СРБИЈА ЋЕ ОШТРО КАЖЊАВАТИ ВОЗАЧЕ ЕЛЕКТРИЧНИХ ТРОТИНЕТА? Ево КО ће и ГДЕ смети да их вози и какве ће бити КАЗНЕ
Све су учесталије жалбе учесника саобраћаја, пре свега пешака, али и возача аутомобила и јавног превоза, на проблеме које изазивају возачи електричних тротинета.
Према подацима из 2019. године, продато је преко 40.000 електричних тротинета. Највише их је на улицама градова, а претпоставка је да је три четвртине ових двоточкаша у Београду. Међутим, закон их још увек не контролише.
ВЕЛИКА ЗАБЛУДА О ВОЖЊИ У ПАПУЧАМА И ШТИКЛАМА: Ево да ли је забрањено и колика је КАЗНА у Србији?
БЛИЖИ СЕ ДАН ПОВРАТКА У НОРМАЛАН ЖИВОТ! Доносимо вам СПИСАК градова који испуњавају критеријум од 50 одсто вакцинисаних
ПИТАЊЕ КОЈЕ МУЧИ СВЕ ГРАЂАНЕ СРБИЈЕ: Да ли потврда о прележаном вирусу важи само шест месеци?
Нови закон о безбедности саобраћаја Србије, најављиван је за почетак ове године. Између осталог, речено је да ће закон обухватати и прописе везане за електричне тротинете.
Приликом доношења прописа који регулишу ову област биће коришћена искуства других земаља, пре свега Словеније, која је прописала да се електрични тротинети искључиво возе тротоаром и бициклистичким стазама брзином од шест километара на час. Постоје и предлози да се максимална брзина повећа на осам километара на час.
- Закон није ступио на снагу, али и даље важи апел да се електрични тротинети искључиво возе само тротоарима и бициклистичким стазама. Неопходно је поштовати све прописе и учеснике у саобраћају, а поготово пешаке. Апелујемо на све оне који возе електричне тротинете да то не чине на коловозу, већ само на пешачким и бициклистичким стазама - рекли су из Агенције за безбедност саобраћаја.
Она посебно моли возаче тротинета да не превозе децу која стоје испред њих и да у условима смањене видљивости носе рефлектујуће прслуке.
При изради новог закона, Радној групи МУП знатно ће помоћи и подаци које им је доставило Европско удружење саобраћајних полиција (ТИСПОЛ) о законској регулативи из десетак земаља за електричне бицикле и тротинете.
Србији је најближа правна регулатива Словеније која је ограничила кретање електричних тротинета само на тротоаре и бициклистичке стазе, а брзину на “брзину хода” запретивши казном од 40 евра за прекршиоце.
Искуства европских земаља
Француска је недавно променила закон по коме су сви електрични двоточкаши имали сатус пешака. Сада им је забрањено кретање тротоаром, али могу да се, поред коловоза, крећу и бициклистичким стазама.
На бициклистичким стазама максимална брзина је 25 километара на час, а а на коловозу 45. Забрањена је вожња са слушалицама и превоз више особа. Деца од осам година не смеју да возе, а она од осам до 12 морају да имају заштитну кацигу. Казне су и до 1.500 евра.
У Холандији је уведена регистрација електричних тротинета. Забрањени су за млађе од 16 година, а обавезна је возачка дозвола и кацига за оне чији тротинети имају већу брзину од 25 километара на час.
У Белгији је максимална дозвољена брзина 25 километара на час, али ако иду тротоаром онда је брзина само шест километара на час.
Светлана Миљуш је, гостујући у Јутарњем програму РТС-а, рекла да радна група МУП-а интензивно ради на предлогу новог закона, и да ће он вероватно бити налик неком од закона држава ЕУ, које су најсличније Србији по саобраћајним условима.
Прецизирала је да још увек нису донете коначне одлуке, јер је тешко дати правни оквир за управљање неким возилом које се брзо технолошки развија.
Подсећа да су електрични тротинети прво ишли брзинама до само 10 километара на час, а сада су те брзине много веће.
У Србији их возе и по аутопуту
На друштвеним мрежама, освануо је снимак човека како вози електрични тротинет насред аутопута на Новом Београду. Он је претицао аутомобиле током брзе вожње, а како указују корисници друштвених мрежа возио је брзином од 80 километара на сат.
Подсећамо, у јулу 2019. године возач електричног тротинета, повредио је у Булевару Краља Александра седмогодишњака. Пре шест дана, младић је тротинетом оборио дете на нишком кеју, у незгоди је возач задобио лакше телесне повреде. Грађани су, због последњег случаја, апеловали на друштвеним мрежама да се прописи што пре донесу.