Zatekao ih je kako seku i krše SRPSKO BLAGO JEDINSTVENO NA SVETU: Ovako je uništen Železnički muzej! (FOTO)
Čuvar je zvao policiju kada je video 15 ljudi kako seče lokomotive
- Zadnji deo ložionice je zatvoren, a prednji deo je otvoren, fali i krov, fale vrata, tu je žbunje, bukvalno može da uđe ko god želi, sve je ugroženo - kaže Strahinja Vuković, kustos Železničkog muzeja lokomotiva i strugova u Beogradu u kom su vandali uništili predmete od neprocenjive vrednosti.
Pročitajte i:
Deo eksponata Železničkog muzeja smeštenih u ložionici Beograd uništen je 31. avgusta. Iako su isprva, kada se ta informacija pojavila, ljudi koji su to učinili nazvani huliganima, možda je tačnije nazvati ih trgovcima-lopovima, jer su delovi isečenih lokomotiva najverovatnije prodati kao sekundarne sirovine. Policija je obaveštena i za sada je u toku istraga.
U ložionici - polukružnoj hali ispod mosta Gazela, opravljale su se lokomotive. Muzej je imao jedan deo unutar hale, koji je služio kao depo za lokomotive. One se skladište duž cele železničke mreže u Srbiji.
Prema rečima Strahinje Vukovića, kustosa Železničkog muzeja, glavni problem je što se se Železnice Srbije A.D. podelile na četiri firme. Deo tehničke zbirke pripao je "Srbija kargu".
- Od pre mesec, dva to je skoro "na izvol'te". Do skoro je tamo bio čovek zadužen da to obezbeđuje, koji je u stvari to i prijavio. On kad je ušao unutra, zatekao je 15 ljudi koji su to sekli, čovek je pobegao i pozvao policiju. Mi smo posle odmah pisali izveštaje - navodi Strahinja Vuković.
- Zadnji deo ložionice je zatvoren, a prednji deo je otvoren, fali i krov, fale vrata, tu je žbunje, bukvalno može da uđe ko god želi. Velika je devastacija tog prostora i eksponata. Sve je ugroženo. Mi smo pisali zahtev da se to dislocira u Topčider, u garažu Plavog voza, međutim, uz ostale železničke firme, sve to ide sporo - objašnjava Vuković.
Stradale su dve lokomotive, Pula, serije JŽ 44-004 i Presek, serije JŽ 151-012. Lokomotiva Pula je iz 1864. godine i najstariji je eksponat tehničke zbirke muzeja.
- Mi je zovemo Pula jer je radila u Uljaniku u Puli, inače je radila i na tadašnjim otomanskim železnicama, u luci Smirna. Ona je specifična i po tome što je taj tip lokomotive korišćen i u izgradnji Sueckog kanala. U našu ložionicu je dospela 1951. godine, ubrzo nakon osnivanja muzeja. Muzej je osnovan 1950. godine, a s radom je počeo 1953. godine. Pula je tu bila desetak godina, pa je prebačena u ložionicu Vrdnik, pa je opet vraćena iz bezbednosnih razloga, 1983. godine i od tada je bila tu - priča Strahinja Vuković.
- Lokomotiva Presek je takođe iz Pule, a proizvedena je u Beču, 1884. godine. Mi je zovemo Presek jer se na njoj vidi kako jedna parna lokomotiva funkcioniše, otvoren je kotao i vide se cevi. Učenici tehničkih škola uče na njoj, ona je u stvari učilo - kaže kustos.
Prema Vukovićevim rečima, to je očigledno uradila organizovana grupa ljudi i da su oni očigledno imali vremena, jer treba iseći taj čelik. U pitanju su kvalitetni materijali, čelik i ručno izlivene cevi. Ali, kako navodi, ne može da pretpostavi čime je to urađeno i koliko vremena im je trebalo za to. Deo gde se loži, lokomotivska kuhinja je isečena cela, a ona je jednim delom bakarna.
Prema rečima Nenada Vojčića, direktora muzeja, dve godine oni ratuju sa nasilnicima koji su želeli da iseku lokomotive.
- Ovde su na šinama isečene dve lokomotive naočigled celog grada i na kraju su zatrpane u zemlju. Sada su nam uništili nešto što svet nema - kaže Vojčić.
Direktor Muzeja ne spori svoju odgovornost, ali među odgovornima je, smatra on, i policija. Svi su, tvrdi, znali šta se nalazi u Depou Muzeja, ali nisu ništa preduzeli da se lokomotive zaštite.
- Nemam ja pištolj da branim lokomotivu ovde - kazao je Vojčić i dodao da je, pored lokomotive, uništeno i sedam strugova, dve vertikalne bušilice i ručno kovan vagon.
Zavod za zaštitu spomenika kulture grada Beograda osudio je čin vandalizma i apeluje na sve relevantne subjekte da se spreči dalja devastacija ovog kompleksa.
KRAJ SAGE U MRČAJEVCIMA! Otac pronašao kćerku koja je POBEGLA SA POPOM, pa ga nokautirao u policiji!
- Okretnica, ložionica i vodotoranj Železničke stanice, kao i Savska ulica (ispod mosta Gazela, u kompleksu glavne železničke stanice) uživaju status prethodne zaštite i kao takve moraju biti sačuvane od daljeg propadanja i devastacije poput današnjeg slučaja uništavanja eksponata. O kulturnom nasleđu moraju brinuti oni čije je ona vlasništvo, a radi očuvanja pokretnog i nepokretnog nasleđa ovog izuzetno značajnog segmenta kulturnog nasleđa Beograda, apelujemo na sve relevantne subjekte da spreče dalju devastacija ovog kompleksa. Predstavnici svih relevantnih institucija, Zavoda za zaštitu spomenika kulture grada Beograda, Muzeja nauke i tehnike i Istorijskog muzeja Srbije izaći će na teren, proceniti štetu i dati uslove i mere za sanaciju postojećeg stanja – kazala je v.d. direktora gradskog Zavoda za zaštitu spomenika kulture Olivera Vučković.
Ona je podsetila da su objekti i eksponati jedni od retko očuvanih objekata industrijske železničke arhitekture podignutih pre Drugog svetskog rata, ne samo na prostoru Beograda, već i Srbije.