VELIKI INTERVJU ŠAPIĆA: Kako je gradonačelnik demantovao sve "neverne Tome"
Moja ideja vodilja je bila da budžet i sredstva koja se ubiraju od građana na što kvalitetniji način vratimo nazad. Više od 100 rekonstruisanih ulica, besplatni vrtići i udžbenici, duplo jeftiniji prevoz, „Beli” kao prijatelj svakog građanina, samo je početak onoga što kao gradonačelnik nameravam da uradim za grad, rekao je u intervjuu gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić.
Aleksandar Šapić je tek nešto više od godinu dana gradonačelnik Beograda. Mnogo toga najavljenog kod nekoga je možda izazvalo nevericu. Ali, besplatni udžbenici za sve školarce, besplatni vrtići, jeftinije karte za gradski prevoz – demantovali su sve "neverne Tome".
– Beograđani će od ove jeseni, posebno od narednog proleća videti prave plodove onoga što smo radili prethodnih godinu i po dana, jer kad sejete, ne možete da žanjete posle mesec dana. Polako počinju da se vide rezultati, ali o tome ćemo više govoriti u periodu ispred - nas kaže gradonačelnik.
Jedna od Vaših najava kada ste postali gradonačelnik bila je obezbeđivanje besplatnih udžbenika za učenike u Beogradu. Danas je 1. septembar, da li su kompleti spremni?
– Kao što sam prošle godine i najavio, za sve osnovce i srednjoškolce obezbedili smo komplete besplatnih udžbenika. Škole će ih deliti na identičan način kao i prethodnih godina, i u to im se nećemo mešati. Najvažnije je da smo mi sve udžbenike platili i da roditelji prvi put ove godine ni za jednog školarca, uzrasta od sedam do 19 godina, neće morati da plaćaju udžbenike, već će taj novac moći da potroše u druge svrhe.
Niste zaboravili ni najmlađe stanovnike Beograda. Od danas su vrtići za sve beogradske mališane besplatni, a predškolci će imati i besplatne časove engleskog.
– I to je isto kao i za udžbenike. U isto vreme smo najavili besplatne vrtiće kao i udžbenike. Od 1. septembra počinje da važi pravilo da se refundira 100 odsto, a ne samo 80 odsto. Onim roditeljima čija deca idu u državne vrtiće, njima se ništa ne refundira jer oni ništa i ne uplaćuju, a onim roditeljima čija deca idu u privatne vrtiće biće refundirana puna cena državnog vrtića.
- Ne možemo da utičemo na cene koje privatnici preko toga dižu, ali zamislite koliko bi onda roditelji plaćali da im nismo ovo obezbedili. Trudićemo se da u periodu pred nama otvaramo još državnih vrtića iako tu imamo poseban problem jer nemamo zaposlene. Plate su male i to je posebna priča o kojoj će u budućnosti i grad i država morati da brinu. Najvažnije je da smo i ovde takođe olakšali kućni budžet svakoj prosečnoj beogradskoj porodici koja ima dete predškolskog uzrasta.
Da li sve ove novine gradski budžet može da podnese?
– To je stvar politike, jedne socijalne politike, politike brige o ljudima o kojoj sam govorio još prošle godine kada sam došao na mesto gradonačelnika. Budžet je toliki koliki jeste, ove godine smo bili na udaru zbog inflacije, čitave krize i rata u Ukrajini. Ali stvar je odluke – negde štedite, dok na drugoj strani taj novac prosleđujete Beograđanima, a to su deca pre svega. Još dok sam bio predsednik opštine Novi Beograd, moja ideja vodilja je bila ta da budžet i sredstva koja se ubiraju od građana na što kvalitetniji način vratimo nazad.
I nekoliko reči o bezbednosti dece u školama i vrtićima, ako je to u ingerenciji Grada.
– Na tome smo već počeli da radimo. Naši „Beli” dolaze ispred škola, vrtića i pomažu roditeljima. U toku je projekat realizacije preko stotinu komunalno-bezbednosnih stanica, o kojima ću posebno govoriti, a koje će dodatno povećati komunalni red i bezbednost u gradu. Bezbednost postaje tema broj jedan, o čemu sam govorio pre godinu dana. Zato je Komunalna policija ušla u proces reorganizacije i zato ćemo imati stanice gde će boraviti „Beli” i zato će oni redovno obilaziti parkove i škole. Želimo da maksimalno podignemo nivo bezbednosti u Beogradu, da svi Beograđani, a naročito naša deca budu sigurna i bezbedna u svom gradu.
Po čemu se „Beli” razlikuju od Komunalne policije?
