Roditelji NAPADAJU nastavnike, A ŠTA PIŠE U PRAVILNIKU? Evo kako po novom Zakonu ocenjuju đake: Imate pravo na žalbu, ali POD OVIM USLOVOM!
Juče je vest o fizičkom napadu majke na nastavnicu jedne beogradske osnovne škole potresla Srbiju, a razlog napada je bilo nezadovoljstvo ocenom koju je njeno dete dobilo iz biologije, koju napadnuta nastavnica predaje
U Srbiji je značajna promena u načinu zaključivanja ocena uvedena je u školskoj godini 2019/2020. Ova promena je proizašla iz novih Pravilnika o ocenjivanju učenika u osnovnim i srednjim školama, koji su stupili na snagu tokom te godine.
Jedna od ključnih promena u načinu zaključivanja ocena bila je uvođenje većeg naglaska na kontinuitet ocenjivanja tokom cele školske godine, umesto da se zaključno ocenjivanje bazira pretežno na rezultatima završnih ispita ili ocena dobijenih u poslednjem tromesečju.
Takođe, novi pravilnici su propisali preciznije kriterijume za ocenjivanje i obavezali nastavnike da prate napredak učenika kroz različite oblike procene, kao što su pismeni zadaci, usmene provere znanja, praktične aktivnosti i učešće u času. Uvedena je i obaveza za nastavnike da redovno informišu roditelje i učenike o postignućima i napretku tokom cele godine, kako bi proces ocenjivanja bio transparentniji i fer.
Novi Pravilnik je uveo obavezu da se sve pojedinačne ocene tokom prvog i drugog polugodišta uzimaju u obzir prilikom zaključivanja ocena na kraju školske godine.
Ipak, promena pravila u formiranju zaključne ocene i dalje omogućava roditeljima, kao i učenicima, da imaju uvid i obrazloženje zaključenih ocena, ali i da podnesu prigovor nastavničkom na način ustanovljen Zakonom.
Šta Pravilnik kaže o ocenjivanju učenika?
Učenik se ocenjuje najmanje četiri puta u polugodištu, a ako je nedeljni fond časova predmeta jedan čas, najmanje dva puta u polugodištu. Učeniku koji nije ocenjen najmanje četiri, odnosno dva puta, ne može da se utvrdi zaključna ocena, izuzev u slučaju kada zbog ugroženosti bezbednosti i zdravlja učenika i zaposlenih nije moguće oceniti učenika potreban broj puta.
Učenika koji redovno pohađa nastavu i izvršava školske obaveze, a nema propisani broj ocena u polugodištu, nastavnik je dužan da oceni na posebno organizovanom času ili na nekom od ostalih oblika obrazovno-vaspitnog rada, po pravilu na času dopunske nastave, u toku trajanja polugodišta uz prisustvo odeljenjskog starešine i pedagoga ili psihologa.
Učeniku se ne može umanjiti ocena iz predmeta zbog odnosa učenika prema vannastavnim aktivnostima ili neprimerenog ponašanja u školi.
Ocenjivanje iz obaveznog predmeta: muzička kultura, likovna kultura, fizičko i zdravstveno vaspitanje, obavlja se polazeći od učenikovih sposobnosti, stepena spretnosti i umešnosti. Ukoliko učenik nema razvijene posebne sposobnosti, prilikom ocenjivanja uzima se u obzir individualno napredovanje u odnosu na sopstvena prethodna postignuća i mogućnosti, a naročito se uzima u obzir angažovanje učenika u nastavnom procesu.
Kako se dolazi do zaključne ocene?
Zaključna ocena iz predmeta utvrđuje se na kraju prvog i drugog polugodišta, na osnovu svih pojedinačnih ocena koje su unete u dnevnik od početka školske godine, a u skladu sa zakonom. Zaključna ocena iz obaveznog predmeta za učenika od drugog do osmog razreda je brojčana.
Zaključna ocena iz obaveznog predmeta za učenika prvog razreda je opisna i iskazuje se kao napredovanje učenika u ostvarivanju ishoda, angažovanje i preporuka. U prvom razredu zaključne ocene iz obaveznih predmeta i iz izbornih programa i aktivnosti unose se u đačku knjižicu i učenik prelazi u naredni razred.
Zaključna ocena iz izbornih programa i aktivnosti je opisna i to: ističe se, dobar i zadovoljava i ne utiče na opšti uspeh učenika, osim iz izbornog programa drugi strani jezik koji se ocenjuje brojčano i zaključna ocena utiče na opšti uspeh učenika.
Učenika od prvog do četvrtog razreda u toku obrazovno-vaspitnog rada, ocenjuje nastavnik koji izvodi nastavu, dok učenika od petog do osmog razreda ocenjuje predmetni nastavnik, a ocenu na kraju polugodišta utvrđuje odeljenjsko veće na predlog predmetnog nastavnika.
Zaključna ocena za uspeh iz obaveznog predmeta i izbornog programa drugi strani jezik ne može da bude veća od najveće pojedinačne ocene upisane u dnevnik, dobijene bilo kojom tehnikom provere znanja.
Zaključna ocena za uspeh iz obaveznog predmeta i izbornog programa drugi strani jezik, ne može da bude manja od:
- odličan (5), ako je aritmetička sredina svih pojedinačnih ocena najmanje 4,50;
- vrlo dobar (4), ako je aritmetička sredina svih pojedinačnih ocena od 3,50 do 4,49;
- dobar (3), ako je aritmetička sredina svih pojedinačnih ocena od 2,50 do 3,49;
- dovoljan (2), ako je aritmetička sredina svih pojedinačnih ocena od 1,50 do 2,49.
- nedovoljan (1), ako je aritmetička sredina svih pojedinačnih ocena manja od 1,50.
Ako odeljenjsko veće ne prihvati obrazloženi predlog zaključne ocene predmetnog nastavnika, novu ocenu utvrđuje odeljenjsko veće glasanjem. Nova ocena utvrđuje se javnim glasanjem većine prisutnih članova odeljenskog veća. Utvrđena ocena iz stava evidentira se u napomeni, a u zapisniku odeljenjskog veća šire se obrazlaže.
Zaključna ocena utvrđena na odeljenjskom veću upisuje se u dnevnik u predviđenu rubriku, a učenik i njegov roditelj ima pravo da podnese prigovor u skladu sa Zakonom.
Kada roditelj ima pravo na prigovor?
Učenik i njegov roditelj imaju pravo da podnesu prigovor u skladu sa Zakonom na ocenjivanje u toku bilo kog od polugodišta, a ona se može odnositi na pojedinačno ocenjivanje učenika ili zaključnu ocenu za koju roditelj ili učenik žele obrazloženje. Takođe, roditelj učenika može uložiti primedbu i na rad određenog nastavnika ukoliko smatraju da nije u skladu sa pravilnikom.
U slučaju da roditelji više od polovine učenika iz istog odeljenja smatraju da određeni nastavnik nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada, vrednovanje, praćenje, proveravanje i ocenjivanje učenika ne sprovodi u skladu sa zakonom i pravilnikom, škola sprovodi proceduru propisanu pravilnikom.
Izvor: Srbija Danas