„Srbija je u fazi ekološkog buđenja“ – Uroš Radojević, urednik portala Daily Green
Očuvanje životne sredine i klimatske promene godinama unazad su među najaktuelnijim globalnim temama. Međutim, o njima se i dalje nedovoljno govori, a još manje se na njima radi.
O tome koliko smo kao narod informisani o ovim temama, koliko smo ekološki osvešćeni i kako da na tom polju napredujemo, razgovarali smo sa Urošem Radojevićem, urednikom Daily Green portala i stručnjakom za održivi razvoj agencije Two Rivers.
Šta je Daily Green i šta ga čini drugačijim?
Daily Green je portal koji se bavi temama životne sredine, održivog razvoja i društvene odgovornosti. U okviru tih tema nudimo čitaocima informativne i edukativne tekstove, praktične savete, zanimljivosti, intervjue, globalne i lokalne trendove i prenosimo sve važne vesti i informacije iz ovih oblasti. Cilj nam je stvaranje platforme sa svim relevantnim i pravovremenim informacijama u vezi sa održivim razvojem i životnom sredinom, kako bi građani jednostavno i brzo mogli da se informišu.
Kolika je javna svest u Srbiji po ovim pitanjima?
Trenutno smo u fazi „ekološkog buđenja“ i tek sledi povećano interesovanje za ove teme, posebno sa većim razumevanjem uticaja koje sa sobom nose ekološki problemi. Ono što nama nedostaje je dovoljno razumevanje globalnih problema, jer mislimo da će nas oni zaobići. Ekstremne vremenske prilike možemo očekivati sve više u budućnosti, a to je posledica globalnog problema klimatskih promena. Osim toga, iako Srbija ima stručnjake iz ovih oblasti oni nemaju dovoljno prostora u javnosti, niti se konsultuju onda kada je njihova ekspertiza neophodna. Zbog toga je važno kontinurano raditi na podizanju svesti i edukaciji, što je nešto čemu ćemo mi kroz Daily Green težiti.
Često kampanje velikih svetskih kompanija odgovornost za očuvanje planete prebacuju na pojedince. Na kome je odgovornost: pojedincima ili kompanijama/državama?
Svako nosi izvesnu dozu odgovornosti, srazmerno svom uticaju. Ipak, samo ako se svi zajedno uključe moguće je rešavanje globalnih problema. Uzmimo primer jednokratne plastike, gde se od pojedinaca očekuje da promene svoje navike, od kompanija da pronađu alternativna rešenja, a od država da stvore okruženja u kojima će prestanak upotrebe jednokratne plastike biti moguć. U Srbiji su, na ovu temu, pre par godina načinjeni prvi značajni koraci uvođenjem naplate plastičnih kesa, kada su i potrošači i trgovinski lanci i institucije prihvatili odgovornost. O uspešnosti te akcije govore podaci kompanije Delez Srbija, gde je nakon uvođenja sistema naplate potrošnja plastičnih kesa opala za preko 70%.
Poslednjih nedelja internetom se širi Eko izazov koji je privukao pažnju velikog broja ljudi. O čemu se radi?
U duhu podizanja ekološke svesti pokrenuli smo Eko izazov kom su se priključile brojne ličnosti iz javnog života, među kojima su i Gorica Popović, Seka Sablić, Tanja Bošković, Anđelka Prpić, Marija Kilibarda i mnogi drugi. Oni su, kroz kratke video sadržaje predstavljali svoje svakodnevne navike kojima doprinose zdravijoj planeti i izazivali svoje kolege da učine isto. Želeli smo da time široj publici približimo šta je to što i oni sami mogu da učine za našu planetu. Eko izazov se nastavlja i svi su pozvani da mu se pridruže deleći svoje male doprinose. Svi saveti u okviru Eko izazova mogu se pogledati na Daily Green društvenim mrežama.