„Србија је у фази еколошког буђења“ – Урош Радојевић, уредник портала Daily Греен
Очување животне средине и климатске промене годинама уназад су међу најактуелнијим глобалним темама. Међутим, о њима се и даље недовољно говори, а још мање се на њима ради.
О томе колико смо као народ информисани о овим темама, колико смо еколошки освешћени и како да на том пољу напредујемо, разговарали смо са Урошем Радојевићем, уредником Daily Греен портала и стручњаком за одрживи развој агенције Two Риверс.
Шта је Daily Греен и шта га чини другачијим?
Daily Греен је портал који се бави темама животне средине, одрживог развоја и друштвене одговорности. У оквиру тих тема нудимо читаоцима информативне и едукативне текстове, практичне савете, занимљивости, интервјуе, глобалне и локалне трендове и преносимо све важне вести и информације из ових области. Циљ нам је стварање платформе са свим релевантним и правовременим информацијама у вези са одрживим развојем и животном средином, како би грађани једноставно и брзо могли да се информишу.
Колика је јавна свест у Србији по овим питањима?
Тренутно смо у фази „еколошког буђења“ и тек следи повећано интересовање за ове теме, посебно са већим разумевањем утицаја које са собом носе еколошки проблеми. Оно што нама недостаје је довољно разумевање глобалних проблема, јер мислимо да ће нас они заобићи. Екстремне временске прилике можемо очекивати све више у будућности, а то је последица глобалног проблема климатских промена. Осим тога, иако Србија има стручњаке из ових области они немају довољно простора у јавности, нити се консултују онда када је њихова експертиза неопходна. Због тога је важно континурано радити на подизању свести и едукацији, што је нешто чему ћемо ми кроз Daily Греен тежити.
Често кампање великих светских компанија одговорност за очување планете пребацују на појединце. На коме је одговорност: појединцима или компанијама/државама?
Свако носи извесну дозу одговорности, сразмерно свом утицају. Ипак, само ако се сви заједно укључе могуће је решавање глобалних проблема. Узмимо пример једнократне пластике, где се од појединаца очекује да промене своје навике, од компанија да пронађу алтернативна решења, а од држава да створе окружења у којима ће престанак употребе једнократне пластике бити могућ. У Србији су, на ову тему, пре пар година начињени први значајни кораци увођењем наплате пластичних кеса, када су и потрошачи и трговински ланци и институције прихватили одговорност. О успешности те акције говоре подаци компаније Делез Србија, где је након увођења система наплате потрошња пластичних кеса опала за преко 70%.
Последњих недеља интернетом се шири Еко изазов који је привукао пажњу великог броја људи. О чему се ради?
У духу подизања еколошке свести покренули смо Еко изазов ком су се прикључиле бројне личности из јавног живота, међу којима су и Горица Поповић, Сека Саблић, Тања Бошковић, Анђелка Прпић, Марија Килибарда и многи други. Они су, кроз кратке видео садржаје представљали своје свакодневне навике којима доприносе здравијој планети и изазивали своје колеге да учине исто. Желели смо да тиме широј публици приближимо шта је то што и они сами могу да учине за нашу планету. Еко изазов се наставља и сви су позвани да му се придруже делећи своје мале доприносе. Сви савети у оквиру Еко изазова могу се погледати на Daily Греен друштвеним мрежама.