Hibridna nastava za sve đake: Evo šta to tačno znači
Sledi velika promena.
Đaci u Srbiji uskoro bi mogli da idu na hibridnu nastavu, predviđeno je izmenama zakona u oblasti obrazovanja i vaspitanja koji su trenutno na javnoj raspravi. Takva nastava bila bi kombinacija neposrednog rada u školi i onlajn učenja, odnosno "rada na platformi za hibridnu nastavu", predviđeno je izmenama zakona.
Za vreme kovida, učenici osnovnih i srednjih škola bili su primorani da prate nastavu preko interneta i raznih onlajn platformi za učenje. U priručniku za pedagošku primenu sistema za upravljanje učenjem "Mudl", koji se koristio i u Srbiji, navodi se da je u to vreme interesovanje za hibridnu nastavu značajno povećano, a „stručna javnost prepoznala je potrebu za širim i dubljim razumevanjem ovog načina organizacije nastave“. Međutim, onlajn učionice sada neće funkcionisati po istom principu kao u vreme kovida.
Kako za NIN kaže Katarina Aleksić, rukovodilac Centra za obrazovnu tehnologiju Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, hibridna nastava ne uključuje video-konferencijske sastanke u onlajn prostoru. Ona omogućava učenicima da jedan deo sadržaja uče u onlajn učionicama, u vreme i tempom koji njima odgovara. Na taj način oni se bolje pripremaju za časove uživo, dok se za samo vreme časa akcenat stavlja na praktičan rad, diskusiju i primenu naučenog.
-Tokom trajanja hibridne nastave nije obavezno da nastavnici i učenici tokom čitavog trajanja obrazovno-vaspitnog rada budu u neposrednom kontaktu već se njihov udeo planira u odnosu na dati kontekst - kaže ona.
U obrazloženju izmena navodi se da škola može da donese odluku o realizaciji hibridne nastave u okviru svih ili grupe predmeta i aktivnosti, u skladu sa nivom digitalnih kompetencija nastavnika i tehničkom opremljenošću škole, a odluka može da važi za celu školsku godinu ili za određeni period.
Vreme, mesto, način i nosioci ostvarivanja hibridne nastave utvrđuju se godišnjim planom rada škole na osnovu preporuka Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, a bliže uslove o tehničkim uslovima za realizaciju hibridne nastave propisuje ministar, navodi se u nacrtu.
Benefiti hibridne nastave
Učenici su međusobno različiti i ne uče svi istom brzinom i intenzitetom, kaže Aleksić. Onlajn učionice omogućavaju im da stiču znanje bez pritiska vršnjačke grupe. Predznanje stečeno onlajn povećava njihovo samopouzdanje i spremnost za izazove u školi.
-Ne uče svi učenici na isti način, istom brzinom, neki od njih su samopouzdani, neki su tihi i stidljivi, neki čitaju sporije, nekima treba više vremena da razmisle o gradivu, neki su brzopleti, neki više vole da pišu nego da javno govore. Kada postoji mogućnost da učenici izgrade osnovna znanja iz neke oblasti u onlajn učionici, u svom ritmu, bez pritiska vršnjačke grupe, na način i u vreme koje im najviše odgovara – tu mogućnost ne treba da propustimo! Učenici koji dolaze u školu sa predznanjem o onome što se uči su sigurniji u sebe i spremniji da se uhvate u koštac sa izazovnijim zadacima - rekla je ona.