– Po svemu. „Beli”, beogradski lični su sve ono što Komunalna policija nije bila. „Beli” je na terenu produžena ruka Grada, neko ko je na usluzi Beograđanima i zato „Beli” i jeste pozornik, asistent, službenik, ali pre svega prijatelj svakom građaninu. Smatram da ranije ni po jednom standardu Komunalna policija nije bila ono što je meni najvažnije – na usluzi građanima. Sredinom maja krenuo je i novi sistem naplate gradskog prevoza, praktično je ostavljeno celo leto građanima da se priviknu. Sada je dostupna aplikacija, a krenuli su i prvi kontrolori.
Da li sistem funkcioniše?
– Do kraja septembra izaći ćemo sa egzaktnim podacima o tome šta smo sve uradili na planu javnog prevoza i koliko su se stvari promenile. Najvažnije je to da sve pare konačno ostaju Gradu Beogradu, karte su skoro duplo jeftinije, sistem plaćanja je jednostavniji, a vozila su čistija i ispunjavaju bolje uslove za prevoz građana. Na tome ćemo još raditi. Sada kad podvučemo liniju videće se šta smo uradili za samo šest meseci, a šta su svi drugi uradili prethodnih 15 godina.
Kad smo kod prevoza, od sada će se i srednjoškolci besplatno voziti.
– Da, srednjoškolci predstavljaju novu besplatnu kategoriju koju smo uveli. Oni su i do sada mogli da izvade kartu u bilo kojoj opštini. Od septembra ćemo obići sve srednje škole u Beogradu i svi učenici koji ne budu imali kartu za javni prevoz, na licu mesta će dobiti svoju personalizovanu kartu koju će moći da koriste do završetka srednje škole.
Da li su i prigradske opštine u fokusu?
– Do Nove godine ću više puta obići prigradske opštine i posebno predstaviti stvari koje su za njih urađene. Puno je toga iz kapitalnog budžeta za njih predodređeno. Ideja jeste da prigradske opštine, koliko god je to moguće, ne zaostaju za najurbanijim gradskim sredinama.
U prethodnom periodu ste se dosta bavili decom. Šta se dešava sa drugim osetljivim kategorijama stanovništva?
– Bavili smo se i decom, i svim ugroženim kategorijama društva. Usluge socijalne zaštite u Beogradu su od ove godine besplatne. Činjenica je i da besplatni udžbenici, besplatni vrtići, besplatni bazeni, prečišćivači vazduha, doživotne besplatne karte za prevoz za starije sugrađane, jeftinije mesečne karte za svih 13 povlašćenih kategorija, besplatne karte za srednjoškolce pogađaju sve kategorije društva, ne samo decu.
Nešto duže od godinu dana ste gradonačelnik. Kakvi su planovi za narednih godinu dana?
– Nastavićemo da radimo kao i do sada. Beograđani će od ove jeseni, a posebno od narednog proleća videti prave plodove onoga što smo radili prethodnih godinu i po dana, jer kad sejete ne možete da žanjete posle mesec dana. Polako počinju da se vide rezultati, ali o tome ćemo više govoriti u periodu ispred nas.
U junu ste rekli da će od jeseni u svim beogradskim vrtićima i školama biti postavljeni prečišćivači vazduha. Kada će se realizovati ova odluka?
– Ovo je jedna novost koja je još pre dve godine bila predlog nekih opozicionih stranaka. Analizirali smo je kako bismo videli da li ju je moguće izvesti. Došli smo do toga da možemo da obezbedimo sredstva. Mislimo da je ideja dobra ne samo zbog kvaliteta vazduha, koji u poslednjih godinu dana uopšte nije tako loš u Beogradu, nego i zbog raznih virusa, posebno u zimskim mesecima. Očekujemo da kada prođu sve procedure nabavke, jer govorimo o 20.000 prostorija, do kraja godine će svi vrtići i škole biti opremljeni prečišćivačima vazduha. To će takođe biti još jedna od stvari koju roditelji neće morati da plaćaju, jer znamo da su masovno želeli da se sami organizuju i kupe prečišćivače vazduha.
Tokom leta Beograd je bio veliko gradilište, radilo se u brojnim ulicama. Koliko ulica je rekonstruisano i koje pogodnosti će građani videti od tih radova?
– Pogodnosti su šire, bolje i novije ulice. Pokrenuli smo mnoge radove i mislim da to Beograđani mogu da vide. Samo u poslednja tri meseca prošle godine rekonstruisali smo više od 40 ulica u Beogradu. Ove godine više od 100 će biti obnovljeno. Poštujemo zadate rokove, uveli smo novu praksu noćnih radova i radova van špica, radimo na proširenju bulevara u svim delovima grada kako bismo ubrzali protok saobraćaja i olakšali svakodnevni život građanima. Ima dosta prostora gde je moguće dodati jednu ili dve trake koje bi praktično postale autonomni deo ulice za vozila javnog prevoza