Šta donosi KVALITET ZA DECU? Elektronska ili štampana knjiga pred spavanje?
Izgleda da tradicionalne, štampane knjige imaju prednost nad elektronskim kada je u pitanju kvalitetno vreme koje dele deca i roditelji, ukazuje nova studija
Pored uobičajenog biranja priče koju će s decom čitati pred spavanje, roditelji danas treba da se odluče i između štampane i elektronske verzije knjige.
Istraživanje koje su vodili Dečja klinika Mot i Univerzitet u Mičigenu, uključivalo je 37 parova roditelja sa malom decom i otkrilo da roditelji i deca manje komuniciraju kada čitaju elektronske knjige.
Pobedila serija fotografija iz Hondurasa! SRBIN dobio Pulicerovu nagradu!
VREDNOSTI KOJE BRIŠU GRANICE Ovako su ljudi koji su menjali svet govorili svojoj DECI
"MNOGO MANJE ZNAJU"! Prošle godine đacima na maloj maturi problem pravila reč "kompromitovati", a ove...
- Zajedničko čitanje unapređuje razvoj jezika, pismenost i povezanost sa roditeljima. Hteli smo da saznamo kako elektronika može da promeni ovo iskustvo - kaže glavni autor Tifani Manzer, lekar sa Odeljenja za razvoj ponašanja Klinike Mot.
- Otkrili smo da kada roditelji i deca čitaju štampane knjige, češće razgovaraju i kvalitet njihove interakcije je bolji - rekao je Manzer.
Roditelji mališana u studiji koristili su tri formata knjiga: štampane knjige, osnovne elektronske knjige na tabletu i unapređene elektronske knjige sa dodacima poput zvučnih efekata i animacije.
Uz elektronske knjige, ne samo što su manje razmenjivali utiske i komunicirali već su roditelji oskudnije govorili o priči, a više o samoj tehnologiji. Ponekad je to uključivalo i uputstva o samom uređaju, poput upozoravanja dece da ne pritiskaju dugmad ili menjaju jačinu zvuka.
Manzer napominje da interakcija roditelja i male dece tokom čitanja može biti suptilna, ali zapravo ima veliku ulogu u razvoju zdravog deteta. Na primer, roditelji mogu pokazati sliku životinje u priči i pitati dete ‒ „Šta kaže patka?" Takođe, mogu povezati deo priče s nečim što je dete iskusilo, komentarima poput: „Da li se sećaš kada smo bili na plaži?" Važno je takođe pitati decu šta misle o knjizi ili likovima. Doktorka Manzer kaže da ova praksa, uključujući komentare i pitanja koja nadilaze sadržaj, unapređuje izražavanje, razvoj jezika, angažman i pismenost dece.
- Istraživanje nam govori da su razgovori koje pokreću roditelji posebno važni za decu zato što kroz takvu interakciju ona bolje uče i usvajaju više novih informacija nego uz digitalne medije -zaključuje ona.