни простор".
Изнео је и теорију према којој је таква радња "била изведена због намерног деловања некога у авиону".
А према званичном наративу, малезијски војни радар приметио је авион који се стрмо пењао и спуштао док је летео преко Малајског полуострва, скретао према Малајском пролазу, па затим заокружио северним врхом Суматре до Индијског океана.
Инмарсат, сателитска телекомуникацијска компанија, након тога успела је дам прикупи повремене електроничке импулсе из авиона. Из тих сигнала научници су израчунали да је МХ370 летео можда шест сати према југу, након што је заокружио око Суматре, а пре него што се срушио у море, вероватно због недостатка горива.
Ова верзија приче годину дана после опет је постала актуална - тад су, наиме, на плажама јужне Африке и острва Реунион с друге стране Индијског оцеана пронађене крхотине за које се верује да припадају управо несталом авиону.
Инмарсатови прорачуни покренули су најскупљу претрагу у историји ваздухопловства. Трајала је скоро три године и коштала више од 137 милиона долара, али није пронађено - ништа - осим неколико олупина бродова из 19. века.
Првобитна потрага прекинута је 2017, а годину дана касније стигао је и коначни извештај званичног истражног тима, који се састојао од стручњака из Малезије, Аустралије, САД, Кине, Велике Британије, Индонезије, Сингапура и Француске, но нити они нису могли да објасне нестанак МХ370, премда нису искључили нити могућност "незаконитог мешања треће стране".
Због недостатка чврстих чињеница, појављивало се све више бизарних теорија завере - да је авион нестао у црној рупи, да су га отели ванземаљци или терористи, да се налази у Сомалији, Казахстану или Северној Кореји, да је намерно уништен како би се ликвидирали сведоци операције узимања органа коју је водио син највишег кинеског званичника.
Водећу теорију подстицао је бивши аустралијски премијер Тони Абот, за време чијег мандата је МХ370 и нестао, а према њој је пилот починио самоубиство и намерно срушио авион у море.
Поменута новинарка, која је две деценије новинарски покривала југоисточну Азију за "Ле Монде" и "Радио Франце", три године живела у Малезији, а сада ради у Хонгконгу, на прву годишњицу нестанка авиона написала је дугачак чланак у којем је била врло скептична према званичном извештају.
У својој првој књизи објављеној 2016. опрезно је сугерисала да изгубљени авион можда уопште није у Индијском океану, већ у Јужнокинеском мору, где се првобитно и претпостављало да се срушио. А управо је њена књига подстакла људе да јој се почну јављати с новим информацијама.
Новинарка је од тад, трагајући за истином, посетила најмање 15 земаља на четири континента. Интервјуисала је стотине људи, од рибара на Малдивима који су тврдили да су видели како огроман авион нестаје над њиховим острвом, до бившег званичника кинеске војске који је, баш попут ње, сумњао у званични наратив.
- Њихове тврдње вређају људску интелигенцију. То је стварно лудо. Нема смисла рећи свету да смо изгубили траг о Боингу 777! Ако као новинарка не реагујем на то, онда слободно могу ићи да продајем чарапе или кравате - изјавила је она.
Прва и недвосмислена тврдња у њеној новој књизи "The Ацт оф Disappearing Ацт", која излази следећи недеље, јесте да се МХ370 заиста срушио у Јужнокинеско море, како се прво сумњало, а не хиљадама километара даље у Индијском океану.
Новинарка указује и на јасан недостатак једне радарске слике која би са сигурношћу показала да је авион кренуо према западу па онда према југу - такве радарске слике нема, иако су се у близини његове наводне руте одвијале две велике војне вежбе. У својој књизи такође сугерише да је неколико постојећих слика могло бити с других авиона, преноси Јутарњи лист.
- Нико, нити једна особа, ни радар, ни брод, ни сателит, ни војна база, ни други авион - нико није видео МХ370 изнад јужног Индијског океана - пише де она. А што се тиче спорних електроничких импулса, према којима је авион наставио да лети још сатима, она сугерише да су их можда генерисали на неки други начин, можда неки други авиони.
Де Шанж потом износи и доказе који подупиру њену тврдњу да је авион пао у Јужнокинеско море - спомиње, између осталог, и кинеске медије који су извештавали о С.О.С. поруци пилота у 02:43х, у којој је затражио хитно слетање јер се "његов авион распадао"; ту су и кинески сателитски снимци, како она тврди, очигледних остатака авиона у мору, као и две велике нафтне мрље наводно уочене у близини вијетнамске обале.
- Докази су игнорисани, одбачени, негирани или једноставно избрисани - тврди ова истраживачка новинарка. Јужнокинеске сателитске слике високе резолуције које су могле да идентификују плутајуће крхотине касније су мистериозно нестале, а транскрипти између МХ370 и малезијске контроле ваздушног саобраћаја током 42 минута лета никад нису ни објављени.
Но тројица ваздухопловних стручњака који су пратили овај случај не верују новинарки која тврди да је МХ370 завршио у Јужнокинеском мору.
- То је прилично измишљено - каже бивши високи британски владин званичник који је хтео да остане анониман.
- Ма, то су глупости. Знамо где је зракоплов пао - додаје Данкан Стил, независни научник, инжењер и математичар који је такође покушавао да реши мистерију, али ипак није рекао где је авион за који тврди да "знамо" где је пао.
Дејвид Мекмилијан, бивши председавајући глобалне Агенције за сигурност летења, сматра како ипак постоји одређени простор за сумњу с обзиром на недостатак чврстих чињеница, док су рођаци жртава такођер прилично скептични што се тиче информација којима располаже француска истраживачка новинарка.
Де Шанж поставља и следеће питање - зашто би ико желео да прикрије прикрити чињеницу да се МХ370 срушио у Јужнокинеско море, ако се то заиста и догодило? А управо на то покушава и одговорити у последњем поглављу своје нове књиге. Она, наиме, верује да је авион - оборен. И наставља да скицира свој хипотетски сценарио за који, упркос неким "рупама", верује да је 80 посто тачан.
МХ370 је носио украдену технологију, можда неки моћни шпијунски уређај, а САД су морале да зауставе тај терет како он не би стигао до Кине.
Послали су два AWACS авиона који је требало да зауставе комуникацијски систем МХ370, а онда су присилили авион да слети на оближњи војни аеродром, где би споран терет могао бити уклоњен. Но кад је пилот Захари Ахмад Шах одбио да слети, Американци су оборили авион пре него што је он ушао у кинески ваздушни простор.
- Обарање је могло бити грешка, но може бити и крајње средство заустављања авиона и његовог терета, све само да он не падне у руке Кине - пише у књизи, те тврди како су САД и Кина имале очите разлоге за скривање истине.
- Мој сценарио, иако хипотетички, темељи се на скупу чврстих трагова. Све друге приче подметнуте су како би се промовисао званични наратив ове мистере - закључује она, а доноси Телеграпх.