VOZAČI OBRATITE PAŽNJU! Možete ostati BEZ TABLICA, tehnički pregledi su RIGOROZNI po pitanju OVIH KVAROVA
Priča o tome kako je jedan od tri stuba bezbednosti saobraćaja tehnički ispravno vozili, možda je dosadna, ali to je važna činjenica.
Na to nas opominju podaci iz 2018. kada su se zbog tehničke neispravnosti vozila dogodile 972 nezgode, u kojima je 26 lica poginulo, a 508 povređeno. Stručnjaci kažu da to ne čudi jer se godinama unazad tehnički pregled često obavljao po principu “znam te – znaš me” i “dogovorićemo se”, čime se kod vozača formirala svest da je obavljanje tehničkog pregleda samo još jedan namet na njihov džep. Zato i ne čudi što su mnogi digli glas u julu prošle godine kada je počela primena novog Pravilnika o tehničkom pregledu vozila, koji je doneo niz novina i pooštrio kontrolu vozila i kontrolora koji posao obavljaju.
RIGOROZNO! Ako ometate izvršitelje IDETE U ZATVOR!
Hoćemo li ovog DANA odmarati? Srbija dobija novi državni praznik - 24. maj
LEPE VESTI ZA PRIRODU - Srbija dobila još jedno ZAŠTIĆENO područje
Neki nezadovoljnici, čiji automobili nisu prošli tehnički po novom, iskazali su protest paljenjem vozila, a društvene mreže bile su pune zajedljivih i oštrih komentara. Bura je trajala celo prošlo leto, a onda je polako postajala sve tiša. Evo kako danas, deset meseci od početka primene Pravilnika, stoje stvari i koliko se situacija u praksi promenila.
Iako su novi uslovi za tehnički pregled vozila danima unapred najavljivani, vozači su izleda od svega shvatili samo da će automobil na liniji morati da bude najmanje pola sata i da će cena pregleda biti dvostruko viša.
Na osnovu podataka Nacionalne asocijacije tehničkih pregleda, najčešći razlozi zbog kojih vozila ne prolaze tehnički pregled su sledeći:
- Neispravne kočnice
- Neispravna svetlosna signalizacija i uređaju za davanje svetlosnih znakova
- Neispravan sistem za upravljanje
- Neposedovanje validne dokumentacije (atesti, uverenja i sl.)
- Veća oštećenja vetrobranskog i drugih stakala
- Dubinska korozija i oštećenja karoserije
- Od jula 2018. kada je pravilnik počeo da se primenjuje, primetno se povećao broj vozila koja ne mogu da prođu tehnički pregled, u poređenju sa 2017. ili 2016. godinom. U prvim danima taj procenat je iznosio od 15 do 20 odstvo ukupnog broja pregledanih vozila, a razlozi za to bili su dvojaki. Prvo, vozači su mislili da će kao i ranije sve to biti jedna formalnost, pa su dovozili automobili sa sasvim izlizanim pneumaticima, bez kompletne obavezne opreme i često bez validne dokumentacije za prepravke ili ugradnju koje su izvedene naknadno (uređaj za TNG, kuka). Mnogi su bili iznenađeni kada smo im objasnili da ne mogu proći pregled dok ne zamene napukli far ili masku zadnjeg svetla na kojoj fali deo. Uz sve to, bio je i jedan broj onih baš nemarnih, koji nisu marili za stanje kočnica, spona ili nekih drugih vitalnih delova, pa su takva vozila dovozili na liniju za pregled, Drugo, vozače su dočekali neumitni kontrolori koji su striktno i vrlo rigidno tumačili propise, kako bi zaštitili sebe – kaže Dragan Bogdanović, organizator tehničkog pregleda u jednoj firmi.
