Krilatica koja je tek danas ima ISTORIJSKI ZNAČAJ: Srbi su "NEBESKI NAROD", evo i kako smo to postali!
"Poražavajuće je što se priča o kosovskom zavetu među Srbima najčešće ismeva"
Predratni vođa Srpske demokratske stranke u Hrvatskoj psihijatar Jovan Rašković osmislio je sintagmu o Srbima kao "nebeskom narodu" kako bi pokazao da su uz Jevreje jedini stradalnici na svetu samo još Srbi. Ova kovanica obilato je korišćena tokom ratova u bivšoj SFRJ, dok je njeno poreklo duboko ukorenjeno u srpskoj veri, tradiciji i istoriji.
Pročitajte i:
- Ovi što su stradali, naši preci, ostavili su nam poruku neba, a ta poruka je da Srbe niko više neće kinjiti, ne zbog toga što ih čuva samo nebo, nego ih neće kinjiti zbog toga što će oni čuvati same sebe - rekao je Rašković u jednom od svojih govora hrvatskim Srbima, piše Republika.
Zasluženo carstvo
Iako tvorac ove fraze, Rašković je ideju o nebeskom narodu izvukao iz jednog od ključnih mitova srpske nacionalne mitologije, a to je pojam "nebeske Srbije".
Ona u srpskoj tradiciji predstavlja neku vrstu zasluženog carstva u vidu nagrade, u koje nakon smrti odlaze pobožni Srbi. Povezana je sa verovanjima kosovskog kulta da svako ko da život za veru i za Kosovo, poput Miloša Obilića i kneza Lazara, postaje stanovnik ove države.
Istoričar Radoš Ljušić kaže da se čuvena krilatica o Srbima kao izabranom narodu najverovatnije javlja s legendom o Kosovskom boju i knezu Lazaru.
- Ta sintagma postala je vrlo aktuelna u vreme obnove naše države od početka 19. veka i vremena Karađorđa, a naročito od Balkanskih ratova naovamo. Verovatno se čitava ta legenda javila uporedo s mitom o Kosovskom boju i knezu Lazaru. Retko se, gotovo nikako, pominjala vekovima kasnije, osim u najtežim trenucima, kad se mnogo stradalo za oslobođenje - tvrdi Ljušić.
Najlepši ideal
Reditelj, publicista i bivši ratni komandant Dragoslav Bokan navodi da je poražavajuće to što se priča o kosovskom zavetu među Srbima najčešće ismeva.
- Tom periodu se Srbi smeju, iako je taj deo našeg opredeljenja za carstvo nebesko najlepši mogući ideal, koji se svugde u svetu uzdiže. Spartanci su iz svoje perspektive izabrali carstvo nebesko jer se nisu predali Persijancima. Ceo svet smatra tu žrtvu uzvišenom, a u našoj verziji Kosovski boj se tretira kao mazohizam, uzaludno žrtvovanje i slavljenje smrti - naglašava Bokan.
Iako zagriženi nacionalista, lider srpskih radikala Vojislav Šešelj kaže da Srbe nikada nije stavljao u kontekst nebeskog naroda.
- Ne znam ko je to prvi put plasirao u 20. veku, a ja je kao srpski rodoljub nikada nisam koristio, jer ne znam da je objasnim. Raškovića nisam voleo da slušam, niti sam bio ljubitelj njegovog pristupa političkim pitanjima. Zabrljao je kada ga je Tuđman pozvao u Banjske dvore i snimio ceo razgovor, gde je ovaj otvorio svoju dušu, pa Srbe nazvao ludacima - ističe Šešelj.
Raškovićeva: Ista sudbina Srba i Jevreja
Ćerka pokojnog lidera Srba u Hrvatskoj Sanda Rašković Ivić kaže da je ideja o Srbima kao nebeskom narodu utemeljena u kosovskom zavetnom mitu.
- Moj otac je jako voleo svoj srpski narod i cenio je veliku žrtvu kojoj je bio izložen. U govorima je hteo da pokaže kako Srbi i Jevreji dele istu sudbinu žrtve velikog pogroma tokom Drugog svetskog rata. Njegova teza o Srbima kao izabranom, nebeskom narodu bila je utemeljena u kosovskom zavetu. On je i mene naučio da mitove treba poštovati, jer su ogledalo duše jednog naroda. Prema tome, kosovskog mita nikako ne treba da se stidimo zato što je ušao u arhetip srpskog naroda, jer se do danas delimo na Obiliće i Brankoviće, heroje i izdajice. On je duboko hrišćanski i human, pa i u ovim vremenima treba da bude naše polazište, samo da ne potpadnemo u zamku mitomanije - navodi Rašković Ivićeva.