SRBIJA SE NEPRESTANO GRADI: Radovi na brzoj pruzi Novi Sad-Subotica u punom jeku, niču velelepni vijadukti (FOTO/VIDEO)
Putovanje vozom od Beograda do Subotice će trajati samo sat i 15 minuta, dok će od Novog Sada do Subotice biti potrebno svega 40 minuta.
U proteklih nekoliko godina, železnički sektor u našoj zemlji je prošao kroz značajne promene. Sve ono što nije rađeno u proteklih nekoliko decenija, urađeno je za samo jednu.
Ključni projekat, izgradnja pruge Beograd - Budimpešta, predstavlja najveći infrastrukturni poduhvat u Jugoistočnoj Evropi, čija vrednost prelazi četiri milijarde evra, od čega je oko dve milijarde evra uloženo u Srbiji.
Zahvaljujući modernizaciji železničke infrastrukture, Srbija sada može ponosno da se pohvali najmodernijim prugama, pa tako vozovi mogu ići brzinom od 200 kilometara na sat.
Ovaj značajan napredak nije slučajan, već je rezultat rada države i tendencije da železnicu stavi u prioritetne planove nakon dugog perioda zapostavljanja.
Brza pruga koja je puštena u saobraćaj između Beograda i Novog Sada predstavlja ključni korak ka revitalizaciji srpske železnice.
Pruga se sada gradi ka Subotici, gde se trenutno izvode obimni radovi.
Redakcija portala Srbija Danas nedavno je obišla gradilišta brze pruge koja povezuje Novi Sad i Suboticu, gde smo se uverili da radovi uveliko teku prema planu.
U trenutnoj fazi izgradnje, radnici su fokusirani na završne radnje na pojedinim deonicama, dok se ostatak projekta odvija sinhronizovano i efikasno.
Cilj je da projekat bude završen do kraja 2024. godine.
Pruga Novi Sad - Subotica duga je 108 km. To je treća deonica pruge za velike brzine od 200 km/h kroz Srbiju, od Beograda do državne granice sa Mađarskom.
Ova impresivna transformacija ne obuhvata samo izgradnju pruge, već i rekonstrukciju devet važnih železničkih stanica (Novi Sad, Sajlovo, Kisač, Stepanovićevo, Zmajevo, Bačka Topola, Žednik, Naumovićevo i Subotica), uz dodatak tri potpuno nove stanice sa proširenim kapacitetima (Rumenka, Vrbas i Lovćenac).
Prokop
Paralelno sa ovim projektom, važni radovi su u toku na izgradnji stanične zgrade "Prokop".
Nakon gotovo pet decenija, ovaj san će postati stvarnost baš na 46. rođendan od kada je započeta gradnja glavne železničke stanice Beograda.
Radovi na zgradi glavne beogradske železničke stanice Prokop su intenzivirani i već se vide obrisi konačnog izgleda.
Na čeličnu konstrukciju postavlja se staklena fasada, unutrašnjost zgrade sređuje se za komercijalne sadržaje i vezu sa peronima.
Otvaranje za putnike najavljeno je za 20. oktobar.
Predračunaska vrednost radova na staničnoj zgradi u okviru kompleksa Beograd Centar iznosi oko 17 miliona evra.
Rekonstrukcija železničke stanice u Novom Sadu
U Novom Sadu, radovi na uređenju stanične zgrade su u punom jeku, sa tri nova perona opremljena nadstrešnicama, dok su postojeći peroni prošli kroz temeljnu rekonstrukciju.
U toku su radovi na izgradnji putničkog i teretnog pothodnika, peronskih zidova i nadstrešnica, postavljanju liftova, termoizolaciji, rekonstrukciji same stanične zgrade, kao i zgrade Elektrovučne podstanice "Novi Sad".
- Radovi su trenutno u fazi završetka u krilu B. Radi se o kompletnoj rekonstrukciji železničke stanice, koja će imati nove sadržaje, poput galerije, pasarele, panoramskog lifta. Pored toga rekonstruisana je kompletna čekaonica, imaćemo i mnogo više poslovnog prostora. Očekujem da će ovo izgledati lepše nego što je bilo do sada. Otvaranjem pruge ka Subotici biće i više vozova za prevoz putnika - kazao je za portal Srbija Danas rukovodilac projekta izgradnje brze pruge Veselin Simović.
- U toku je izgradnja brze pruge Novi Sad - Subotica, trenutno se rade objekti nadvožnjaci, podvožnjaci i vijadukti, to je sve uglavnom u završnoj fazi. Počeli smo sa polaganjem koloseka od Novog Sada, ovih dana dolazimo do Kisača i dalje napredujemo i očekujemo da će se do Vrbasa brza pruga završiti u predviđenom roku, odnosno do kraja naredne godine - dodao je on.
Pogledajte kako sada izgledaju radovi na rekonstrukciji ove železničke stanice, koje su zabeležili naši fotoreporteri.
Na trasi brze pruge Novi Sad- Subotica započeli su radovi na najvećem broju od ukupno 58 novih objekata koji će biti izgrađeni, kazao nam je Simović.
Na ovoj deonici za vozove brzine 200 km/h biće izgrađeno 30 nadvožnjaka, 13 podvožnjaka, 5 galerija, kao i po 2 pešečko-biciklistička pothodinka i pothodne konstrukcije uz galeriju.
Najteži i najsloženiji objekat je vijadukt u Vrbasu, a grade se i vijadukti u Malom Iđošu, Zmajevu, Stepanovićevu, Lovćencu i Bačkoj Topoli.
U velelepnost vijadukta uverili smo se na licu mesta. Fotoreporteri redakcije našeg portala zabeležili su radove u punom jeku. Više desetina radnika uključeno je u izgradnju samo na ovom projektu.
Vijadukt u Vrbasu prostire se na obe strane kanala Dunav-Tisa-Dunav, predstavlja ključni deo radova na celoj trasi od Novog Sada do Subotice, ukupne je dužine od 1462,95 metara i projektovana 42 raspona, od kojih se 34 raspona premošćavaju sandučastim nosačima, a 8 raspona je od čeličnih rešetki.
Rukovodilac projekta izgradnje brze pruge rekao nam je da će na trasi brze pruge biće izgrađene i četiri mostovske konstrukcije preko kanala Dunav-Tisa-Dunav.
Pruga će biti elektrificirana i opremljena savremenim signalno-sigurnosnim i telekomunikacionim uređajima (ETCS nivo 2).
Sva ukrštanja pruge sa drumskim saobraćajnicama biće denivelisana. To znači da na čitavoj pruzi neće postojati putni prelazi.
Radovi se izvode uz angažovanje kineskih kompanija "China Railway International i China Communication Construction Company".
Kada se završe, putovanje vozom od Beograda do Subotice će trajati samo sat i 15 minuta, dok će od Novog Sada do Subotice biti potrebno svega 40 minuta.