Купохоличари, ДОСТА је било - Обележавамо Интернационални дан УЗДРЖАВАЊА од куповине и тиме ЧУВАМО планету
Дан уздржавања од куповине (Buy nothing day) одржава се 27., 28. или 29. новембра у више од 65 земаља, а спроводи се кроз 24 часовни мораторијум на куповину и низ јавних акција поклањања и размене старих ствари. Замисао тих акција је скретање пажње јавности на потребу укидања тржишне логике по којој је профит циљ сваке активности, али и укидање отуђености живота у градовима и промоција окупљања на јавним местима као легитимног начина јавног деловања, дружења и забаве.
Креиран од стране уметника Тед Давеа и промовисан од стране часописа и непрофитне организације Адбастерс, подстиче људе да не купују један дан. Учесници могу учествовати у разним антипотрошачким и филантропским активностима, као што су донирање зимских капута или марширање кроз продавнице.
" Дан без куповине" је дан протеста против конзумеризма. У Северној Америци, Уједињеном Краљевству, Финској и Шведској одржава се после Дана захвалности у САД, истовремено са Црним петком; на другим местима, одржава се следећег дана, а то је последња субота у новембру.
Жене у СРБИЈИ не пријављују насилника због СРАМОТЕ и СТРАХА - Обележавамо Међународни дан борбе против насиља над ЖЕНАМА
"ЦРНИ ПЕТАК" уопште није имао везе са куповином, већ са ЈЕЗИВИМ чином - ово је његово МРАЧНО ПОРЕКЛО
Неки активисти су такође продужили " Дан уздржавања од куповине" како би покрили целу сезону божићне куповине. Од 2001. се обележава у преко 35 земаља. Крајем 1990-их, Адбастерс је направио ТВ рекламу за промовисање овог дана, али је већина телевизијских станица одбила да је емитује. Неки коментатори, посебно пословне групе, критиковали су догађај, тврдећи да је економски деструктиван.
Интернационални међународни дан уздржавања од куповине је прилично значајан дан, који слави много људи широм света. То је у суштини глобални дан протеста против конзумеризма. Обележава се након Дана захвалности у Северној Америци, Шведској, Финској и Уједињеном Краљевству.
Свугде другде одржава се сутрадан. Без обзира на који дан одаберете да прославите " Дан уздржавања од куповине ", битно је да скренете пажњу на проблем прекомерне потрошње. Без обзира да ли је ово питање које вас интересује или не, свакако можете да га размотрите и тако помогнете човечанству, тако што ћете се потрудити да, бар на овај дан, не купујете ништа.
Анти-конзумеризам
Анти-конзумеризам је социополитичка идеологија која се супротставља конзумеризму, непрекидној куповини и конзумирању материјалних добара. Анти-потрошаштво се бави приватним акцијама пословних корпорација, у остваривању финансијских и економских циљева на рачун јавног благостања, посебно у питањима заштите животне средине, друштвене стратификације и етике у управљању друштвом. У политици, антиконзумеризам се преклапа са еколошким активизмом, антиглобализмом и активизмом за права животиња, штавише, а варијација анти-конзумеризма је пост-конзумеризам, живот на материјални начин који превазилази конзумеризам
Историја интернационалног дана уздржавања од куповине
" Интернационални дан уздржавања од куповине " је покренуо, у Канади, уметник Тед Дејв у септембру 1992. Слави се у петак после америчког Дана захвалности.
Сматра се да се овај дан обележава да би друштво проценило проблем прекомерне потрошње. Све до 1997. године многе земље су одлучиле да помере датум на петак након америчког Дана захвалности, односно на Црни петак. Ово је један од најпрометнијих датума за куповину на свету, тако да његово одржавање на овај датум очигледно има веома симболично значење.
Убрзо након што је креиран "Buy nothing Day", кампање за сличне дане, посвећене темама за размишљање, почеле су да се појављују у Сједињеним Државама, Уједињеном Краљевству, Израелу, Аустрији, Немачкој, Новом Зеланду, Јапану, Холандији, Француској и Норвешкој. У њему тренутно учествује више од 65 земаља.
Адбастерс, компанија одговорна за почетну промоцију идеје Теда Дејва , наводи да се тај дан "не ради само о промени навика за један дан", већ "о започињању трајног животног опредељења да се троши мање и производи мање отпада ".
Активности
Једна од традиционалних активности на овај дан је да потрошачи у близини трговинских центара износе све врсте роба које им нису потребне, и да их размењују без плаћања. Замисао тих акција је да се скрене пажња јавности на потребу укидања тржишне логике , по којој је циљ сваке активности профит.
Једна од идеја овакве размене роба јесте да се смањи отуђеност људи у градовима и да се промовише окупљање људи на јавним местима као начина јавног деловања, дружења и забаве.
2001. године, током након напада 11. септембра, Адбустерс је наишао на пораст противљења обележавања овог дана, при чему су неки Американци веровали да је конзумеризам кључан за рехабилитацију америчке економије. Године 2002., председник Удружења трговаца Мериленда изнео је мишљење да присталице празника треба да "уђу у празнични дух" и тврдио је да би њихове активности могле финансијски да нашкоде малопродајним радницима. Те године, директор комуникација Националне асоцијације произвођача назвао је " Интернационални дан уздржавања од куповине " веома лошом идејом и оптужио га да је "протест против модерног и урбаног друштва.
Један познати теоретичар је рекао да покрети фокусирани на апстиненцију пропадају и да привреда већ пати од премале потражње, уместо тога заговарајући да људи купују робу бољег квалитета.
Негативни ефекти конзумеризма су разлог због ког се овај дан обележава
Огроман пораст потрошње ресурса у богатијим земљама довео је до све већег јаза између богатих и сиромашних. Као што стара изрека каже, "богати постају све богатији, а сиромашни све сиромашнији".
Користећи најновије податке, 2020. године 65 одсто светских ресурса трошило је десет одсто најбогатијих становништва. Насупрот томе, десет процената најсиромашнијих чинило је само 0,5 процената коришћења ресурса. Надовезујући се на ово, могли бисмо сагледати трендове потрошње и где би се тај новац могао боље искористити. Процењује се да би само 6 милијарди америчких долара обезбедило основно образовање широм света. Још 22 милијарде долара омогућило би свакој особи на планети приступ чистој води, основним здравственим услугама и довољној исхрани.