ДА ЛИ СЕ МОГУ ОЧЕКИВАТИ СЛИЧНИ НАПАДИ И У БУДУЋНОСТИ? Експерт за безбедност открива КАКО ЈЕ ДОШЛО ДО ИНЦИДЕНТА у Ластином аутобусу
Овај напад је пример, упутство и сигнал другим терористима шта треба да раде, каже експерт за безбедност
На међународној аутобуској линији "Ласте" Дортмунд - Београд, на делу пута између Нирнберга и Инглостада, држављанин Србије Фахрудин Кахровић из Пријепоља држао је путнике као таоце. Интервенцијом специјалних полицијских снага драма је окончана, а нападач је ухапшен.
ПРВИ СНИМАК ЈОЦЕ АМСТЕРДАМА НА СЛОБОДИ! Чувало га 30 жандарма и приватно обезбеђење (ВИДЕО)
ОВО ЈЕ МУШКАРАЦ КОЈИ ЈЕ ПОЛНО УЗНЕМИРАВАО ДЕВОЈЧИЦЕ У НИШУ! Полиција апелује да се јаве жртве (ФОТО)
ИНВЕСТИТОР ИЗ ВИДОВДАНСКЕ ЗАНЕМЕО: На суду ни реч није изговорио - бранио се ћутањем!
Експерт за безбедност и борбу против тероризма Џевад Галијашевић каже да је сада очигледно да су ситуација у Авганистану и сва догађања на тим просторима били окидач за многе успаване ћелије и структуре које су одраније постојале.
- Није тај младић пао с неба па извршио такав напад. Овде се ради о младом фанатику. Видимо начин на који се понашао. Напао је њему потпуно непознате особе, знајући само то да су из Србије. Његова изјава да му је Алах рекао да нешто уради довољно говори о степену његовог лудила. Нажалост, то није изолован случај - истиче он, и додаје да је занимљиво то што је Кахровић изабрао управо аутобус као место где ће напасти недужне људе.
Превозна средства често на мети терориста
- Превозна средства су најчешће коришћена за извођење терористичких акција. Сетите се употребе авиона 11. септембра, шпанске железничке станице, метроа у Лондону, Њујорку и Русији итд. Управо због кретања великог броја људи и одсуства заштите у аутобусима, возовима и другим превозним средствима, то стимулише појединце фанатике да изврше тероритички напада на таквим местима - каже Галијашевић.
Експерт за безбедност истиче да су бесмислене приче да је реч о појединцу који је сам одлучио да изврши напад.
- Постоји заблуда, холивудска прича, о "усамљеним вуковима" који делују потпуно независно. То су бесмислице. Тероризам је организовано међународно кривично дело иза којег увек стоји, поред идеологије, и организација. Постоје људи који усмеравају, идеологизују, наоружавају и припремају одређене особе и одређују акције. То што је извођач један, не значи да је он "усамљени вук" - рекао је Галијашевић.
Он додаје да безбедносне службе сада морају да истраже шта је претходило нападу.
- Сада је потребно да се види његово деловање у одређеним организацијама, да се провере његови обиласци формалних и неформалних верских објекара, начин комуникације коју је имао и остваривао са појединим организацијама у Србији и Немачкој. Апсолутно је јасно да ово није случај у којем је Алах наговорио терористу да направи терористички акт застрашивања и пошаље поруку о незаштићености путника који путују својој кући. Он је "добио глас" од своје организације и ту организацију треба пронаћи, видети које су њене везе и контакти. Треба применити безбедносне процедуре у анализи његовог понашања, кретања, одрастања… - каже Галијашевић.
Циљ је ширење страха
Експерт за безбедност сматра да је овај напад имао циљ како да уплаши ширу јавност, тако и да пошаље поруку безбедносним службама.
- Ово је порука да нико није безбедан у аутобусу или неком другом превозном средству. Овде не говоримо о 20-30 путинка који су се затекли у том аутобусу, него о терористичкој поруци која је смисао ове акције. Циљ је био да се пошаље порука страха, да је медији пренесу како би је примио што већи број људи и да се изазове стрепња код обичног човека, али и у јавним службама и институцијама, којима се поручује да људи који путују нису безбедни, јер увек неки појединац може да добије "глас од Алаха" који не може да се пресретне - каже Галијашевић, и додаје да ово није питање само за српске и немачке него и за безбедносне службе широм света:
- Ово је пример, упутство и сигнал другим терористима шта треба да раде. Овај напад открива безбедносне слабости у јавном превозу, како унутар земље, тако и између држава, и показује како је тешко да возач и кондуктер сами решавају безбедносне проблеме у свом аутобусу. Овај терористички акт је показао слабост укупног светског аутобуског превоза, јер он функционише на исти начин широм света. Сигурно је да је то сигнал и да, нажалост, неће бити изолован случај.