Šta se dešava sa vozačima kada dođu na hrvatsku granicu: Zašto kamiondžije plaćaju hiljade evra zbog migranata?
Iz MUP Hrvatske za portal SrbijaDanas su objasnili da s obzirom na mesto nezakonitog ulaska u teretno vozilo, teško je reći radi li se o organizovanim ili pojedinačnim slučajevima
Najčešći način migranata za izbegavanja granične kontrole na graničnom prelazu Tovarnik je skrivanjem u teretnim vozilima, među stvarima, odnosno teretom koji se prevozi.
Ulazak u teretna vozila se događa na teritoriji Republike Srbije, tako što pojedinci režu carinsko uže ili sajlu, odnosno ceradu, te ulaze u teretna vozila. Carinsko uže ili cerada se improviziranim načinima pokušava popraviti kako oštećenje ne bi bilo vidljivo spolja (lepljenje, spajanje sajlom raznim iglama i slično). Kada vozači dođu na granični prelaz Šid dešava se da carinici nekada ne uspeju da otkriju da su se migranti "uvukli" u prikolicu, što zbog umešnosti onih koji pomažu migrantima pa sajle spajaju profesionalno, što zbog toga što na tom graničnom prelazu nema skenera, a i osvetljenje noću je slabijeg intenziteta. Nevolje za vozače počinju po dolasku na hrvatsku stranu i prelaz Tovarnik. Tu postoji skener uređaj koji detektuje šta se sve nalazi u prikolici, tako da otkriva i ilegalne putnike u teretnom prostoru.
Muka tada postaje još veća, migranti se vraćaju u Srbiju, vozaču se piše kazna koja doseže i do 7.000 evra, a šteta nenadoknadiva. Visoke kazne veliki su problem za vozače, a incidenti poput ovih veoma su učestali. Kako je naglasila Uprava carine Republike Srbije u ovom trenutku nije moguće, zbog male površine graničnog prelaza, instaliranje mobilnog skenera, a u planu je poboljšanje osvetljenja. Ali šta se dešava sa druge strane?
Kako hrvatska strana rešava nemile situacije sa "slepim putnicima"?
Ministarstvo unutrašnjih poslova Hrvatske je navelo da se nakon nezakonitog pokušaja prelaska granice, nad zatečenim migrantima se sprovodi upravni postupak te im se, shodno Zakonu o strancima, odbija ulazak u Hrvatsku uz uručenje Rešenja o odbijanju ulaska te u dogovoru s graničnom policijom Republike Srbije budu vraćeni u Republiku Srbiju.
-Ulazak u teretna vozila se događa na teritoriju Srbije na način da osobe režu carinsko uže ili sajlu odnosno ceradu te ulaze u teretna vozila. Carinsko uže ili cerada se improviziranim načinima pokušava popraviti kako oštećenje ne bi bilo vidljivo spolja. Neovlašćeni ulasci u teretna vozila se izvršavaju na području Republike Srbije za vreme zaustavljanja vozača zbog korišćenja pauze ili obavljanja carinskih formalnosti - istakli su u MUP Hrvatska.
Ministarstvo unutrašnjih poslova Republike Hrvatske je istaklo da se vozač teretnog vozila, u slučajevima zaticanja migranta u teretnim vozilima, kažnjava zbog oštećenja na "carinskim znakovima" (carinsko uže i carinska plomba, cerada na teretnom vozilu), a ne za krijumčarenje migranata.
Kazna za prekršaj iz člana 61. stavka 1. tačka 11. Zakona o realizaciji carinskog zakonodavstva EU je do 50.000,00 kn (6.700 evra), uz mogućnost plaćanja 2/3 kazne u roku od osam dana shodno Prekršajnom zakonu RH. Ako vozač teretnog vozila nije odgovoran za prevoz migranata, ne kažnjava se zbog njihove prisutnosti u teretnom prostoru vozila.
Iz MUP Hrvatske su objasnili da s obzirom na mesto nezakonitog ulaska u teretno vozilo, teško je reći radi li se o organizovanim ili pojedinačnim slučajevima.
-Ukoliko se i radi o organizovanim ulascima, najčešće su organizatori ujedno i migranti koji nezakonito borave u Republici Srbiji. Da se zaštite, vozači kamiona bi trebalo da provere postoje li oštećenja carinskih obeležja na teretnom vozilu kojim upravljaju, a pre pristupanja graničnoj kontroli. Ako postoje oštećenja, trebalo bi ih prijaviti carinskoj službi i graničnoj policiji Republike Srbije na izlasku iz Republike Srbije te otkloniti nepravilnosti pre pristupanja graničnoj kontroli na ulasku u EU- rekli su iz Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Hrvatske i dodali:
-Svakako valja naglasiti da bi vozači i prilikom korišćenja pauze na odmaralištima trebalo da pregledaju vozilo u svrhu pravovremenog uočavanja nezakonitog ulaska osoba, a jedna od ključnih stvari je i bolja reakcija izlazne granične kontrole u Republici Srbiji kako bi se uopšte izbegle situacije da vozilo s nezakonitim migrantima pristupi na ulaznu graničnu kontrolu u Republici Hrvatskoj.
Prema podacima iz Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Hrvatske u 2020. godini na graničnom prelazu Tovarnik zadesila su se 73 slučaja izbegavanja granične kontrole, a u 35 slučajeva utvrđen je carinski prekršaj.