Родитељи НАПАДАЈУ наставнике, А ШТА ПИШЕ У ПРАВИЛНИКУ? Ево како по новом Закону оцењују ђаке: Имате право на жалбу, али ПОД ОВИМ УСЛОВОМ!
Јуче је вест о физичком нападу мајке на наставницу једне београдске основне школе потресла Србију, а разлог напада је било незадовољство оценом коју је њено дете добило из биологије, коју нападнута наставница предаје
У Србији је значајна промена у начину закључивања оцена уведена је у школској години 2019/2020. Ова промена је произашла из нових Правилника о оцењивању ученика у основним и средњим школама, који су ступили на снагу током те године.
Једна од кључних промена у начину закључивања оцена била је увођење већег нагласка на континуитет оцењивања током целе школске године, уместо да се закључно оцењивање базира претежно на резултатима завршних испита или оцена добијених у последњем тромесечју.
Такође, нови правилници су прописали прецизније критеријуме за оцењивање и обавезали наставнике да прате напредак ученика кроз различите облике процене, као што су писмени задаци, усмене провере знања, практичне активности и учешће у часу. Уведена је и обавеза за наставнике да редовно информишу родитеље и ученике о постигнућима и напретку током целе године, како би процес оцењивања био транспарентнији и фер.
Нови Правилник је увео обавезу да се све појединачне оцене током првог и другог полугодишта узимају у обзир приликом закључивања оцена на крају школске године.
Ипак, промена правила у формирању закључне оцене и даље омогућава родитељима, као и ученицима, да имају увид и образложење закључених оцена, али и да поднесу приговор наставничком на начин установљен Законом.
Шта Правилник каже о оцењивању ученика?
Ученик се оцењује најмање четири пута у полугодишту, а ако је недељни фонд часова предмета један час, најмање два пута у полугодишту. Ученику који није оцењен најмање четири, односно два пута, не може да се утврди закључна оцена, изузев у случају када због угрожености безбедности и здравља ученика и запослених није могуће оценити ученика потребан број пута.
Ученика који редовно похађа наставу и извршава школске обавезе, а нема прописани број оцена у полугодишту, наставник је дужан да оцени на посебно организованом часу или на неком од осталих облика образовно-васпитног рада, по правилу на часу допунске наставе, у току трајања полугодишта уз присуство одељењског старешине и педагога или психолога.
Ученику се не може умањити оцена из предмета због односа ученика према vannastavnim активностима или непримереног понашања у школи.
Оцењивање из обавезног предмета: музичка култура, ликовна култура, физичко и здравствено васпитање, обавља се полазећи од ученикових способности, степена спретности и умешности. Уколико ученик нема развијене посебне способности, приликом оцењивања узима се у обзир индивидуално напредовање у односу на сопствена претходна постигнућа и могућности, а нарочито се узима у обзир ангажовање ученика у наставном процесу.
Како се долази до закључне оцене?
Закључна оцена из предмета утврђује се на крају првог и другог полугодишта, на основу свих појединачних оцена које су унете у дневник од почетка школске године, а у складу са законом. Закључна оцена из обавезног предмета за ученика од другог до осмог разреда је бројчана.
Закључна оцена из обавезног предмета за ученика првог разреда је описна и исказује се као напредовање ученика у остваривању исхода, ангажовање и препорука. У првом разреду закључне оцене из обавезних предмета и из изборних програма и активности уносе се у ђачку књижицу и ученик прелази у наредни разред.
Закључна оцена из изборних програма и активности је описна и то: истиче се, добар и задовољава и не утиче на општи успех ученика, осим из изборног програма други страни језик који се оцењује бројчано и закључна оцена утиче на општи успех ученика.
Ученика од првог до четвртог разреда у току образовно-васпитног рада, оцењује наставник који изводи наставу, док ученика од петог до осмог разреда оцењује предметни наставник, а оцену на крају полугодишта утврђује одељењско веће на предлог предметног наставника.
Закључна оцена за успех из обавезног предмета и изборног програма други страни језик не може да буде већа од највеће појединачне оцене уписане у дневник, добијене било којом техником провере знања.
Закључна оцена за успех из обавезног предмета и изборног програма други страни језик, не може да буде мања од:
- одличан (5), ако је аритметичка средина свих појединачних оцена најмање 4,50;
- врло добар (4), ако је аритметичка средина свих појединачних оцена од 3,50 до 4,49;
- добар (3), ако је аритметичка средина свих појединачних оцена од 2,50 до 3,49;
- довољан (2), ако је аритметичка средина свих појединачних оцена од 1,50 до 2,49.
- недовољан (1), ако је аритметичка средина свих појединачних оцена мања од 1,50.
Ако одељењско веће не прихвати образложени предлог закључне оцене предметног наставника, нову оцену утврђује одељењско веће гласањем. Нова оцена утврђује се јавним гласањем већине присутних чланова одељенског већа. Утврђена оцена из става евидентира се у напомени, а у записнику одељењског већа шире се образлаже.
Закључна оцена утврђена на одељењском већу уписује се у дневник у предвиђену рубрику, а ученик и његов родитељ има право да поднесе приговор у складу са Законом.
Када родитељ има право на приговор?
Ученик и његов родитељ имају право да поднесу приговор у складу са Законом на оцењивање у току било ког од полугодишта, а она се може односити на појединачно оцењивање ученика или закључну оцену за коју родитељ или ученик желе образложење. Такође, родитељ ученика може уложити примедбу и на рад одређеног наставника уколико сматрају да није у складу са правилником.
У случају да родитељи више од половине ученика из истог одељења сматрају да одређени наставник наставу и друге облике образовно-васпитног рада, вредновање, праћење, проверавање и оцењивање ученика не спроводи у складу са законом и правилником, школа спроводи процедуру прописану правилником.
Извор: Србија Данас