ŠTA SE DEŠAVA AKO GROM UDARI U AVION: Putnici to i ne primete, a zbog moderne tehnologije grom ne može da sruši avion
Ukoliko idete na putovanja idete avionom sigurno ste se bar jednom zapitali da li grom može da udari u avion i šta će se u tom slučaju desiti
Ono što je važno na početku da znate je to da su avioni konstruisani tako da im udari groma ne mogu ništa. Nepisano pravilo je da grom udara u krajeve aviona, poput vrha krila ili nosa aviona, a struja putuje kroz metalno kućište aviona pre nego što ga napusti na drugom kraju, na primer, na repu.
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2019/03/26/profimedia-0053364535.jpg?itok=ZwRRmp6z)
Ukoliko želite da vam putovanje avionom bude maksimalno prijatno i bezbedno, evo kako treba da se ponašate
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2019/03/01/profimedia-0179414606.jpg?itok=TlouopHI)
Ove činjenice sigurno niste znali o avionima, a čine ih najbezbednijim mestima na planeti
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2017/07/02/aerodrom.jpg?itok=B31gqDwT)
Evo zašto se na aerodromu možete osećati najbezbednije
Prema procenama stručnjaka svaki avion jednom godišnje udari grom, a piloti navode da gromovi udaraju avione daleko češće nego što to putnici to znaju, odnosno primete. Može se reći da svaki avion u proseku udari grom jednom u dve godine ali oni su konstruisani tako da to za njih ne predstavlja nikakav problem. Ponekad se može dogoditi da dođe do spoljašnjeg oštećenja – da se pojavi tzv. površinska „ulazna ili izlazna rana“ ili da dođe do manjih oštećenja na električnim sistemima, ali po pravilu grom ostavlja iza sebe malo ili nimalo dokaza da se išta dogodilo.
Važna činjenica je da se nijedan avion od 1963. godine nije srušio zbog udara groma, jer je napretkom tehnologije i zahvaljujući modernim konstrukcijama omogućeno formiranje Faradejevog kaveza i na taj način sprečeno da dođe do bilo koje nesreće.
Moderni avioni su napravljeni od laganog karbonskog materijala, a prekriveni su tankim slojem bakra što ih čini veoma dobrim Faradejevim kavezom.
Šta je Faradejev kavez
Faradejev kavez predstavlja zaštitu od električnog polja, prostor ograničen nekim provodnikom, ili mrežom napravljenom od materijala koji je provodnik. Unutar Faradejevog kaveza nije moguć prijem radiotalasa (radio, GSM), štiti od udara munje, a na tom principu rade i gromobrani.
To znači da je prostor unutar metala, dakle tamo gde su putnici, zaštićen od električnih struja. Što je još važnije, rezervoari za gorivo u krilima nisu izloženi varnicama munja, a okolni metal, spojnice, ulazna vrata, kape na otvorima za sipanje goriva, takođe, su u stanju da izdrže udar groma što može značiti temperaturu i do 30.000 stepeni Celzijusa.
U praksi, do udara će najčešće doći kada avion prolazi kroz olujni oblak, na visini između dva i pet kilometara od tla, ali najbitnije je da putnike to uopšte ne treba da brine. Nekada se može dogoditi da čuju određenu buku ili da vide bljesak svetlosti kroz prozor ali neće osetiti ništa.
Dakle, ukoliko vas brinu udari groma u avion, ono što je sigurno - vaše prevozno sredstvo se neće srušiti zbog groma, a postoji velika šansa da te udare i ne primetite.