Trola ide u istoriju, novi red vožnje, vozila u plavoj boji: Ovo su sve novine u gradskom prevozu koje startuju sa primenom od danas
Od danas ove stvari morate da znate ako se vozite gradskim prevozom u Beogradu.
Javni prevoz u Beogradu od danas je potpuno besplatan, a ovom merom Beograd je postao jedini grad u Evropi sa više od pola miliona ljudi koji ima besplatan javni gradski prevoz. Ovaj veliki korak najavio je gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić, a zeleno svetlo dala je i Skupština grada.
Pored toga što je došao kraj kucanju SMS karata, ali i kontroli, Beograđane u ovoj godini očekuje niz novina koje će se ticati gradskog prevoza.
Besplatan gradski prevoz
Ovu meru je na konferenciji za medije na kojoj su predstavljeni planovi Grada za 2025. godinu najavio Aleksandar Šapić, gradonačelnik Beograda. On je tada istakao i da je u toku najveća reforma javnog prevoza.
- Nema plaćanja karata, nema ni mesečnih karata, niti popusta. Ovom merom Beograd postaje jedini grad u Evropi sa vise od pola miliona ljudi koji ima besplatan javni gradski prevoz - rekao je Šapić.
Bez karte građani će moći da uđu u svaki linijski autobus, trolejbus, tramvaj i BG voz na čitavoj teritoriji grada, od Padinske Skele do Lazarevca i od Grocke do Surčina.
Umesto trola električni autobusi
Trolejbusi u Beogradu najnovijom odlukom Skupštine grada biće, kroz angažovanje privatnog prevoznika, biti zamenjeni električnim autobusima. Ovo je velika promena koja će omogućiti i modifikaciju postojećih linija, a, kako prenose mediji, očekuje se i da vozila koja budu angažovana na linijama 19, 21, 22, 28, 29, 40 i 41 budu nova i pouzdana.
Odbornici Skupštine grada Beograda doneli su Odluku o usvajanju samoinicijativnog predloga projekta javno-privatnog partnerstva za obavljanje komunalne delatnosti gradskog prevoza putnika na teritoriji grada Beograda, odnosno zameni postojećih trolejbuskih linija linijama električnih autobusa.
U obrazloženju Odluke navedeno je da trolejbuski prevoz u Beogradu ima bogatu istoriju, ali da se trenutno suočava sa velikim problemima koji se ogledaju u zastareloj infrastrukturi, vozilima i opremi, kao i niskoj efikasnosti.
Dodaje se da su mnoge linije u lošem stanju, sa zastarelim stubovima i žicama koje nisu obnovljene godinama, što uzrokuje česte tehničke probleme i to usporava i ometa svakodnevni rad sistema, a vozni park je star i neefikasan.
Nova vozila
Osim privatnih autoprevoznika koji su dužni da nabavljaju nova vozila, obnavlja se i vozni park GSP "Beograd".
Prvih 13 BMC zglobnih autobusa na gas već su stigli u pogone ovog preduzeća, a očekuje se nabavka 100 takvih autobusa, kao i 50 solo "Otokara".
- Do kraja 2025. neće biti autobusa starijih od dve godine na gradskim ulicama, kako od privatnika tako i gradskih. Sad nam je stiglo četrdeset, pedeset vozila stiže i čitave naredne godine sukcesivno će stizati. Tokom 2025. stižu i prvi tramvaji za koje smo nabavku već završili, njih 25, a do kraja 2027. zadali smo sebi zadatak da za i preostalih 120 tramvaja obezbedimo sredstva, možda kroz privatno-javno partnerstvo ili ćemo to mi učiniti, kako bi i svi oni bili zamenjeni novim vozilima. Cilj je da na kraju 2027. imamo sva nova vozila, bez naplate javnog prevoza, što nijedan grad u svojoj istoriji u ovako kratkom periodu nije uradio. To možda zvuči kao nemoguće, ali i mnoge druge stvari koje su danas realnost i koje su urađene delovale su nemoguće. To je realnost otkad je ova Gradska uprava počela da donosi važne i teške, ali hrabre i odgovorne odluke, koje su uvek bile poduprte dobrim planom - rekao je Šapić na jednoj od konferencija.
Plava vozila
Jedna od novina, koja se već i mogla videti na ulicama Beograda, jesu vozila gradskog prevoza, ali u plavoj boji.
Kako je gradonačelnik Šapić i najavio, sva vozila mlađa od dve godine biće plave boje, kako nova vozila koje Grad bude kupovao, tako i ona nabavljena u prethodne dve godine koja će biti prefarbana.
Dinamički red vožnje
Beogradski javni gradski prevoz uskoro će biti organizovan prema takozvanom dinamičkom redu vožnje.
On bi trebalo da funkcioniše na način da nijedno vozilo ne bude prazno, te bi vozač na početnoj stanici dobijao znak kada treba da krene putem posebnih senzora na tablama koje će biti postavljene.
Kako je pojasnio gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić na konferenciji za medije, cilj dinamičkog reda vožnje je da vozila gradskog prevoza stižu na stajališta onda kada ima dovoljno putnika, kako vozači ne bi vozili prazne autobuse/tramvaje/trolejbuse i kako se ne bi dešavalo da u isto vreme dođu 2 vozila, a onda 15 minuta nema nijednog.