Kratko ZATIŠJE, pa PONOVO KIŠA! Evo kakvo nas VREME očekuje SLEDEĆE SEDMICE
DOŽIVOTNI ZATVOR ZA DRŽAVNI UDAR! Ovo su sva dela zbog kojih će se ubuduće ići u zatvor DO KRAJA ŽIVOTA
NAJEŽIĆETE SE! Ulični svirač u Parizu čuo naš jezik, pa prišao i odsvirao NAJDIRLJIVIJU SRPSKU PESMU (VIDEO)
Vremenom broj vozila koja su vraćena sa pregleda polako je počeo da opada. Dok je na početku svaki peti automobil bio neispravan, od januara do kraja aprila 2019. godine taj procenat je drastično pao. Naime od ukupno 36.624 vozila na redovnom tehničkom pregledu njih 1.677 ili 4.5 odsto bilo neispravno. Ovi podaci se odnose samo na određene linije tehničkih pregleda, dok prema proceni stručnjaka na teritoriji cele Srbije, taj procenat je najmanje na dvostruko većem nivou. Koliko tačno on iznosi nije lako utvrditi, jer bi to iziskivalo pregled skoro dva miliona uverenja o tehničkom pregledu vozila sa svih 1.300 linija, a to je ozbiljan statistički posao. Za sada ga niko ne radi, ali će ubuduće i to biti jedna od obaveza koju će naši nadležni organi morati da ispune u skladu sa normama Evropske unije.
Šta neće proći
- Oštećenja na karoseriji se ne tolerišu, i vozilo mora kod limara ili na otpad
- Rupa na podu, čak i ako nije velika, automatski znači da je vozilo neispravno
- Žica umesto držača auspuha može biti samo prinudno rešenje ako se kvar desi na putu, ali ovako nešto neće proći tehnički pregled
- Za oštećene/labave spone ili ramena kontrolori nemaju milosti
- Linija na vetrobranskom staklu ili drugo oštećenje veće od 10 mm dovoljan su povod da se vozilo vrati
- Napukli far ili oštećena zadnja svetla moraju se zameniti pre tehničkog pregleda
- Iako dopunska uputstva dozvoljavaju nešto blaži kriterijum, sa kočnicama nema šale
Nakon prvog udarnog talasa koji je trajao celo leto, već sa jesenjim mesecima došlo je do smirivanja jer su vozači shvatili da sa tehničkim više nema šale. Svest da vozeći automobil sa lošim kočnicama i ćelavim gumama predstavljaju opasnost po sebe i druge, polako je počela da prevladava. Ni ekonomski momenat nije zanemarljiv, jer sa cenom pregleda od 3.000 do čak 4.800 dinara, ne isplati se da ne prođete iz prvog puta. Naime, kad pronađu neku neispravnost, tehnički pregled vozaču daje tri dana da je ispravi. Ukoliko je problem ozbiljniji i zahteva odlazak u servis ili zamenu nekog dela koga trenutno nema na lageru, to podrazumeva duže vreme od tri dana za popravku i vlasnik ponovo mora na pregled i ponovo mora da plaća punu cenu. Osim vozača koji su promenili stav, i nadležni su shvatili da se u zemlji u kojoj je prosečna starost voznog parka oko 16 godina, u manjim i ruralnijim sredinama verovatno i više, kriterijumi moraju malo ublažiti.
DRAMA U AVIONU: Srbin reanimirao Amerikanku 45 minuta i postao HEROJ
Ako vam nevreme OŠTETI AUTO, možete da dobijete ODŠTETU i BEZ KASKA - Pogledajte KAKO
BUJICA DONOSI MNOGE OPASNOSTI: Kako da se zaštitimo od ZARAZA dok traju poplave?
- Zbog krutih propisa koji su u početku predviđali, na primer, da se sama pojava korozije na karoseriji ili tačkica na vetrobranu, smatra razlogom za neispravnost vozila, mnogi vozači su vraćeni sa pregleda. Uvažavajući realnost, MUP je poslao dva Uputstva o postupanju kojima se precizira koliki stepen i kakva oštećenja na vozilu nisu razlog da se ona vrate sa pregleda i šta se sve smatra prepravkom za koju je potreban atest ili uverenje. Iako ljudi sa tehničkih pregleda ta uputstva u žargonu zovu Uputstva o popuštanju, ona samo razjašnjavaju mnoge nedoumice koje su se javile prvih meseci primene Pravilnika, napominje Dragan Bogdanović.
Koliko god je prekid stare prakse pregleda vozila za mnoge vozače bio bolan rez, to je jednostavno moralo da se dogodi. Sigurno nema nikog trezvenog ko bi voleo da mu u susret dolazi automobil bez kočnica ili sa otpalom sponom. Možda su vlasnici tih automobila pažljivi vozači koji ne piju i vode računa o ograničenju brzine, ali kad zbog neispravnosti za koju su znali, skrenu u suprotnu traku ili se zakucaju u vozilo ispred, oni više nisu uzorni građani, već osobe koje su ozbiljna pretnja zdravlju i životu drugih ljudi.