PIJACA BANJICA: Uređeno i moderno mesto na kojem možete pronaći SVE! (FOTO)
Pijaca Banjica i u sred nedelje puna je mušterija i prodavaca. Sve se šareni, naročito je upečatljiv zeleniš koji nam sa prolećem polako stiže, a primamljivi su i mirisi koji dopiru iz pekara i pečenjara koje su u sastavu pijace.
Sadašnji izgled pijaca na Banjici dobila je još 1998. godine. Od tada, ona važi za jednu od lepo uređenih i najmodernijih pijaca u gradu.
Na Banjičkoj pijaci razgovarali smo sa Dobrivojem Stanisavljevićem iz Surdulice.
Na pijaci već 20 godina
Na ovoj pijaci on je već celih 20 godina, od 1999. Dobrivoje na pijaci na Banjici ima čak 4 tezge, sve su pune i sve se šarene. Dobrivoje Stanisavljević najviše prodaje zimnicu.
Koliko je ono što Dobrivoje i njegova porodica proizvode kvalitetno i dobro, najbolje govori to što je zimnice ostalo vrlo malo. Kako je skoro sve rasprodao, pa se na njegovoj tezgi može naći samo još nekolo salata, i po koja flaša soka od aronije, kao i kiseli kupus.
U jeku sezone od zimnice se kod Dobrivoja može pronaći apsolutno sve: od vakumiranog kiselog kupusa, preko 30 vrsta turšije, belolučene paprike, peckane paprike, sušenog paradajza, ajvara, kao i proizvoda od aronije.
Dobrivoje se može pohvaliti i jednim sertifikatom koji dokazuje koliko je ajvar koji se na njegovom gazdinstvu proizvodi dobar. Naime, na prošlogodišnjem sajmu etno hrane u Beogradu Dobrivoje je sa svojim "Zlatnim ajvarom" osvojio nagradu za najbolji ajvar na sajmu.
Obradive zemlje koja je u sistemu navodnjavanja Dobrivoje ima 2 hektara. Uglavnom ne prodaje sveže proizvode, već skoro sve ide u preradu. Dobrivoje kaže da je tako zarada mnogo bolja.
Njegov Zlatan ajvar, proizvodi se na tradicionalan način, a dugogodišnje iskustvo rezultiralo je savršenom recepturom. Na svoj ajvar Dobrivoje je naročito ponosan:
- Ajvar je odraz mog dugogodišnjeg rada. Ove godine planiram da proširim proizvodnju crvene paprike, sa nekom drugom vrstom paprika koji se prerađuju, kako bih mogao da napravim što više ajvara. Finalni proizvod je svugde u svetu mnogo traženiji od poluproizvoda, a naročito i ovde u Beogradu, pošto ljudi često nisu u mogućnosti i nemaju vremena da kupe proizvod pa da ga prerađuju i sami prave ajvar.
Sve prednosti poljoprivrede
Dobrivoje ističe da bavljenje poljoprivredom nije nimalo lako, pa je zato on svoju proizvodnju dosta modernizovao kako bi sebi i svojim radnicima olakšao. Na primer, papriku gaji na foliji, kako bi izbegao okopavanje, opremljen je sistemom za navodnjavanje, elektrifikacijom… Ističe kako su ova ulaganja i te kako isplativa, jer omogućuju da vam za proizvodnju ne bude potrebna armija radnika.
Dobrivoje gaji samo papriku, malinu, aronuju i višnju. Specijalizovao je svoju proizvodnju. Sve ostalo što mu je potrebno za pravljenje zimnice koju prodaje kupuje od kooperantskih, proverenih poljoprivrednih proizvođača.
Kao svoju prednost i ono po čemu je poseban u odnosu na ostale proizvođače, Dobrivoje navodi istrajnost, dugogodišnju proizvodnju i kvalitet:
- Ne bismo mogli da opstanemo ovolike godine da nemamo kvalitet. Kvalitet nas održava, a tu su naravno i novine, uvođenje i kreiranje nekih novih salata, ljudi uvek vole da probaju neki novi specijalitet.
Dobrivoje komentariše da se mladi ljudi ne bave više poljoprivredom jer je to neizvestan i težak posao. Najsigurnija je proizvodnja paprike, paradajza, nečega što naši ljudi tradicionalno koriste. Drugačija proizvodnja, na primer nečega što se izvozi, je uglavnom neizvesna.
- Od poljoprivrede može da se živi, ali ne luksuzno. Ovo je dovoljno za neku normalnu egzistenciju.
Dobrivoje ističe kako za njega kao proizvođača pijaca znači mnogo.
- Znači mnogo kao mesto na kojem možete svoje proizvode da plasirate i pokažete direktno, jer je vrlo teško plasirati ih preko velikih prodajnih sistema. Za male proizvođače ulazak u velike prodajne lance je gotovo neostvariv, pa je jedini način da neki svoj proizvod pokažete i plasirate upravo pijaca. Na pijaci možete stvoriti kupce koji će vas zvati i koji će vas tražiti. Pijaca je uvek sigurna!
Na pijaci je bitno da pronađeš sebe!
Kao jedini problem vezan za pijacu Dobrivoje navodi činjenicu da su na kupovinu na pijaci pre svega naviknuti stariji ljudi. Mladi obično kada se vrate sa posla odu do nekog marketa i kupe ono što im treba, jer nisu naviknuti da odlaze na pijacu gde mogu pronaći mogo kvalitetniju hranu.
- Mladi ljudi obično nemaju vremena da odu na pijacu, posle poslova odu u prodavnicu… Ovde im ne odgovaraju uslovi, nekada im je hladno, nekada im je toplo. Ne edukuju se dovoljno o tome koliko je hrana sa pijace zdravija i ukusnija.
Na pijaci je bitno, kako Dobrivoje kaže, da pronađeš sebe. Uslovima koje na pijacama obezbeđuju Gradske pijace je zadovoljan. Zajednički interes je da se prodaje, i nas i Gradskih pijaca. Takođe, raduje ga što na pijaci Banjica prepoznaje sve više mladih, obrazovanih ljudi, koji odlučuju da rade za sebe, i okreću se selu i poljoprivredi.
Dobrivoje kaže da se prodavci i mušterije privlače. Kako kaže, moraju da se poklope energije. Iskusni kupci znaju da dobra roba mora da bude i malo skuplja, pa najčešće nema nikakvih problema. I ako se neki konflikt oko cene i dogodi, on se obično rešava vrlo brzo, lako se nađe zajednički jezik, a ljudi često postaju i prijatelji.
Na pijaci Banjica Dobrivoje cenu svojih proizvoda formira na osnovu toga što zna kako i koliko je uložio u svoj proizvod. O organskoj proizvodnji još uvek ne razmišlja ozbiljnije, jer smatra da bi takva hrana bila isuviše skupa za platežnu moć naših mušterija.
Kaže da priča i anegdota sa pijace ima mnogo. Njemu su ipak nadraže situacije kada se neka mušterija, neko vreme nakon što je kod njega kupila ajvar na koji je toliko ponosan vrati i kaže mu kako nikada u životu nije jeo tako lep ajvar. To su trenuci koji mu veoma znače!
Najbolja reklama je, kako kaže, zadovoljan kupac!