Prodavcu možete vratiti stvar kojom niste zadovoljni i da uzmete svoj novac: Dovoljno je da kažete jednu reč!
U želji da zaštite svoje ekonomske interese trgovci na sve moguće načine izbegavaju svoje zakonske obaveze
Prava potrošača često se dovode u pitanje, jer nesporazumi između kupca i trgovca su najpristuniji problem sa kojim se potrošači susreću. Iako je svaka situacija precizno definisana propisima i jasno je da nema dileme da trgovac mora da vrati naplaćenu sumu, mnogi od njih i dalje se oglušuju o taj zakon.
OVO SU SIMPTOMI SMRTONOSNOG GRIPA KOJI HARA SRBIJOM! Doktori tvrde da je KASNO za vakcine!
U želji da zaštite svoje ekonomske interese trgovci na sve moguće načine izbegavaju svoje zakonske obaveze i kada je reč o vraćanju novca često tumače Zakon na način koji njima odgovora.
Upravo zbog ovog problema, M. L. (29) koja danima nije mogla da dobije novac za cipele koje joj nisu odgovarale. Obuća koju je odabrala, nije se raširila, iako je prodavac tvrdio da su od takvog materijala koji će se "opustiti".
- Kupila sam cipele i malo su me stezale, obula sam ih dva puta samo i shvatila da se neće raširiti. Otišla sam u radnju, ali prvo su mi rekli da nemaju dovoljno novca u kasi, pa ne mogu da mi vrate - ispričala je kako je sve počelo.
Nije joj bilo teško da ode i sutradan, iako je morala da trči sa posla ne bi li stigla pre zatvaranja. Ušla je na vrata, a žena na kasi joj je kao iz topa rekla "menadžer nije tu, nema ko da potpiše reklamaciju". Shvatila je da će misija zamene cipela biti skoro pa nemoguća.
VELIKO OTKRIĆE U VIMINACIJUMU: Pronađen grob pripadnika GERMANSKOG PLEMENA
Takođe, problem koji kupac nakon kupovine može imati, jeste situaciju kada se nove patike posle samo tri dana rašiju.
Tada mogu tražiti nove, a u slučaju kada roba ne odgovara, imate pravo da zatražite zamenu za veći broj.
Kako bismo videli koja prava ima potrošač, kao i na koji način može da izbegne ovakve situacije, zvali smo predsednika Nacionalne organizacije potrošača Srbije, Gorana Papovića.
- Građani imaju pravo da dobiju novac nazad kada je prisutna nesaobraznost robe, što se u praksi i najčešće dešava. To su situacije kada se dogodi da roba koju je kupac platio, izabrao ili mu je trgovac pokazao nije saobrazna ugovoru ni opisu, kao ni po svojstvima koja ima. Ukoliko se to dogodi u prvih šest meseci od kupovine, potrošač bira da li će menjati robu, tražiti umanjenje cene ili vraćanje novca - rekao je Papović.
Inače, u roku od dve godine od dana kupovine potrošač ima pravo da zahteva povraćaj novca u slučaju da popravka ili zamena nisu moguće u primerenom roku ili uopšte.
ŠTA JE NESAOBRAZNOST ROBE
Prema rečima Gorana Papovića, nesaobraznost robe odnosi se na vaše pravo da priložite prigovor. Upravo ta reč "prigovor" nudi vam mogućnost da zamenite robu koju ste platili, a njome niste zadovoljni. Možete imati prigovor na kvalitet, na izgled robe, na odstupanje od onog što je pri kupovini obećano.
KADA VAŽI PRAVILO "14 DANA"
U roku od 14 dana kada odustane od ugovora zaključenog na daljinu, odnosno van poslovnih prostorija (kupovina putem interneta), i to bez navođenja razloga i dodatnih troškova, kupac ima pravo da traži povraćaj novca.
- Trgovac može da odloži vraćanje novca dok ne dobije robu koja se vraća ili dokaz od potrošača da je robu poslao trgovcu. Važno je znati i to da je trgovac u obavezi da prilikom povraćaja novca koristi ista sredstva plaćanja koja je potrošač koristio u transakciji - izjavio je Goran Papović.
Kada pomislite da nemate pravo da vratite robu, a za nju dobijete:
- zamenu
- popravku
- novac
Zbog nabrojanih situacija u kojima se mogu naći potrošači, udruženja koja se bore za njihova prava se zalažu da se omogući vraćanje stvari nakon svake kupovine.
Setite se da je vaše potrošačko pravo propisano Zakonom o zaštiti potrošača i držite se svog prava, bez odstupanja.