МНОГО ЈЕ СУЈЕВЕРЈА ПОВОДОМ БОЖИЋА: Верници сматрају да је ОВО једини обичај који треба испоштовати
Али, пре свега, важно је да се сви током овог најрадоснијег хришћанског празника рођења Христовог, па до Богојављења (19. јануара) поздрављамо речима “Мир Божји, Христос се роди!”, а отпоздрављамо са: “Ваистину се роди”.
Кад год су народни обичаји везани за било који верски празник у питању, прича се потегне и око тога шта је паганско, а шта исконско
Православни верници 7. јануара славе Божић, дан када се родио Исус Христ. Неки од најлепших обичаја у нашем народу везани су за овај и дане после њега – од паљења бадњака, постављања сламе у кући, по којој би требало да “пијучу” деца, док траже поклончиће – понеки слаткиш, суво воће, бомбону или неку парицу, преко доласка положајника у кућу, ломљења чеснице…
Али, пре свега, важно је да се сви током овог најрадоснијег хришћанског празника рођења Христовог, па до Богојављења (19. јануара) поздрављамо речима “Мир Божји, Христос се роди!”, а отпоздрављамо са: “Ваистину се роди”.
НАРОДНИ ОБИЧАЈИ
Нису се много променили народни обичаји за Божић. И некад и сад поздрав је исти, божићна печеница и чесница важне, а положајник веома поштован. Прилагођавани су, наравно, у зависности од средине у којој се прославља, и према могућностима у урбаним срединама, у којима, на пример, не може бадњак да се пали у шпорету “смедеревцу”, уз речи: “Колико варница – толико парица”, или да се стави слама испод стола на коме је свечана божићна трпеза, јер једноставно у граду сламу немамо где да набавимо. Али су суштина и симболика обележавања празника исте – скромно слављење честитости и доброте.
Кад год су народни обичаји везани за било који верски празник у питању, прича се потегне и око тога шта је паганско, а шта исконско. Међутим, Горан Раденковић, професор Богословије “Светог Саве” у Београду, са којим за Премиум Србија разговарамо о Бадњем дану, Божићу, свечаној трпези, обичајима и суштини овог празника, каже да “паганско није нужно и ружно”:
– Иза свих паганских обичаја стоји један социјални рацио, само га треба откривати. Поред Старог завета, на факултету предајем и историју религије, па онда у паганским обичајима препознајем нешто што је много важно. То паганско је крштено, јер стари обичаји живе и даље. У неким обичајима у Француској, Србији и било где у свету, видимо нешто што је живело 3.000 година, можда још и дуже, у Неолиту, ко зна. Тако да паганско не мора да значи нешто што је и нужно ружно. Напротив – објашњава професор Раденковић.
БОЖИЋ БАТА – КАД БОЖИЋ ЛУПА НА ВРАТА
Деци су се, пре Другог светског рата, искључиво на Божић давали поклони које им доноси Божић Бата – православни пандан Деда Мразу, односно Светом Николи. Назив је добио по рећи “бат” (лупање, ударање), па би се у дословном значењу Божић Бата могао тумачити као да Божић лупа, удара, долази на врата. Међу италијанским хришћанима обичај је некада био да поклоне доноси Бобо Натале, а међу француским Ла Бефан, све док једна велика компанија није измислила Деда Мраза и лансирала га на тржиште 20.века.
ПРАВОСЛАВНИ ОБИЧАЈИ ЗА БАДЊЕ ВЕЧЕ И БОЖИЋ
Славимо их дан за даном, а обичаји и схватања везана за њих су веома испреплитана, па су тако Бадњи дан и Божић нераскидиво повезани.
На Бадњи дан, а у неким крајевима и претходног дана, домаћин у рано јутро одлази у шуму и доноси грану младог церовог или храстовог дрвета. Бадњак – по коме је овај дан и добио име, се у кућу уноси на Бадње вече. Једним делом Бадњака се некада ложила ватра, па кад прегори носио се у штале и торове, док се други део чувао за положајника, који би га палио сутрадан, на Божић. Овај обичај се и данас понегде поштује, а у градским срединама бадње дрвце или гранчица се купује на пијаци, и у кућу уноси чак и дан-два раније. Многи га ките сувим воћем и бомбонама, а испод њега стављају поклоне за најдраже.
По православном обичају, на Бадњи дан се враћају сви дугови и све позајмљене ствари.
Сутрадан ујутру, на Божић, одлази се у цркву на причест после поста који је трајао 40 дана, а чији је циљ духовно и физичко прочишћење. Иако су верници на Бадње вече у поноћ присуствовали паљењу бадњака у најближем храму или цркви, обичај је и да свака породица исто уради у својој кући. Бадњак у кући, дакле, треба да пали такозвани положајник – мушка особа која није из круга породице, а која је прва ујутру прешла кућни праг. Обичај је да положајник док гори бадњак говори: “Колико варница – толико парица”, чиме породици куће у коју је дошао жели благостање и срећу целе следеће године.
Паљењу бадњака црква је дала обредни смисао – грејање око бадњака симболизује загревање љубављу присутних укућана, јер свако овај празник обележава у свом дому, а светлошћу ватре разгони се мрак празноверја, незнања и неверовања и укућани се озарују миљем и обиљем.
– Слава Богу, мир на земљи, и међу људима добра воља, то је есенција Божића. који припада старијем слоју празника. Спомен рођења Христовог некада се славио заједно са Богојављењем, који је старији празник, настао у 2. веку на Нилу, када су празници, заправо били тесно везани за жртвовање деце, чиме се практично освећивала вода Нила – објашњава професор Раденковић и додаје да је Божић најсвечанији од 12 великих празника:
– Месец и дан рођења Исуса Христа су непознати, јер се тада време није рачунало као данас. Тек у 4. и у 5. веку се уводи празник Божић у источном делу Хришћанства, када су Исток и Запад били јединствена васељена, односно два плућна крила којима дише човек. Нама је Запад дао тај предиван празник, као што смо ми њима даровали Богојављење и Христово Васкрсење. Божић је леп празник који је Исток на један леп начин прихватио преко Светог Григорија Богослова, тада васељенског патријарха, а он од папе Либерија, и почео да га празнује 25. децембра, по Грегоријанском, односно 7. јануара по Јулијанском календару – каже професор Раденковић.