SRPSKI FARMACEUTSKI KVALITET: Probiotici AbelaPharm na tržištu Evropske Unije, Azije i Afrike
Kompanija AbelaPharm nastavlja da širi poslovanje. Povećana je potražnja za probioticima u jednistvenom A tech pakovanju. Za uspeh su zaslužni inovativnost i kvalitet.
Farmaceutska industrija je konstantno u stanju velikih promena. Prethodnih godina je zbog pandemije to bilo dodatno izraženo, jer su se promene dešavale munjevitom brzinom. Sa generalnim direktorom kompanije AbelaPharm, doktorom nauka, specijalistom industrijske farmacije i prehrambene tehnologije, Davorom J. Korčokom, razgovaramo o tome sa kojim su se izazovima suočavali i kako se to odrazilo na njihovo poslovanje.
Pandemija je sve iznenadila i nije bilo lako prilagoditi se novim uslovima. U početku se neočekivano javila nestašica sirovina, otežan uvoz ambalaže, čekanje na granicama. Sve su to bili novi izazovi. Međutim, brza reakcija i dobri partnerski odnosi koje smo godinama negovali su nam pomogli da ih lakše prevaziđemo. Izuzetno nam je značila i akvizicija koju smo realizovali pre pandemije, kada smo kupili fabriku od nemačke farmaceutske kompanije Stada i pogon američke kompanije Alvogen. Bez obzira na sve izazove koje je pandemija donela, uspeli smo da fabrike modernizujemo najsavremenijom opremom, da opremimo nove laboratorije i istraživački centar. Zahvaljujući tome uspeli da odgovorimo na izazove koje je donela pandemija.
Koje promene su bile neophodne? Bilo je potrebno odgovoriti na povećane zahteve tržišta, a istovremeno se prilagoditi ograničenjima koje je donela pandemija. Određeni broj ljudi je mogao da radi od kuće, ali veliki broj naših zaposlenih nije. Svi oni koji rade u sektoru proizvodnje, magacinskog poslovanja, logistike i kontrole kvaliteta su svakodnevno dolazili na posao. Nije bilo lako, ističe Korčok, ali to i nije posao koji se svodi na jednu godinu, već brižljivo kreirana strategija koju smo pripremali godinama unazad. Takođe, smatram da je izuzetno važno što su se svi zaposleni maksimalno angažovali. Kompaniju AbelaPharm vodi multidisciplinarni tim stručnjaka sa dugogodišnjim iskustvom. Kombinacija iskusnog menadžmenta, ali i entuzijazam velikog broja mladih ljudi koji su bez i jednog momenta negodovanja, u određenim periodima radili i u tri smene, dao je rezultate. To nam je omogućilo da odgovorimo na sve izazove koje je pandemija donela, i da podmirimo potrebe kako u zemlji, tako i na inostranim tržištima. Danas su naši proizvodi dostupni za preko 400 miliona ljudi, u 17 zemalja Evropske Unije, Bliskog Istoka i Severne Afrike.
Za kojim proizvodima je povećana potražnja? Od kada je počela pandemija, javila se povećana potražnja za vitaminima, mineralima, sredstvima za dezinfekciju i probioticima. Zbog čega baš probiotici? Pre svega zbog činjenice da je mnogo antibiotika propisivano od kada je pandemija započela, a Bulardi je tu neprikosnoven, jer se jedino ova probiotska kvasnica može koristiti istovremeno uz antibiotike. Međutim, ne treba zaboraviti činjenicu da nas je pandemija naučila pre svega koliko je važan imunitet. Videli smo da će od imuniteta zavisiti da li ćemo se zaraziti, i što je još važnije kako ćemo preležati Covid infekciju. Ako znamo da se više od 70% svih imunih ćelija nalazi u stomaku, onda ne čudi povećana potražnja za probioticima.
Pomenuli ste širenje na nova tržišta. Šta je sve potrebno uraditi da bi se jedan srpski proizvod našao u apotekama na Bliskom Istoku ili u Aziji? Plasirati neki proizvod veoma je ozbiljan i zahtevan posao, a uspeti u tome da bude prepoznatljiv i prihvaćen na određenom tržištu izuzetno je težak put, ističe Korčok. To se postiže isključivo poštovanjem najviših standarda kvaliteta. Za izvoz je ključna pažljiva analiza, kontinuirano praćenje i usklađivanje sa zakonskom regulativom zemlje u koju se planira izvoz i spremnost da se inspekcije tih zemalja prime u kontrolu svih segmenata poslovanja, u bilo kom trenutku pregovora.
Ogroman posao se mora uraditi pre nego što se proizvod plasira na neko tržište. U našoj kompaniji postoji ozbiljan tim koji se bavi samo naučno istraživačkim radom. Zahvaljujući njima smo prethodnih godina uradili brojne studije koje potvrđuju i dokazuju delotvornost i bezbednost naših proizvoda, a kompanija će svakako nastaviti da se razvija u tom pravcu.
Na kraju, šta je to što će po vama praviti razliku u narednim godinama?
Pričali smo o stranim tržistima, ali i kod nas je tako. Da biste uspeli, morate biti uvek za korak ispred. I tu razliku upravo čine ljudi. Uzeću primer probiotika. Godinama smo imali najbolji probiotik na tržistu. Saccharomyces boulardii je probiotska kvasnica koja se već više od 100 godina koristi širom sveta, a njena efikasnost i bezbednost dokazana je u brojnim studijama. Ali ono sto nas danas izdvaja kada govorimo o kvalitetu probiotika, ono sto je naša ključna prednost, je inovativno a tech pakovanje koje su naši ljudi osmislili, patentirali i zaštitili. Pakovanje koje garantuje stabilnost i bezbednost probiotika napravilo je tu finu razliku. Ono nam je otvorilo nova tržišta i omogućilo nam da se pozicioniramo kao lideri u oblasti probiotika. Ponosan sam na moj tim. Njega čine ljudi koji su više od 25 godina u proizvodnji, ljudi koji su radili na prestižnim institutima u oblasti probiotika, nekadašnji eksperti Agencije za lekove. Oni iniciraju i vode projekte, i svojom energijom i znanjem kreiraju jedinstvene i inovativne proizvode, na kraju razgovora ističe Davor J. Korčok.