Затекао их је како секу и крше СРПСКО БЛАГО ЈЕДИНСТВЕНО НА СВЕТУ: Овако је уништен Железнички музеј! (ФОТО)
Чувар је звао полицију када је видео 15 људи како сече локомотиве
- Задњи део ложионице је затворен, а предњи део је отворен, фали и кров, фале врата, ту је жбуње, буквално може да уђе ко год жели, све је угрожено - каже Страхиња Вуковић, кустос Железничког музеја локомотива и стругова у Београду у ком су вандали уништили предмете од непроцењиве вредности.
Прочитајте и:
Део експоната Железничког музеја смештених у ложионици Београд уништен је 31. августа. Иако су испрва, када се та информација појавила, људи који су то учинили названи хулиганима, можда је тачније назвати их трговцима-лоповима, јер су делови исечених локомотива највероватније продати као секундарне сировине. Полиција је обавештена и за сада је у току истрага.
У ложионици - полукружној хали испод моста Газела, оправљале су се локомотиве. Музеј је имао један део унутар хале, који је служио као депо за локомотиве. Оне се складиште дуж целе железничке мреже у Србији.
Према речима Страхиње Вуковића, кустоса Железничког музеја, главни проблем је што се се Железнице Србије А.Д. поделиле на четири фирме. Део техничке збирке припао је "Србија каргу".
- Од пре месец, два то је скоро "на izvol'te". До скоро је тамо био човек задужен да то обезбеђује, који је у ствари то и пријавио. Он кад је ушао унутра, затекао је 15 људи који су то секли, човек је побегао и позвао полицију. Ми смо после одмах писали извештаје - наводи Страхиња Вуковић.
- Задњи део ложионице је затворен, а предњи део је отворен, фали и кров, фале врата, ту је жбуње, буквално може да уђе ко год жели. Велика је девастација тог простора и експоната. Све је угрожено. Ми смо писали захтев да се то дислоцира у Топчидер, у гаражу Плавог воза, међутим, уз остале железничке фирме, све то иде споро - објашњава Вуковић.
Страдале су две локомотиве, Пула, серије ЈЖ 44-004 и Пресек, серије ЈЖ 151-012. Локомотива Пула је из 1864. године и најстарији је експонат техничке збирке музеја.
- Ми је зовемо Пула јер је радила у Уљанику у Пули, иначе је радила и на тадашњим отоманским железницама, у луци Смирна. Она је специфична и по томе што је тај тип локомотиве коришћен и у изградњи Суецког канала. У нашу ложионицу је доспела 1951. године, убрзо након оснивања музеја. Музеј је основан 1950. године, а с радом је почео 1953. године. Пула је ту била десетак година, па је пребачена у ложионицу Врдник, па је опет враћена из безбедносних разлога, 1983. године и од тада је била ту - прича Страхиња Вуковић.
- Локомотива Пресек је такође из Пуле, а произведена је у Бечу, 1884. године. Ми је зовемо Пресек јер се на њој види како једна парна локомотива функционише, отворен је котао и виде се цеви. Ученици техничких школа уче на њој, она је у ствари учило - каже кустос.
Према Вуковићевим речима, то је очигледно урадила организована група људи и да су они очигледно имали времена, јер треба исећи тај челик. У питању су квалитетни материјали, челик и ручно изливене цеви. Али, како наводи, не може да претпостави чиме је то урађено и колико времена им је требало за то. Део где се ложи, локомотивска кухиња је исечена цела, а она је једним делом бакарна.
Према речима Ненада Војчића, директора музеја, две године они ратују са насилницима који су желели да исеку локомотиве.
- Овде су на шинама исечене две локомотиве наочиглед целог града и на крају су затрпане у земљу. Сада су нам уништили нешто што свет нема - каже Војчић.
Директор Музеја не спори своју одговорност, али међу одговорнима је, сматра он, и полиција. Сви су, тврди, знали шта се налази у Депоу Музеја, али нису ништа предузели да се локомотиве заштите.
- Немам ја пиштољ да браним локомотиву овде - казао је Војчић и додао да је, поред локомотиве, уништено и седам стругова, две вертикалне бушилице и ручно кован вагон.
Завод за заштиту споменика културе града Београда осудио је чин вандализма и апелује на све релевантне субјекте да се спречи даља девастација овог комплекса.
КРАЈ САГЕ У МРЧАЈЕВЦИМА! Отац пронашао кћерку која је ПОБЕГЛА СА ПОПОМ, па га нокаутирао у полицији!
- Окретница, ложионица и водоторањ Железничке станице, као и Савска улица (испод моста Газела, у комплексу главне железничке станице) уживају статус претходне заштите и као такве морају бити сачуване од даљег пропадања и девастације попут данашњег случаја уништавања експоната. О културном наслеђу морају бринути они чије је она власништво, а ради очувања покретног и непокретног наслеђа овог изузетно значајног сегмента културног наслеђа Београда, апелујемо на све релевантне субјекте да спрече даљу девастација овог комплекса. Представници свих релевантних институција, Завода за заштиту споменика културе града Београда, Музеја науке и технике и Историјског музеја Србије изаћи ће на терен, проценити штету и дати услове и мере за санацију постојећег стања – казала је в.д. директора градског Завода за заштиту споменика културе Оливера Вучковић.
Она је подсетила да су објекти и експонати једни од ретко очуваних објеката индустријске железничке архитектуре подигнутих пре Другог светског рата, не само на простору Београда, већ и Србије.