ДА ЛИ ЋЕ ОВО ДА ПРОМЕНИ ТОК РАТА У УКРАЈИНИ? Москва је и те како свесна - колико су заправо моћни Ф-16? (ВИДЕО)
Украјина је рекла да јој је потребно око 200 Ф-16.
Украјински захтев за испоруком америчких борбених авиона Ф-16 добио је велики подстицај током викенда када је амерички председник Џо Бајден дао потпору да се кијевски пилоти обуче за управљање њима.
Бајденови коментари на самиту с челницима земљама Г7 у Јапану дошли су неколико дана након што су Велика Британија и Холандија рекле да граде "међународну коалицију" како би помогле Украјини у набавци Ф-16 док настоји да побољша своју одбрану од руских ваздушних напада, пише CNN. Ф-16 били би надоградња авиона из совјетске ере који су тренутно у украјинској флоти. Председник Володимир Зеленски поздравио је Бајденову одлуку, написавши на Твитеру: "Ово ће увелико ојачати нашу војску у ваздуху".
ЧЕТИРИ КЉУЧНЕ ТАЧКЕ РУСКЕ ОДБРАНЕ: Како се Москва спрема за наступајућу украјинску контраофанзиву
"РУСИЈА ДОБИЛА НАЈВЕЋУ БИТКУ ОД ДРУГОГ СВЕТСКОГ РАТА" Американци тврде да ће губитак Бахмута подстаћи Украјину на ОВАЈ потез
СИМБОЛ ОТПОРА ПРЕТВОРЕН У ПЕПЕО: Заузимањем "тврђаве Бахмут" Русима се отвара пут ка важним градовима (МАПА)
Међутим, аналитичари су упозорили да ови авиони нису лек за све и да постоје рањивости којих је Москва итекако свесна и могла би да их искористи. Заправо, један активни пилот Ф-16 рекао је за CNN да су очекивања можда превисока: "На ваше питање о томе ствара ли Ф-16 разлику одговор гласи - не". Ево шта требате знати о Ф-16.
Шта могу Ф-16?
Ф-16 су једномоторни, вишенаменски млазни авиони, што значи да могу да се користие у зрачним мисијама или за нападе на земљи. Ратно ваздухопловство САД-а назива Ф-16, који је први пут полетео 70-их година, "релативно јефтиним оружаним саставом високих перформанси".
Хиљаде млазњака произведени су током деценија, а стотине су извезене широм света. Према каталогу међународних зрачних снага "Flight Глобала", готово 2.200 авиона Ф-16 било је ове године активно широм света, што га чини најпопуларнијим борбеним авионом с 15% светске флоте.
Очекује се да ће Ф-16 за Украјину бити старије верзије које су биле у флотама америчких савезника, посебно оних у западној Европи. Аналитичари кажу да авиони Ф-16 које би Украјина добила нису најстарији, већ они који су прошли такозвану "надоградњу средњег животног века", што значи да су спроведена побољшања авионике и софтвера.
Украјина је рекла да јој је потребно око 200 Ф-16.
- Постоји вишак Ф-16 у западним земљама, што значи да су авиони одмах доступни и постоји логистика. Има и других авиона, бољих од Ф-16, али их је мање и нису доступни за испоруку - рекао је Роберт Хопкинс, бивши пилот америчког ратног ваздухопловства. Способнији авиони су вероватно Ф-35 и Ф/А-18 америчке производње или француски Рафалеи. А постоје и други који су мање познати.
- Технички најбољи авион вероватно би био шведски Грипен, због његових борбених способности, способности да делује из једноставних база и лакшег одржавања. Међутим, њихова је годишња стопа производње ниска и једноставно нису доступни - рекао је Питер Лајтон, сарадник на "Griffith Асиа ИнститутУ" и бивши официр Краљевског аустралијског ратног ваздухопловства.
Лајтон истиче Холандију као главни пример како би Ф-16 могли најлакше да дођу у Украјину:
- Холанђани имају око 40 авиона Ф-16. Ови холандски авиони су модернизовани, имају релативно модерне радаре и авионику и могу да користе напредно оружје.
Питање обуке
Аналитичари кажу да сам број активних Ф-16 широм света значи да имају успостављену логистику и солидан број доступних резервних делова - важних компоненти за одржавање борбене способности авиона. Али такође примећују да за модерне борбене авионе попут Ф-16 обука особља за одржавање може потрајати дуже него обука пилота.
- Мислим да је могуће научити украјинског пилота да управља Ф-16 у три месеца - рекао је Лајтон. Али "обука особља за одржавање може да потраје месецима или годинама, зависи о жељеном нивоу стручности", наводи се у извештају Конгресне истраживачке службе (ЦРС) о могућим трансферима Ф-16. Чак и након што прође до 133 дана школовања, логистичар америчких ваздушних снага мора да прође годину дана радног искуства како би постао потпуно квалификован, стоји у извештају ЦРС-а.
А извештај напомиње да може да постоји проблем с бројевима. Ф-16 захтева пуно одржавања; 16 сати по сату лета.
Што се тиче обуке пилота, Лајтон и активни пилот Ф-16, који је разговарао с CNN-om, кажу да је тромесечна обука довољна за основе - подизање авиона у ваздух, летење и сигурно слетање. Међутим, борбене улоге постају много сложеније. Лако је научити летети на Ф-16, али њихово учинковито коришћење у "динамичком окружењу претњи" могло би да потраје годинама, истиче пилот.
- Научити да летиш на Ф-16 само је један део обуке. Амерички пилоти прво уче да лете, затим уче да воде два Ф-16, затим четири Ф-16. Ово је вишегодишњи процес и то само за основну тактичку јединицу - рекао је пилот Ф-16. Лајтон је објаснио да су се украјински пилоти млазних борбених авиона показали вештима и да би могли у ходу да науче да лете на Ф-16 ако се ограниче на протувваздушну одбрану, обарајући руске авионе или пројектиле.
Где ће бити базирани?
- Моја логика пада у воду ако их покушавају да науче да нападају циљеве на земљи ноћу и у свим временским условима на малим висинама коришћењем инфрацрвених састава и ласерски вођених бомби. То би трајало дуже - рекао је Лајтон.
Ту је и питање где би украјински Ф-16 били базирани.
- Ф-16 се најбоље сналазе на дугачким и квалитетним пистама. Могли би да се суоче с потешкоћама на грубљим некадашњим совјетским аеродромима, распршеним широм Украјине - написали су у мају аналитичари РАНД Цорпа.