Шта се дешава са возачима када дођу на хрватску границу: Зашто камионџије плаћају хиљаде евра због миграната?
Из МУП Хрватске за портал СрбијаДанас су објаснили да с обзиром на место незаконитог уласка у теретно возило, тешко је рећи ради ли се о организованим или појединачним случајевима
Најчешћи начин миграната за избегавања граничне контроле на граничном прелазу Товарник је скривањем у теретним возилима, међу стварима, односно теретом који се превози.
Улазак у теретна возила се догађа на територији Републике Србије, тако што појединци режу царинско уже или сајлу, односно цераду, те улазе у теретна возила. Царинско уже или церада се импровизираним начинима покушава поправити како оштећење не би било видљиво споља (лепљење, спајање сајлом разним иглама и слично). Када возачи дођу на гранични прелаз Шид дешава се да цариници некада не успеју да открију да су се мигранти "увукли" у приколицу, што због умешности оних који помажу мигрантима па сајле спајају професионално, што због тога што на том граничном прелазу нема скенера, а и осветљење ноћу је слабијег интензитета. Невоље за возаче почињу по доласку на хрватску страну и прелаз Товарник. Ту постоји скенер уређај који детектује шта се све налази у приколици, тако да открива и илегалне путнике у теретном простору.
Мука тада постаје још већа, мигранти се враћају у Србију, возачу се пише казна која досеже и до 7.000 евра, а штета ненадокнадива. Високе казне велики су проблем за возаче, а инциденти попут ових веома су учестали. Како је нагласила Управа царине Републике Србије у овом тренутку није могуће, због мале површине граничног прелаза, инсталирање мобилног скенера, а у плану је побољшање осветљења. Али шта се дешава са друге стране?
Како хрватска страна решава немиле ситуације са "слепим путницима"?
Министарство унутрашњих послова Хрватске је навело да се након незаконитог покушаја преласка границе, над затеченим мигрантима се спроводи управни поступак те им се, сходно Закону о странцима, одбија улазак у Хрватску уз уручење Решења о одбијању уласка те у договору с граничном полицијом Републике Србије буду враћени у Републику Србију.
-Улазак у теретна возила се догађа на територију Србије на начин да особе режу царинско уже или сајлу односно цераду те улазе у теретна возила. Царинско уже или церада се импровизираним начинима покушава поправити како оштећење не би било видљиво споља. Неовлашћени уласци у теретна возила се извршавају на подручју Републике Србије за време заустављања возача због коришћења паузе или обављања царинских формалности - истакли су у МУП Хрватска.
Министарство унутрашњих послова Републике Хрватске је истакло да се возач теретног возила, у случајевима затицања мигранта у теретним возилима, кажњава због оштећења на "царинским знаковима" (царинско уже и царинска пломба, церада на теретном возилу), а не за кријумчарење миграната.
Казна за прекршај из члана 61. ставка 1. тачка 11. Закона о реализацији царинског законодавства ЕУ је до 50.000,00 кн (6.700 евра), уз могућност плаћања 2/3 казне у року од осам дана сходно Прекршајном закону РХ. Ако возач теретног возила није одговоран за превоз миграната, не кажњава се због њихове присутности у теретном простору возила.
Из МУП Хрватске су објаснили да с обзиром на место незаконитог уласка у теретно возило, тешко је рећи ради ли се о организованим или појединачним случајевима.
-Уколико се и ради о организованим уласцима, најчешће су организатори уједно и мигранти који незаконито бораве у Републици Србији. Да се заштите, возачи камиона би требало да провере постоје ли оштећења царинских обележја на теретном возилу којим управљају, а пре приступања граничној контроли. Ако постоје оштећења, требало би их пријавити царинској служби и граничној полицији Републике Србије на изласку из Републике Србије те отклонити неправилности пре приступања граничној контроли на уласку у ЕУ- рекли су из Министарства унутрашњих послова Републике Хрватске и додали:
-Свакако ваља нагласити да би возачи и приликом коришћења паузе на одмаралиштима требало да прегледају возило у сврху правовременог уочавања незаконитог уласка особа, а једна од кључних ствари је и боља реакција излазне граничне контроле у Републици Србији како би се уопште избегле ситуације да возило с незаконитим мигрантима приступи на улазну граничну контролу у Републици Хрватској.
Према подацима из Министарства унутрашњих послова Републике Хрватске у 2020. години на граничном прелазу Товарник задесила су се 73 случаја избегавања граничне контроле, а у 35 случајева утврђен је царински прекршај.