Уз њене методе и лекције физика је ђацима постала "ин" и "кул": Марина је професорка која ствара бољу будућност Србије (ВИДЕО)
Сваки ђак је барем једном у свом “школском стажу” рекао да му физика задаје главобољу, да је веома досадна и ко то још воли да учи.
Ипак, ученици професорке Марине Дороцки из Новог Сада, засигурно се не би сложили да је физика “досадна, смор, напорна”.
Професорка Марина Дороцки добила је награфу за најбољег едукатора у Србији, а физику је учинила једним од најзанимљивијих предмета у школи.
-Награда наједукатора Србије представља јединствено признање којим се придаје значај раду наставника. Како наше Министарство просвете не прави разлику између вредних и оних мање вредних просветних радника, изузетно ми је драго да овакав вид награде постоји у нашој држави. Ипак, за мене је и даље највећа награда када ми се јаве бивши ученици са вешћу да су без проблема "из прве" положили физику на факултету. Сматрам да се у наше школство мора увести систематизација радника по питању примања као и контрола рада запослених. У супротном најбољи наставници ће неминовно отићи прво из просвете, а затим и из државе - каже професорка Дороцки.
МАГИЈА И ЛЕПОТА ВИОЛИНЕ: Флоријану је љубав према музици донела најлепше ствари (ВИДЕО)
Живи живот у ком нема дублова: Драгослав Бокан због љубави дошао у Нови Сад, а открива и за чиме још увек трага! (ВИДЕО)
Дигитално стваралаштво које обузима свет: Душан Јововић својим мултимедијалним чаролијама ствара нову будућност уметности
Професорка Марина ове године изабрана је за једног од 47 физичара из 37 земаља, за интернационалну обуку наставника физике у највећој лабораторији на планети ЦЕРН-у.
- Одлазак у ЦЕРН и стицање познанства из целог света проширио ми је видике и увидела сам колико се наставничка професија цени у високој науци. Сваки тај научник, определио се за специфичну област истраживања, захваљујући мотивацији коју му је некада давно пружио управо наставник. У свету се то зна, цени и поштује, те ЦЕРН-у не представља проблем да сваке године финансира пут, смештај и храну свим вредним наставницима који испуне задате критеријуме - истиче Марина.
Марина је поставила циљ да из учионице и ђаци и она треба да изађу насмејани и задовољни, али нажалост није такав случај са свим просветним радницима. Ипак, наду не губи да ће се ствари како у држави, тако и у самом школском систему поправити, а управо она је направила важан корак ка бољој будућности српских ђака.
- Најлакше је држати се оне старе српске пословице: "Не могу они мене толико мало да плате, колико ја мало могу да радим." Нажалост велики број запослених у државним институцијама све више размишља тако, јер их просто систем приморава на такво понашање. Међутим, у просвети и даље постоје људи којима је главни циљ да из учионице изађу срећни и задовољни, баш као и њихови ученици. То се постиже једино улагањем огромне енергије приликом припреме за час, али се та енергија исто тако и врати, у тренуцима када видите да је ученик нешто ново научио, направио и урадио баш на вашем часу - каже Марина и додаје:
-Рад са децом видим као највећу предност овог посла. Наша деца су много креативна и интелигентна, таква нам је ваљда генетика нације (Никола Тесла, Михајло Пупин, Милева Марић Ајнштајн, Милутин Миланковић...променише свет својом креативношћу). Радећи од машинске школе, преко смера кувара па до гимназијских ђака, сва су деца имала своје светле тачке, а на наставнику је да управо та светла пронађе, пробуди и негује. Рецепт је једноставан, на часу треба да буде забавно и деци и мени, учење тада долази само од себе, а са таквог часа сви излазимо задовољни и срећни - каже професорка физике Марина Дороцки, а ђаци би засигурно додали уз титули у реч “омиљена”.
На својим часовима развија жељу код ђака да им физика буде разонода, а не “научна мука”. Заједно изводе експерименте, пројекте, а из свега тога сваки ученик излази много богатији. Учи их да своје знање примењују, а не да им предмет буде само пуко учење.
-Живимо у годинама највеће технолошке револуције, а систем образовања се није много променио. То не ваља и људи у свету мењају образовни систем из корена, трудећи се да припреме ученике на ново доба. Наши садашњи ученици треба да се образују за радна места која још увек ни не постоје и то је јако тежак задатак. Оно што је сигурно да ће сваком запосленом у 2030. години бити потребно следеће: креативност, кооперативност, емпатија, логично закључивање, научна писменост и пре свега функционална писменост. То су компетенције којима би сваки наставник требало да тежи, без обзира на предмет који предаје. На пример, када учимо центрипеталну силу, ученике ћу упознати са постојањем сензора покрета, брзине, осветљења, положаја које свако од њих има у свом мобилном телефону. Затим, као амбасадор Phyphox апликације, коју су направили немачки научници, а ја је прилагодила на српски језик, показаћу им како помоћу мобилног телефона да измере зависност центрипеталног убрзања од угаоне фреквенције. Ученици би у групама радили пројекат, сами осмишљавајући на који начин и са којим материјалима да изврше експеримент. На крају, писали би извештај у Wordu и график у Excelu, где развијају информатичку писменост, те би ми пројекат послали на е-мејл. То би био један стандардни пример редовног пројекта. Постоји и низ других начина како направити физику занимљивом, нпр. помоћу систематизације градива са мапама ума или речима прављењем хидрауличне машине од једноставних материјала или радом у виртуалним лабораторијама као што су ПхЕТ симулације - објашњава професорка Дороцки.
Профероска Марина у потпуности оправдава своју титулу најбољег едукатора, а ученици то и потврђују својим ентузијазмом који показују ка сваком новом пројекту који професорка предложи.
-Ученици увек са нестрпљењем чекају нови пројекат и изузетно су захвални када им се да да нешто направе својим рукама. Допада им се и систем испитивања преко Соцративе апликације, иако је заправо за њих захтевнији јер нема могућност преписивања, изузетно цене унапређење и примену ИКТ-а у настави. Родитељи деле мишљење са својом децом и волели би када би такав начин рада постао пракса у школама - каже Марина.
У Србији постоји велики број квалитетних професора који својим умећем креирају будућност српске омладине и њиховог даљег живота. Марина је одличан пример свим колегама на који начин се треба опходити према ђацима, како свој позив претворити у задовољство и средство за препород друштва.
-Имам доста колега и колегиница који већ излазе из оквира стандардне наставе и то раде сјајно. Они који се још увек не усуђују да начине тај корак, поручила бих да се не боје, већ да се препусте истраживању заједно са ученицима и постану сретнији. Свакако, верујем да би се број таквих наставника значајно повећао када би се тај рад и вредновао. Тренутно се припремам за најновији пројекат роботске секције чији сам оснивач, за пут у Немачку, где ће 10 наших ученика сарађивати са 10 ученика из немачке гимназије, креирајући разне пројекте са Calliope микроконтролером - наводи професорка будућности Марина Дороцки.