EXIT i Dom zdravlja: Zajedno za prevenciju bolesti zavisnosti kod mladih
Dom zdravlja „Novi Sad” i EXIT festival najavljuju sveobuhvatnu kampanju prevencije bolesti zavisnosti sa posebnim osvrtom na opasnosti koje takva vrsta ponašanja nosi.
Kao dva društveno odgovorna činioca naša je odgovornost da ukažemo na značaj edukacije mladih i njihovih porodica o opasnostima koje prate svi oblici zavisnosti, posebno zlupotreba alkohola i narkotika, kao i digitalne zavisnosti.
„EXIT je u saradnji sa Ministarstvom zdravlja 2019. godine pokrenuo veoma zapaženu kampanju protiv konzumacije narkotika „Stay Clean”, koja je tokom godina evoluirala u borbu protiv svih oblika zavisnosti, te smo tako prošle godine u saradnji sa Unicef-om proširili front i na borbu protiv digitalne zavisnosti i za opšte poboljšanje mentalnog zdravlja mladih. Radujemo se saradnji sa Domom Zdravlja i pravljenju jednog šireg fronta sastavljenog od institucija, nevladinih organizacija, medija, javnih ličnosti, do svakog pojedinca, jer jedino kao društvo u celini se možemo izboriti sa ovom pošasti”, izjavio je osnivač i direktor EXIT festivala Dušan Kovačević.
“Naš cilj je da se sa mladima otvoreno govori o svim temama koje ih zanimaju i podstaknu se na razmišljanje o opasnostima koje nosi rizično ponašanje. Dom Zdravlja „Novi Sad” i EXIT napraviće strategiju za intenzivnije delovanje Savetovališta za mlade, koje će od septembra postati glavna tačka sastajanja mladih koji su spremni za edukaciju, predostrožnost, i širenje svesti o negativnim uticajima psihoaktivnih susptanci.” - izjavio je Direktor Doma Zdravlja prim. dr Veselin Bojat.
EXIT festival oduvek je bio nepokolebljiv protivnik konzumacije bilo kakvih narkotika, i već godinama aktivno deluje u pravcu edukacije i prevencije zloupotrebe alkohola i droga kod mladih. Kroz rad EXIT Fondacije, festival je pokrenuo niz kampanja koje se bave prevencijom upotrebe narkotika, ali i skretanjem pažnje na rastući problem digitalnih zavisnost kod mladih generacija.
Ključnu ulogu zauzela je kampanja EXIT Fondacije i Unicefa pod nazivom „Life is Live”, koja je problem digitalne zavisnosti kod mladih pozicionirala kao primarnu temu današnjice. Važnost ove incijative prepoznala je i Krovna evropska festivalska asocijacija Yourope čime je pokrenut međunarodni talas dizanja svesti o važnosti brige o mentalnom zdravu mladih i pozitivnom uticaju koji u tom smislu imaju festivali i događaji uživo.
Savetovalište za mlade ove godine obeležava 20 godina uspešnog rada, služba za zdravstvenu zaštitu dece Doma zdravlja „Novi Sad“ je 2004. godine osnovala Savetovalište za mlade sa ciljem prevencije rizičnih ponašanja kod mladih uzrasta od 7 do 19 godina. Grupnim zdravstveno vaspitnim radom od osnivanja Savetovališta održano je preko 3000 seminara. Broj obuhvaćenih lica je preko 170.000. Individualnim zdravstveno vaspitnim radom u Savetovalištu za mlade obuhvaćeno je 43.300 lica sa teritorije grada Novog Sada i Sremskih Кarlovaca. Rad Savetovališta zasniva se na osnovnim principima primarne prevencije, u prvom redu vaspitno-edukativnom radu, promotivnim aktivnostima usmerenim ka unapređenju zdravlja adolescenata, stvaranju zdravstvene kulture, podizanju nivoa znanja, sticanju veština za uspostavljanje lične odgovornosti za sopstveno zdravlje, a samim tim i za zdravlje drugih.
Adolescencija je razdoblje eksperimentisanja i oblikovanja identiteta. Deo ovog razvojnog procesa uključuje traženje novih senzacija i preuzimanje rizika. Krucijalno je podsećati mlade da nijedna droga nije bezopasna, naprotiv, ostavlja teške posledice i po mentalno i po fizičko zdravlje. Po trenutnim statistikama, različite vrste droga najviše koriste mladi uzrasta između 14 i 25 godina. Uzimaju je iz znatiželje, dosade, potištenosti, želje za avanturom, slabosti da odbiju ponuđenu drogu kao i zbog nedostatka čvršće veze s porodicom. Narkotike u ovom periodu još uvek percipiraju kao sredstvo za dobru zabavu, bežanje u nestvarni svet, čak i kao modu ili ulaznicu u svet odraslih. Većina mladih ljudi, ipak, ne uzima drogu. Dom zdravlja „Novi Sad” i EXIT festival žele ovom kampanjom da obuhvate što veći krug našeg društva, uključujući sve važne institucije, roditelje, i posebno one mlade koji upravo ulaze u svet odraslih.