Treći pad Supergaleba u poslednjih deset godina: Svaka nesreća odnosila živote PILOTA
Za vazduhoplovstvo SFRJ proizvedeno 85 primeraka
Školsko-borbeni avion Supergaleb G-4, koji se danas srušio kod Kovačice, treći je avion tog tipa koji je izgubljen u udesima u poslednih deset godina.
Pročitajte i:
Prvi Supergaleb koji se srušio od osamostaljenja Srbije bio je G-4 evidencijskogj broja 23736. U nesreći koja se dogodila 24. septembra 2008. godine poginuo je potpukovnik Ištvan Kanas koji je iznad aerodroma Batajnica uvežbavao tačku za nastup na aeromitingu.
Drugi gubitak dogodio se 7. aprila 2017. godine kad su kod sela Slatina kod Šapca poginuli potpukovnik Nenad Ćulibrk i kapetan Dejan Pandurović. Na trenažnom letu tada je izgubljen G-4 evidencijskog broja 23625.
RV i PVO raspolaže sa nešto više od 20 aviona G-4 Jedan je u varijanti tegljača meta N-62T, jedan prototip verzije G-4M, a dva Super Galeba su razoružana. Avioni su proizvedeni u periodu od 1980. do 1991.
Školsko-borbeni mlazni avion Supergaleb G-4 poslednji je serijski proizvođeni avion jugoslovenske avio industrije, a u naoružanju je od 1984. godine. Za jugoslovensko vazduhoplovstvo proizvedeno je ukupno 85 aviona G-4.
Supergaleb je razvijen u Vazduhoplovno-tehničkom institutu u Žarkovu da zameni stariji Galeb G-2, a prvi prototip aviona poleteo je 18. jula 1978. godine. Serijska proizvodnja počela je 1983. godine, a uvođenje u operativnu upotrebu počelo je naredne godine.
Avion se pokreće britanskim motorom Rols-rojs vajper i razvija maksimalnu brzinu od 910 kilometara na sat. Od naoružanja nosi dvocevni top GŠ-23, kalibra 23 milimetara i nešto manje od dve tone bombi i raketa.
U Vojsci Srbije G-4 se koristi u 252. školsko-trenažnoj avijacijskoj eskadrili u Batajnici, 241. lovačko-bombarderskoj eskadrili u Kraljevu i u Sektoru za letna ispitivanja.
Šest aviona G-4 Supergaleb kupila je početkom 1990-ih godina tadašnja Burma, a ti avioni su korišćeni u Ratnom vazduhoplovstvu Republike Srpske i u Crnoj Gori.