КРУЖНИ ТОК ЈЕ НОЋНА МОРА за већину возача - ево како да најлакше уђете и изађете, без нервозе и тензије
Кружни ток се сматра најсигурнијим типом саобраћајнице на свету, али запањујуће велики број возача у Србији покушава да их избегне по сваку цену.
Вожња у кружном току збуњује многе возаче, који се труде да га избегну када год могу, али поштовањем одређених правила сваки возач ће лакше савладати овај "проблем".
Многи возачи и даље имају дилему како се вози у кружном току и ко има предност. Шта ако улазни пут има једну траку, кружни ток три, а излазни пут две траке? Да ли онај у унутрашњој траци кружног тока има предност у односу на онога у средњој или спољашњој траци кружног тога, тј. има ли право да га "исече“ и изађе где пожели?
ДА ЛИ ЈЕ ПРАВИЛНО ПОПЕ ИЛИ ОЧЕ? Нисте ни знали а да сте можда УВРЕДИЛИ свештено лице: Ево како је ИСПРАВНО
ЖИВЕЛИ СА МРТВИМ ЧОВЕКОМ ГОДИНУ И ПО ДАНА! Тврде да су били УБЕЂЕНИ да ће им се отац ПРОБУДИТИ
Изгледа да када год се спомене вожња у кружном току и правила у истом, увек се појави неко са различитим мишљењем од већине. Како је недавно објавио на свом Twitter налогу и директор Комитета за безбедност саобраћаја Дамир Окановић, "Нигде толико заблуда у погледу саобраћајних прописа, као код кружних токова".
Доносимо анимацију, која може "пластично" возачима објаснити коришћење кружног тока са више трака на најједноставнији могући начин.
Иако возачи често возе "на осећај" правила су јасна
Правила у кружном току?
Правило бр. 1: Онај ко је у кружном току има предност у односу на онога ко је ван кружног тока, а то је регулисано саобраћајним знацима.
Правило бр. 2: Ауто у унутрашњој траци кружног тока нема предност у односу на ауто у спољашњој траци кружног тока (када је у питању кружни ток са више трака)!
Није дозвољено из крајње унутрашње траке (уз острво) "исецати" све остале у кружном току да би изашао тамо где ти одговара. Дакле, онај ко излази из кружног тока нема предност у односу на оне који такође круже у спољашњим тракама кружног тока.
Дакле, они из унутрашњих трака немају предност у односу на оне у спољашњим тракама!
Ако онај из унутрашње кружне траке одлучи да изађе из кружног тока, он не сме да "исече“ оног у спољашној кружној траци, већ мора да га пропусти као да је у питању класично престројавање на путу са две траке и то уз давање мигавца и трудећи се да не изазове удес. Потпуно исто као вожња на обичном путу са две или три траке. Предност увек има возило које наставља кретање траком у којој се налази!
Ово је важно запамтити, јер возачи који не знају ово правило свакодневно изазивају инциденте.
Правило бр. 3: Трамвај увек има предност.
Правило бр. 4: Изабери одговарајућу траку пре него уђеш у кружни ток.
Уколико се кружном току приближаваш путем са више трака, такође треба примењивати логику коју би применио у случају да је реч о класичној раскрсници. Дакле, уколико излазиш на првом искључењу требало би да у кружни ток уђеш десном траком и пратиш спољашњу траку кружног тока до искључења.
Уколико излазиш на последњем искључењу, требало би да из леве траке уђеш у унутрашњу траку кружног тока и затим се престројиш на време пред излазак. Међутим, није против прописа ни да се директно укључиш у спољашњу траку и да њоме идеш до жељеног искључења, иако на тај начин блокираш друга возила која желе да уђу у кружни ток.
Правило бр. 5: Важно је да возач зна где жели да изађе из кружног тока. Ова недоумица често зна да изазове удес јер возач уђе у кружни ток не знајући где треба да изађе.
Правило бр. 6: Да ли смем да се возим у круг више пута док не уграбим ситуацију да изађем из кружног тока уколико се налазим у унутрашној траци, а у спољашњој је гужва? Ово није дефинисано прописима, тако да је одговор - ДА. Иначе, постоје два мишљења по питању тога шта је безбедније. Прво је да се треба зауставити и онда се "пробијати“ ка свом излазу, а друго да треба направити још један круг и за то време ухватити прилику за престројавање
Обе "тактике“ имају своје мане и предности, и треба их примењивати у складу са тренутном ситуацијом у кружном току.
Правило бр. 7: Важно је корстити мигавац уз помоћ ког показујеш другим возачима куда планираш да идеш. Пожељно је користити мигавац и када излазиш из кружног тока и када се престројаваш из траке у траку самог кружног тока. Приликом уласка у кружни ток није неопходно да возач користи мигавац, пошто је будући смер кретања јасан.
Правило бр. 8: Саобраћајац у кружном току – када се он појави, његове наредбе се морају поштовати.
Кружни ток "Славија"
Кружни ток се сматра најсигурнијим типом саобраћајнице на свету, али запањујуће велики број возача у Србији покушава да их избегне по сваку цену. Највише омражен је кружни ток "Славија" која, морамо признати јесте хаотична на први поглед, али уопште није тешка, једном када похватате схватите правила кретања!
У Славију се улива 7 улица, од тога 5 великих и 2 мање. Занемарићемо те две мање улице у овом објашњењу и посветићемо се како да уђете и изађете из кружног тока "Славија", без проблема и нервозе.
Иако је садашње реконструисано решење, боље од претходног, поједине ипак ставља на муке.
"То је сада петотрачна кружна раскрсница, а искуства показују да кружни токови не би требало да имају више од три траке, како не би било много преплитања - објашњава професор др Бранимир Станић.
"Издвајањем жутих трака за јавни градски превоз добили смо два концентрична кружна тока који збуњују возаче. Проблем кретања решен је хоризанталном сигнализацијом, али је невоља у томе што је она "невидљива" када је Славија прекривена возилима".
Највећа енигма сада је ко, кад и где има првенство кретања. То возачима ствара проблем, пошто имају три степена одлуке.
"Прво одлучују о пропуштању пешака када прилазе кружном току. Онда морају да воде рачуна о аутобусима, трамвајима и такси возилима који се крећу жутом траком, и све њих пропусте. И тада док "секу" жуту траку, морају да обрате пажњу на сва возила која се крећу у три траке унутар кружног тока, да их све пропусте и тек онда да уђу у жељену траку! Немогућност брзог сагледавања свих пет трака или брзог доношења одлуке у коју од могућих три да се укључе, многима задаје главобоље. Слично је и при напуштању кружног тока. Најпре је потребно доспети у траку која води ка излазу, пропустити возила јавног превоза и на крају поново пропустити пешаке", истиче професор Станић.
Иако Закон о безбедности у саобраћају посебно не дефинише прецизно правила кретања у кружном току, стручњаци подсећају на два основна.
"Онај ко улази у раскрсницу дужан је да пропусти сва возила која се крећу кружним током - каже доцент др Никола Челар.
"У самом кружном току важи правило да је онај ко мења саобраћајну траку дужан да пропусти сва возила која се том траком крећу! Баш због великог броја укрштања, унутрашња трака до саме фонтане остаје најмање искоришћена".
Из Београдске улице - десно
Велика новина реконструисане Славије јесте то што сада возачи из Београдске могу да скрену у Улицу краља Милана. И док скретање десно на овом месту пре није било могуће, већ су возачи морали да уђу у кружни ток, сада им је ово омогућено.