SRBIJA ĆE OŠTRO KAŽNJAVATI VOZAČE ELEKTRIČNIH TROTINETA? Evo KO će i GDE smeti da ih vozi i kakve će biti KAZNE
Sve su učestalije žalbe učesnika saobraćaja, pre svega pešaka, ali i vozača automobila i javnog prevoza, na probleme koje izazivaju vozači električnih trotineta.
Prema podacima iz 2019. godine, prodato je preko 40.000 električnih trotineta. Najviše ih je na ulicama gradova, a pretpostavka je da je tri četvrtine ovih dvotočkaša u Beogradu. Međutim, zakon ih još uvek ne kontroliše.
VELIKA ZABLUDA O VOŽNJI U PAPUČAMA I ŠTIKLAMA: Evo da li je zabranjeno i kolika je KAZNA u Srbiji?
BLIŽI SE DAN POVRATKA U NORMALAN ŽIVOT! Donosimo vam SPISAK gradova koji ispunjavaju kriterijum od 50 odsto vakcinisanih
PITANJE KOJE MUČI SVE GRAĐANE SRBIJE: Da li potvrda o preležanom virusu važi samo šest meseci?
Novi zakon o bezbednosti saobraćaja Srbije, najavljivan je za početak ove godine. Između ostalog, rečeno je da će zakon obuhvatati i propise vezane za električne trotinete.
Prilikom donošenja propisa koji regulišu ovu oblast biće korišćena iskustva drugih zemalja, pre svega Slovenije, koja je propisala da se električni trotineti isključivo voze trotoarom i biciklističkim stazama brzinom od šest kilometara na čas. Postoje i predlozi da se maksimalna brzina poveća na osam kilometara na čas.
- Zakon nije stupio na snagu, ali i dalje važi apel da se električni trotineti isključivo voze samo trotoarima i biciklističkim stazama. Neophodno je poštovati sve propise i učesnike u saobraćaju, a pogotovo pešake. Apelujemo na sve one koji voze električne trotinete da to ne čine na kolovozu, već samo na pešačkim i biciklističkim stazama - rekli su iz Agencije za bezbednost saobraćaja.
Ona posebno moli vozače trotineta da ne prevoze decu koja stoje ispred njih i da u uslovima smanjene vidljivosti nose reflektujuće prsluke.
Pri izradi novog zakona, Radnoj grupi MUP znatno će pomoći i podaci koje im je dostavilo Evropsko udruženje saobraćajnih policija (TISPOL) o zakonskoj regulativi iz desetak zemalja za električne bicikle i trotinete.
Srbiji je najbliža pravna regulativa Slovenije koja je ograničila kretanje električnih trotineta samo na trotoare i biciklističke staze, a brzinu na “brzinu hoda” zapretivši kaznom od 40 evra za prekršioce.
Iskustva evropskih zemalja
Francuska je nedavno promenila zakon po kome su svi električni dvotočkaši imali satus pešaka. Sada im je zabranjeno kretanje trotoarom, ali mogu da se, pored kolovoza, kreću i biciklističkim stazama.
Na biciklističkim stazama maksimalna brzina je 25 kilometara na čas, a a na kolovozu 45. Zabranjena je vožnja sa slušalicama i prevoz više osoba. Deca od osam godina ne smeju da voze, a ona od osam do 12 moraju da imaju zaštitnu kacigu. Kazne su i do 1.500 evra.
U Holandiji je uvedena registracija električnih trotineta. Zabranjeni su za mlađe od 16 godina, a obavezna je vozačka dozvola i kaciga za one čiji trotineti imaju veću brzinu od 25 kilometara na čas.
U Belgiji je maksimalna dozvoljena brzina 25 kilometara na čas, ali ako idu trotoarom onda je brzina samo šest kilometara na čas.
Svetlana Miljuš je, gostujući u Jutarnjem programu RTS-a, rekla da radna grupa MUP-a intenzivno radi na predlogu novog zakona, i da će on verovatno biti nalik nekom od zakona država EU, koje su najsličnije Srbiji po saobraćajnim uslovima.
Precizirala je da još uvek nisu donete konačne odluke, jer je teško dati pravni okvir za upravljanje nekim vozilom koje se brzo tehnološki razvija.
Podseća da su električni trotineti prvo išli brzinama do samo 10 kilometara na čas, a sada su te brzine mnogo veće.
U Srbiji ih voze i po autoputu
Na društvenim mrežama, osvanuo je snimak čoveka kako vozi električni trotinet nasred autoputa na Novom Beogradu. On je preticao automobile tokom brze vožnje, a kako ukazuju korisnici društvenih mreža vozio je brzinom od 80 kilometara na sat.
Podsećamo, u julu 2019. godine vozač električnog trotineta, povredio je u Bulevaru Kralja Aleksandra sedmogodišnjaka. Pre šest dana, mladić je trotinetom oborio dete na niškom keju, u nezgodi je vozač zadobio lakše telesne povrede. Građani su, zbog poslednjeg slučaja, apelovali na društvenim mrežama da se propisi što pre donesu.