"PUTEVI SMRTI" ZA BAJKERE! Deonice u Srbiji koje su odnele dosta života - ovo najviše ubija motoriste
Počela je sezona vožnje motora, pa samim tim nažalost i sezona nesreća u kojima stradaju motoristi.
Pogotovo je loša situacija tokom vikenda, kada se na drumovima nađu "vikend-bajkeri", a po rečima Vladimira Jevtića, direktora Asocijacije za bezbednost motociklista, postoji nekoliko ozloglašenlih puteva na kojima motociklisti najčešće stradaju.
Jedan od najozloglašenijih pravaca u Srbiji je definitivno magistralni put Šabac - Valjevo. Pomenuta deonica odnela je dosad dosta života.
UŽAS KOD NIŠA! Pešak nastradao nakon udara kamiona
DETALJI TEŠKE SAOBRAĆAJKE NA ZRENJANINSKOM PUTU: Nastradali mladići od 25 i 30 godina
SUDAR DVA AUTOMOBILA I AUTOBUSA: Lančani udes na "pančevcu" izazvao veliki zastoj (FOTO)
U poslednje dve nedelje na ovom putu poginulo je četvoro ljudi u sudarima u kojima su učestvovali vozači motora. Poginula su dvojica motociklista i dvoje putnika u jednom automobilu.
Jedna nesreća dogodila se 8. maja na ovom putu kod isključenja za mesto Cerovac, kod Šapca. Žena koja je vozila "fiat" isključivala se sa glavnog puta, iza nje je bio kamion koji je ogromnom brzinom pokušao da pretekne motorista. Došlo je do sudara čiji je rezultat troje mrtvih, motociklista N.Z. i putnica u kolima M.S. poginuli su na mestu, trogodišnje dete V.S. preminulo je u bolnici.
Na istom magistralnom putu, u Koceljevi, 16. maja poginuo je motociklista Dragan I., sveštenik. Do nesreće je došlo kada je vozač automobila J.M. sa puta skrenuo u svoje dvorište, a na njegov auto je naleteo nesrećni sveštenik koji se kretao suprotnom kolovoznom trakom.
Direktor Asocijacije za bezbednost motociklista Vladimir Jevtić objašnjava šta pomenuti put čini tako opasnim.
- Problem je što ljudi voze motor jedan, dva dana nedeljno i onda kada izađu na takve puteve i uhvate pravac, često voze kao da su na pisti, prevelikom brzinom. To je opasno pogotovo na putevima gde ima dosta uključenja, prljavštine na putu, dosta saobraćaja. Ono što najviše ubija motoriste nije zapravo brzina već naglo, trenutno zaustavljanje, tu stradaju organi. Brzinu treba prilagoditi i imati dobar pregled situacije. Zaustavni put motora je duži nego zaustavni put automobila. Ukoliko motor juri brzinom od oko 200 kilometara na sat, za sekundu pređe oko 56 metara. Opažanje opasnosti, reakcija, pritiskanje kočnice u idealnim uslovima traju 4 sekunde što znači da je zaustavna traka oko 250 metara - objašnjava Jevtić.
Drugi opasan i potencijalno smtonosni pravac je Avalski put, gde se takođe često dešavaju nesreće u kojima učestvuju motociklisti. Mnogi ljubitelji motora, pa i hobi vozači, uživaju u prirodi i vožnji kroz zelenilo, a da pri tome možda nisu dovoljno oprezni niti osposobljeni za vožnju dvotočkaša.
- Tu je karakteristično opasno ulaženje u krivinu. Mnogi vozači imaju običaj da "seku" krivinu, pa ulaze u suprotnu traku. Za motocikliste to može biti izuzetno opasno, jer nemaju vremena da "pobegnu" - objašnjava Jevtić. On upozorava da se pri vožnji motora moraju ispoštovati svi protokoli i procedure.
- Potrebno je imati potpunu zaštitnu opremu, ne samo jaknu, već i pantalone, kao i naravno kacigu. Ja imam običaj da pitam ljude koji sedaju na motor, šta više vole, noge ili ruke? Većina povreda na motoru i jesu povrede ekstremiteta. Kada se neko kliže niz asfalt, kao posledicu može imati trajne ožiljke. Nije sva krivica na vozačima automobila, kamiona, autobusa. Ima i motociklista koji divljaju. Vožnja brzinom većom od 120 na sat je izuzetno opasna, nema vremena za reakciju. Ko želi da oproba bržu vožnju neka nađe neku prilagođenu pistu, a ne da rizikuje život. Osnovno je da ne treba odmah sesti na neki super jak motor, koji može često da "povuče" vozača - objašnjava Jevtić.
Jedan od problema sa kojima se bajkeri susreću je i stanje na putevima, pa i horizontalna signalizacija, koja može biti opasna.
- Kada obeležavaju kolovoz, putari često koriste boju koja ume da bude klizava i na to treba obratiti posebnu pažnju, jer pad sa motora može biti izuzetno opasan. Uz prljavštinu, zemlju, šljunak, to može biti uzrok proklizavanja i to je vrlo opasna stvar - upozorava Jevtić, predsednik Asocijacije za bezbednost motociklista.
Kao primer kako ne treba, potrudio se da pokaže jedan Novopazarac koji je seo na motor drogiran kokainom, bez zaštitne kacige. Kada je policija pokušala da ga zaustavi, počeo je da beži. Na kraju su ga policajci ipak saterali u ćorsokak i uhapsili. Srećom, sve je prošlo bez težih posledica, a vozač je završio u ćeliji.