DA LI SE MOGU OČEKIVATI SLIČNI NAPADI I U BUDUĆNOSTI? Ekspert za bezbednost otkriva KAKO JE DOŠLO DO INCIDENTA u Lastinom autobusu
Ovaj napad je primer, uputstvo i signal drugim teroristima šta treba da rade, kaže ekspert za bezbednost
Na međunarodnoj autobuskoj liniji "Laste" Dortmund - Beograd, na delu puta između Nirnberga i Inglostada, državljanin Srbije Fahrudin Kahrović iz Prijepolja držao je putnike kao taoce. Intervencijom specijalnih policijskih snaga drama je okončana, a napadač je uhapšen.
PRVI SNIMAK JOCE AMSTERDAMA NA SLOBODI! Čuvalo ga 30 žandarma i privatno obezbeđenje (VIDEO)
OVO JE MUŠKARAC KOJI JE POLNO UZNEMIRAVAO DEVOJČICE U NIŠU! Policija apeluje da se jave žrtve (FOTO)
INVESTITOR IZ VIDOVDANSKE ZANEMEO: Na sudu ni reč nije izgovorio - branio se ćutanjem!
Ekspert za bezbednost i borbu protiv terorizma Dževad Galijašević kaže da je sada očigledno da su situacija u Avganistanu i sva događanja na tim prostorima bili okidač za mnoge uspavane ćelije i strukture koje su odranije postojale.
- Nije taj mladić pao s neba pa izvršio takav napad. Ovde se radi o mladom fanatiku. Vidimo način na koji se ponašao. Napao je njemu potpuno nepoznate osobe, znajući samo to da su iz Srbije. Njegova izjava da mu je Alah rekao da nešto uradi dovoljno govori o stepenu njegovog ludila. Nažalost, to nije izolovan slučaj - ističe on, i dodaje da je zanimljivo to što je Kahrović izabrao upravo autobus kao mesto gde će napasti nedužne ljude.
Prevozna sredstva često na meti terorista
- Prevozna sredstva su najčešće korišćena za izvođenje terorističkih akcija. Setite se upotrebe aviona 11. septembra, španske železničke stanice, metroa u Londonu, Njujorku i Rusiji itd. Upravo zbog kretanja velikog broja ljudi i odsustva zaštite u autobusima, vozovima i drugim prevoznim sredstvima, to stimuliše pojedince fanatike da izvrše teroritički napada na takvim mestima - kaže Galijašević.
Ekspert za bezbednost ističe da su besmislene priče da je reč o pojedincu koji je sam odlučio da izvrši napad.
- Postoji zabluda, holivudska priča, o "usamljenim vukovima" koji deluju potpuno nezavisno. To su besmislice. Terorizam je organizovano međunarodno krivično delo iza kojeg uvek stoji, pored ideologije, i organizacija. Postoje ljudi koji usmeravaju, ideologizuju, naoružavaju i pripremaju određene osobe i određuju akcije. To što je izvođač jedan, ne znači da je on "usamljeni vuk" - rekao je Galijašević.
On dodaje da bezbednosne službe sada moraju da istraže šta je prethodilo napadu.
- Sada je potrebno da se vidi njegovo delovanje u određenim organizacijama, da se provere njegovi obilasci formalnih i neformalnih verskih objekara, način komunikacije koju je imao i ostvarivao sa pojedinim organizacijama u Srbiji i Nemačkoj. Apsolutno je jasno da ovo nije slučaj u kojem je Alah nagovorio teroristu da napravi teroristički akt zastrašivanja i pošalje poruku o nezaštićenosti putnika koji putuju svojoj kući. On je "dobio glas" od svoje organizacije i tu organizaciju treba pronaći, videti koje su njene veze i kontakti. Treba primeniti bezbednosne procedure u analizi njegovog ponašanja, kretanja, odrastanja… - kaže Galijašević.
Cilj je širenje straha
Ekspert za bezbednost smatra da je ovaj napad imao cilj kako da uplaši širu javnost, tako i da pošalje poruku bezbednosnim službama.
- Ovo je poruka da niko nije bezbedan u autobusu ili nekom drugom prevoznom sredstvu. Ovde ne govorimo o 20-30 putinka koji su se zatekli u tom autobusu, nego o terorističkoj poruci koja je smisao ove akcije. Cilj je bio da se pošalje poruka straha, da je mediji prenesu kako bi je primio što veći broj ljudi i da se izazove strepnja kod običnog čoveka, ali i u javnim službama i institucijama, kojima se poručuje da ljudi koji putuju nisu bezbedni, jer uvek neki pojedinac može da dobije "glas od Alaha" koji ne može da se presretne - kaže Galijašević, i dodaje da ovo nije pitanje samo za srpske i nemačke nego i za bezbednosne službe širom sveta:
- Ovo je primer, uputstvo i signal drugim teroristima šta treba da rade. Ovaj napad otkriva bezbednosne slabosti u javnom prevozu, kako unutar zemlje, tako i između država, i pokazuje kako je teško da vozač i kondukter sami rešavaju bezbednosne probleme u svom autobusu. Ovaj teroristički akt je pokazao slabost ukupnog svetskog autobuskog prevoza, jer on funkcioniše na isti način širom sveta. Sigurno je da je to signal i da, nažalost, neće biti izolovan slučaj.