Погледајте како ће изгледати нова аутобуска станица у Панчеву (ФОТО)
“Пантранспорт” ће изградити нову главну аутобуску станицу у Панчеву као последњу обавезу из уговора о јавно-приватном партнерству у области јавног превоза с Градом Панчевом.
Локацију и све неопходне дозволе, као и уређену саобраћајну и комуналну инфраструктуру обезбеђује локална самоуправа, док ће изградњу нове аутобуске станице у потпуности финансирати “Пантранспорт” из сопствених средстава.
Нова аутобуска станица у Панчеву биће изграђена по најсавременијим стандардима у грађевинарству, по принципима одрживе градње, а садржаће и низ садржаја који не постоје на постојећој аутобуској станици.
Главну добробит коју ће имати сви грађани Панчева, јесте измештање саобраћаја из центра града чиме ће се драстично смањити загађење ваздуха, смањити гужве, а путници ће добити изузетно висок ниво квалитета услуге у новој аутобуској станици.
Нова аутобуска станица имаће посебно изграђен паркинг за посетиоце, и за запослене, као и ресторан.
У “Пантранспорту” процењују да би грађевинску дозволу могли да добију почетка наредне грађевинске сезоне, како би у марту 2023. године и приступили изградњи нове главне аутобуске станице. Уколико не буде непредвиђених застоја, нова аутобуска станица у Панчеву могла би бити пуштена у рад на пролеће 2024. године.
Воја Савичић, директор “Пантранспорта” у ексклузивној изјави за наш портал представио је садржаје које ће нова аутобуска станица имати, али и бројне добробити које ће ово измештање донети путницима.
- Изградњом аутобуске станице грађани ће добити нови, виши ниво услуге. Путницима ће на располагању бити комплекс аутобуске станице и објекта за одржавање возила с бројним садржајима које сада немају. Станица ће се градити по тренутно најсавременијим стандардима. Један од битних елемената комплекса аутобуске станице је да ће у свом саставу имати и паркинг, што ова станица у центру нема и то је велики проблем за путнике који долазе као пратиоци. Улаз и коришћење станице биће прилагођен и особама са инвалидитетом - наводи Воја Савичић.
Нова аутобуска станица у Панчеву имаће 14 полазних перона, пословну зграду са пратећим садржајима, објекат за сервис аутобуса и изграђених сто паркинг места.
- Нова аутобуска станица састоји се од једног пословног објекта са перонима и пратећим садржајима и једне надстрешнице изнад перона и једне надстрешнице изнад дела ресторана који је планиран у оквиру комплекса где су планирана и два паркинга, оба са контролисаним улазом. Један паркинг ће бити за посетиоце а одређени број места је предвиђен и за особе са инвалидитетом, а други паркинг је за запослене. У оквиру комплекса у плану је да се изгради и пословно-технички објекат који ће служити за одржавање односно преглед возила. Планирана је и интерна станица за снабдевање аутобуса горивом. Сви садржаји у комплексу имају главни циљ – виши ниво квалитета услуге за путнике и оптимизацију пословања превозника - каже директор „Пантранспорта“ Воја Савичић.
Како каже, на новој главној аутобуској станици биће 14 перона, што је мање него сада, али број који ће у потпуности бити у складу с потребама Пантранспорта, с бројем полазака и превозника с пројекцијом да ће се тај број полазака и ширити.
„Ових 27 перона на тренутној аутобуској станици је превише, то је предимензиониран број с обзиром на број полазака. Све је везано за оптимизацију и уклапање и других превозника и Пантранспорта. Није искључиво да један перон користи један превозник, него ће на новој главној станици један перон користити више превозника, као што је уређено и организовано и на много већим станицама, као што је на пример, БАС у Београду“, објашњава даље Савичић.
„Пантранспорт“: Путници су нам на првом месту и виши ниво квалитета услуга
Највећи издатак је изградња аутобуске станице, али наш саговорник напомиње да ће највећи подухват заправо бити организација саобраћаја у градском саобраћају.
- Мрежа линија ће претрпети одређене измене, посебно градске линије 4 и 6 које се завршавају односно почињу у центру града. Највероватније ћемо продужити трасе тих градских линија тако да дођу до нове градске аутобуске станице. И све остале линије градског и приградског саобраћаја ће пролазити кроз центар града, па након тога ићи на локацију нове аутобуске станице. У сваком случају, путници су нам на првом месту и после веома детаљне анализе утврдиће се нова мрежа линија која ће бити искључиво у интересу путника који користе услуге “Пантранспорта”. Новом мрежом линија неће бити угрожени ни путници који путују за Београд, јер ће се у наредном периоду, а свакако пре отварања нове главне аутобуске станице, наћи најоптималније решење за пријем путника и у другим деловима града - каже Воја Савичић.
Уређење аутобуских стајалишта није у надлежности превозника, али Пантранспорт ће настојати да у наредне две године, до отварања нове аутобуске станице у сарадњи са градом што већи број стајалишта уреди тако да путници могу у свим временским условима да чекају аутобус. Већ сада у граду постоји десетак еколошких “паметних” стајалишта која за производњу електричне енергије користе сунчеву светлост и та добијена енергија се даље користи за ЛЕД расвету, за пуњење мобилних уређаја и за функционисање wi фи интернета, а на овим стајалиштима путници су заштићени од сунца, кише или ветра.
- Утврђивање локација и изградња самих аутобуских стајалишта је надлежност Града Панчева, тако да ћемо у сарадњи са надлежним службама града одредити да ли је потребно и увођење нових стајалишта на новим трасама линија аутобуса које ће бити утврђене пре изградње нове главне аутобуске станице у Панчеву - каже Савичић.
