Трола иде у историју, нови ред вожње, возила у плавој боји: Ово су све новине у градском превозу које стартују са применом од данас
Од данас ове ствари морате да знате ако се возите градским превозом у Београду.
Јавни превоз у Београду од данас је потпуно бесплатан, а овом мером Београд је постао једини град у Европи са више од пола милиона људи који има бесплатан јавни градски превоз. Овај велики корак најавио је градоначелник Београда Александар Шапић, а зелено светло дала је и Скупштина града.
Поред тога што је дошао крај куцању СМС карата, али и контроли, Београђане у овој години очекује низ новина које ће се тицати градског превоза.
Бесплатан градски превоз
Ову меру је на конференцији за медије на којој су представљени планови Града за 2025. годину најавио Александар Шапић, градоначелник Београда. Он је тада истакао и да је у току највећа реформа јавног превоза.
- Нема плаћања карата, нема ни месечних карата, нити попуста. Овом мером Београд постаје једини град у Европи са висе од пола милиона људи који има бесплатан јавни градски превоз - рекао је Шапић.
Без карте грађани ће моћи да уђу у сваки линијски аутобус, тролејбус, трамвај и БГ воз на читавој територији града, од Падинске Скеле до Лазаревца и од Гроцке до Сурчина.
Уместо трола електрични аутобуси
Тролејбуси у Београду најновијом одлуком Скупштине града биће, кроз ангажовање приватног превозника, бити замењени електричним аутобусима. Ово је велика промена која ће омогућити и модификацију постојећих линија, а, како преносе медији, очекује се и да возила која буду ангажована на линијама 19, 21, 22, 28, 29, 40 и 41 буду нова и поуздана.
Одборници Скупштине града Београда донели су Одлуку о усвајању самоиницијативног предлога пројекта јавно-приватног партнерства за обављање комуналне делатности градског превоза путника на територији града Београда, односно замени постојећих тролејбуских линија линијама електричних аутобуса.
У образложењу Одлуке наведено је да тролејбуски превоз у Београду има богату историју, али да се тренутно суочава са великим проблемима који се огледају у застарелој инфраструктури, возилима и опреми, као и ниској ефикасности.
Додаје се да су многе линије у лошем стању, са застарелим стубовима и жицама које нису обновљене годинама, што узрокује честе техничке проблеме и то успорава и омета свакодневни рад система, а возни парк је стар и неефикасан.
Нова возила
Осим приватних аутопревозника који су дужни да набављају нова возила, обнавља се и возни парк ГСП "Београд".
Првих 13 БМЦ зглобних аутобуса на гас већ су стигли у погоне овог предузећа, а очекује се набавка 100 таквих аутобуса, као и 50 соло "Отокара".
- До краја 2025. неће бити аутобуса старијих од две године на градским улицама, како од приватника тако и градских. Сад нам је стигло четрдесет, педесет возила стиже и читаве наредне године сукцесивно ће стизати. Током 2025. стижу и први трамваји за које смо набавку већ завршили, њих 25, а до краја 2027. задали смо себи задатак да за и преосталих 120 трамваја обезбедимо средства, можда кроз приватно-јавно партнерство или ћемо то ми учинити, како би и сви они били замењени новим возилима. Циљ је да на крају 2027. имамо сва нова возила, без наплате јавног превоза, што ниједан град у својој историји у овако кратком периоду није урадио. То можда звучи као немогуће, али и многе друге ствари које су данас реалност и које су урађене деловале су немогуће. То је реалност откад је ова Градска управа почела да доноси важне и тешке, али храбре и одговорне одлуке, које су увек биле подупрте добрим планом - рекао је Шапић на једној од конференција.
Плава возила
Једна од новина, која се већ и могла видети на улицама Београда, јесу возила градског превоза, али у плавој боји.
Како је градоначелник Шапић и најавио, сва возила млађа од две године биће плаве боје, како нова возила које Град буде куповао, тако и она набављена у претходне две године која ће бити префарбана.
Динамички ред вожње
Београдски јавни градски превоз ускоро ће бити организован према такозваном динамичком реду вожње.
Он би требало да функционише на начин да ниједно возило не буде празно, те би возач на почетној станици добијао знак када треба да крене путем посебних сензора на таблама које ће бити постављене.
Како је појаснио градоначелник Београда Александар Шапић на конференцији за медије, циљ динамичког реда вожње је да возила градског превоза стижу на стајалишта онда када има довољно путника, како возачи не би возили празне аутобусе/трамваје/тролејбусе и како се не би дешавало да у исто време дођу 2 возила, а онда 15 минута нема ниједног.