DA LI ĆE OVO DA PROMENI TOK RATA U UKRAJINI? Moskva je i te kako svesna - koliko su zapravo moćni F-16? (VIDEO)
Ukrajina je rekla da joj je potrebno oko 200 F-16.
Ukrajinski zahtev za isporukom američkih borbenih aviona F-16 dobio je veliki podsticaj tokom vikenda kada je američki predsednik Džo Bajden dao potporu da se kijevski piloti obuče za upravljanje njima.
Bajdenovi komentari na samitu s čelnicima zemljama G7 u Japanu došli su nekoliko dana nakon što su Velika Britanija i Holandija rekle da grade "međunarodnu koaliciju" kako bi pomogle Ukrajini u nabavci F-16 dok nastoji da poboljša svoju odbranu od ruskih vazdušnih napada, piše CNN. F-16 bili bi nadogradnja aviona iz sovjetske ere koji su trenutno u ukrajinskoj floti. Predsednik Volodimir Zelenski pozdravio je Bajdenovu odluku, napisavši na Tviteru: "Ovo će uveliko ojačati našu vojsku u vazduhu".
ČETIRI KLJUČNE TAČKE RUSKE ODBRANE: Kako se Moskva sprema za nastupajuću ukrajinsku kontraofanzivu
"RUSIJA DOBILA NAJVEĆU BITKU OD DRUGOG SVETSKOG RATA" Amerikanci tvrde da će gubitak Bahmuta podstaći Ukrajinu na OVAJ potez
SIMBOL OTPORA PRETVOREN U PEPEO: Zauzimanjem "tvrđave Bahmut" Rusima se otvara put ka važnim gradovima (MAPA)
Međutim, analitičari su upozorili da ovi avioni nisu lek za sve i da postoje ranjivosti kojih je Moskva itekako svesna i mogla bi da ih iskoristi. Zapravo, jedan aktivni pilot F-16 rekao je za CNN da su očekivanja možda previsoka: "Na vaše pitanje o tome stvara li F-16 razliku odgovor glasi - ne". Evo šta trebate znati o F-16.
Šta mogu F-16?
F-16 su jednomotorni, višenamenski mlazni avioni, što znači da mogu da se koristie u zračnim misijama ili za napade na zemlji. Ratno vazduhoplovstvo SAD-a naziva F-16, koji je prvi put poleteo 70-ih godina, "relativno jeftinim oružanim sastavom visokih performansi".
Hiljade mlaznjaka proizvedeni su tokom decenija, a stotine su izvezene širom sveta. Prema katalogu međunarodnih zračnih snaga "Flight Globala", gotovo 2.200 aviona F-16 bilo je ove godine aktivno širom sveta, što ga čini najpopularnijim borbenim avionom s 15% svetske flote.
Očekuje se da će F-16 za Ukrajinu biti starije verzije koje su bile u flotama američkih saveznika, posebno onih u zapadnoj Evropi. Analitičari kažu da avioni F-16 koje bi Ukrajina dobila nisu najstariji, već oni koji su prošli takozvanu "nadogradnju srednjeg životnog veka", što znači da su sprovedena poboljšanja avionike i softvera.
Ukrajina je rekla da joj je potrebno oko 200 F-16.
- Postoji višak F-16 u zapadnim zemljama, što znači da su avioni odmah dostupni i postoji logistika. Ima i drugih aviona, boljih od F-16, ali ih je manje i nisu dostupni za isporuku - rekao je Robert Hopkins, bivši pilot američkog ratnog vazduhoplovstva. Sposobniji avioni su verovatno F-35 i F/A-18 američke proizvodnje ili francuski Rafalei. A postoje i drugi koji su manje poznati.
- Tehnički najbolji avion verovatno bi bio švedski Gripen, zbog njegovih borbenih sposobnosti, sposobnosti da deluje iz jednostavnih baza i lakšeg održavanja. Međutim, njihova je godišnja stopa proizvodnje niska i jednostavno nisu dostupni - rekao je Piter Lajton, saradnik na "Griffith Asia InstitutU" i bivši oficir Kraljevskog australijskog ratnog vazduhoplovstva.
Lajton ističe Holandiju kao glavni primer kako bi F-16 mogli najlakše da dođu u Ukrajinu:
- Holanđani imaju oko 40 aviona F-16. Ovi holandski avioni su modernizovani, imaju relativno moderne radare i avioniku i mogu da koriste napredno oružje.
Pitanje obuke
Analitičari kažu da sam broj aktivnih F-16 širom sveta znači da imaju uspostavljenu logistiku i solidan broj dostupnih rezervnih delova - važnih komponenti za održavanje borbene sposobnosti aviona. Ali takođe primećuju da za moderne borbene avione poput F-16 obuka osoblja za održavanje može potrajati duže nego obuka pilota.
- Mislim da je moguće naučiti ukrajinskog pilota da upravlja F-16 u tri meseca - rekao je Lajton. Ali "obuka osoblja za održavanje može da potraje mesecima ili godinama, zavisi o željenom nivou stručnosti", navodi se u izveštaju Kongresne istraživačke službe (CRS) o mogućim transferima F-16. Čak i nakon što prođe do 133 dana školovanja, logističar američkih vazdušnih snaga mora da prođe godinu dana radnog iskustva kako bi postao potpuno kvalifikovan, stoji u izveštaju CRS-a.
A izveštaj napominje da može da postoji problem s brojevima. F-16 zahteva puno održavanja; 16 sati po satu leta.
Što se tiče obuke pilota, Lajton i aktivni pilot F-16, koji je razgovarao s CNN-om, kažu da je tromesečna obuka dovoljna za osnove - podizanje aviona u vazduh, letenje i sigurno sletanje. Međutim, borbene uloge postaju mnogo složenije. Lako je naučiti leteti na F-16, ali njihovo učinkovito korišćenje u "dinamičkom okruženju pretnji" moglo bi da potraje godinama, ističe pilot.
- Naučiti da letiš na F-16 samo je jedan deo obuke. Američki piloti prvo uče da lete, zatim uče da vode dva F-16, zatim četiri F-16. Ovo je višegodišnji proces i to samo za osnovnu taktičku jedinicu - rekao je pilot F-16. Lajton je objasnio da su se ukrajinski piloti mlaznih borbenih aviona pokazali veštima i da bi mogli u hodu da nauče da lete na F-16 ako se ograniče na protuvvazdušnu odbranu, obarajući ruske avione ili projektile.
Gde će biti bazirani?
- Moja logika pada u vodu ako ih pokušavaju da nauče da napadaju ciljeve na zemlji noću i u svim vremenskim uslovima na malim visinama korišćenjem infracrvenih sastava i laserski vođenih bombi. To bi trajalo duže - rekao je Lajton.
Tu je i pitanje gde bi ukrajinski F-16 bili bazirani.
- F-16 se najbolje snalaze na dugačkim i kvalitetnim pistama. Mogli bi da se suoče s poteškoćama na grubljim nekadašnjim sovjetskim aerodromima, raspršenim širom Ukrajine - napisali su u maju analitičari RAND Corpa.