Ни данас највећи број путника не користи постојећу главну аутобуску станицу
Савичић додаје да путници ништа не губе измештањем главне аутобуске станице, јер бројке показују да ионако највећи број путника не користи ни постојећу главну аутобуску станицу.
- Интереси путника и њихова удобност су нам на првом месту од првог дана. На пример линија Банатски Брестовац-Панчево. Траса линије ће бити као и до сада, до садашње аутобуске станице, али ће наставити и улицом Светог Саве до нове главне аутобуске станице у Панчеву. На свим тим успутним аутобуским стајалиштима биће омогућен пријем и отпрема путника. И сами смо сведоци да и сад тренутно велики број путника градских и приградских линија чека аутобус на успутним стајалиштима, а не на главној аутобуској станици. Највећи број путника ни сада не долази на главну аутобуску станицу. Број путника који користе аутобуску станицу су путници који користе наше услуге на линији за Београд и путници осталих превозника који транзитирају кроз Панчево - каже Воја Савичић.
Пантранспорт је значајно допринео да се квалитет ваздуха у Панчеву поправи и тај еколошки моменат уопште није занемарљив. Путници се превозе најсавременијим еколошки прихватљивим аутобусима, од којих је одређени број и на метан.
- У возном парку имамо 60 потпуно нових аутобуса са еколошки прихватљивим моторима, а осам возила имају агрегат са погоном на природни гас. Еколошка слика града је знатно промењена по питању квалитета ваздуха, с обзиром да је комплетан возни парк нов. Комплекс нове аутобуске станице биће грађен по принципа одрживе градње и значајно ће улепшати слику тог дела града, али и целог Панчева уопште - каже наш саговорник.
Нова главна аутобуска станица и организација садржаја у целом комплексу, кад буду изграђени, значајно ће смањити и трошкове “Пантранспорта” кад је у питању такозвана нулта километража.
- Нулта километража подразумева оне километре кад возила долазе празна до аутобуске станице и гараже и одлазе по завршетку рада. Новом организацијом на будућој главној аутобуској станици смањиће нам се број тих нултих километара које сада имамо. На новој станици ћемо имати све на једном месту, уколико је потребна нека брза интервенција или ситнија поправка да возило може да се у што краћем времену оспособи и врати у саобраћај. Очекујемо и да ће се боље оптимизовати сам процес рада када је у питању коришћење аутобуса мањег капацитета, до 30 седишта. У пракси се дешава да у смени од неких пет полазака, два поласка могу да се реализују са мини бусем, не мора да се шаље аутобус. Сада због тренутне одвојености објеката не можемо то да изведемо, али кад све буде у оквиру једног комплекса то ће омогућити брзе и ефикасне измене и олакшати наше функционисање као превозника - објашњава даље Савичић.
Обавеза изградње нове аутобуске станице позната већ годинама
Приликом потписивања јавног уговора за доделу концесија за јавни превоз путника на територији града Панчева, у новембру 2019. године, Пантранспорт је преузео и обавезу изградње нове аутобуске станице.
- Рок за изградњу и пуштање у рад аутобуске станице почеће да тече након обезбеђивања свих дозвола и сагласности за изградњу од стране наручиоца то јест Града Панчева. Наручилац се обавезао да ће обезбедити све дозволе и сагласности, и да ће изградити пратећу саобраћајну и комуналну инфраструктуру, како би се процес изградње аутобуске станице одвијао у складу са дефинисаном динамиком. Тренутно смо у почетној фази припреме целокупне документације. Само измештање аутобуске станице значи највећи део посла за самог превозника када је у питању мрежа линија на територији града Панчева. Наши суграђани немају разлога за бригу због измештања аутобуске станице, јер сви садржаји у граду биће им и даље доступни. Неке градске линије ће сигурно претрпети промене, али у суштини користиће се сва градска стајалишта која се користе и сада за пријем путника - каже директор Савичић.
Сва документација, измене Планских докумената и процедуре до добијања грађевинске дозволе и испуњавања услова од стране Града Панчева захтевају одређено време и усвајање од стране градског већа и Скупштине града.
- Потребно је и да се заврши пратећа саобраћајна и комунална инфраструктура с обзиром да ће цео тај потез где ће се налазити нова аутобуска станица претрпети реконструкцију. Потребно је да се ураде прилазни путеви како би могао аутобуски саобраћај да се одвија без проблема. Морају прво да се обезбеде саобраћајно-технички услови како би уопште био омогућен рад аутобуске станице након изградње. У циљу испуњења уговорне обавезе коју смо преузели је изградња нове главне аутобуске станице која би у идеалним условима могла да буде отворена у априлу 2024. године - закључио је Воја Савичић.
Власничка структура „Пантранспорта“ је сада промењена и власник 64,66% капитала је “Сага транс”, 32,33% Транс југ, а 3% Град Панчево.
Према пројекту, вредност изградње нове аутобуске станице са пратећим објектима и уређењем околине биће 3.443.000 евра. Трошак изградње у потпуности финансира „Пантранспорт“.
Потписивањем уговора с градом Панчевом 2019. године Пантранспорт се обавезао да набави нових 60 аутобуса и изгради нову аутобуску станицу. Нови аутобуси набављени су и испоручени већ у јуну 2020. године од када Панчевци имају најмодернији јавни превоз у Србији. Уведен је и савремени систем наплате карата, а изградњом нове аутобуске станице квалитет услуга у јавном превозу биће убедљиво најбољи у целој Србији и региону.