SUMNJIVA POSLA KOMISIJE ZA ZAŠTITU KONKURENCIJE! Priznali Kosovo, ne poštuju zakone i sudove, a EPS Distribuciju kaznili najvećom kaznom u istoriji Srbije
Komisija za zaštitu konkurencije (KZK) i drugi put donela je rešenje da kazni EPS Distribuciju zbog zloupotrebe dominantnosti na tržištu, ali postoje, međutim, brojne nelogičnosti u odluci KZK da kazni Distribuciju i time našteti i svim građanima Srbije
♦ Zbog rešenja Komisije građani Srbije moraju da plate 35 miliona
Komisija za zaštitu konkurencije prvi put pokreće postupak ispitivanja povrede konkurencije protiv EPS Distribucije 2016. godine, da bi samo za pet meseci donela rešenje da EPS Distribuciju kazni sa 330 miliona dinara. EPS Distribucija nakon toga ulaže žalbu Vrhovnom kasacionom i Upravnom sudu. Upravni sud je doneo presudu kojom je u celosti poništio rešenje Komisije i tom prilikom naložio da vrati svih 330 miliona dinara EPS Distribuciji, ali i 35 miliona zatezne kamate. Upravni sud vratio je Komisiji na ponovni postupak predmet vezan za EPS Distribuciju.
S obzirom na to da je sud presudio u korist EPS Distribucije, zbog rešenja koje je donela Komisija za zaštitu konkurencije, oštećeni su samo građani Srbije, jer će iz njihovih džepova morati da se plati zatezna kamata od 35 miliona dinara. Dakle, zbog nesmotrene odluke Komisije i namere da se kazni jedno državno preduzeće po svaku cenu i bez dovoljnih dokaza, što je i potvrđeno na sudu, sada građani Srbije moraju kao poreski obveznici to da plate.
Pored toga što su građani Srbije oštećeni zbog odluke koje je donela, Komisija za zaštitu konkurencije u rešenju koje je donela protiv EPS Distribucije, rešila je da prizna Kosovo kao nezavisnu državu. Komisija koja radi kao nezavisno telo u državi Srbiji, čiji rad kontroliše odbor Skupštine Srbije, rešila je da povredi Ustav Republike Srbije po kojoj su Kosovo i Metohija naša južna autonomna pokrajina.
Naime, Komisija je u prvom rešenju koje je donela protiv EPS Distribucije, kao relevantno geografsko područje posmatrala teritoriju Republike Srbije bez AP Kosova i Metohije i time ga na neposredan način priznala kao nezavisnu državu.
Upravni sud u presudi, pored toga što je ukinuo rešenje protiv EPS Distribucije, vratio je predmet Komisiji na ponovno postupanje, po kom je po zakonu Komisija bila dužna da se pridržava svega što joj je naložio sud. Međutim, Komisija je rešila da ne ispoštuje odluku najvišeg sudskog tela u Srbiji i zakone naše zemlje, te u ponovnom postupku protiv EPS Distribucije nije preuzela nijednu procesnu radnju koju joj je sud naložio.
Dakle, nije obavljeno nijedno veštačenje, niti je izvedena usmena rasprava kojom bi se utvrdile tačne činjenice, pa se postavlja pitanje kako jedno nezavisno državno telo ima pravo da povredi sudsku presudu i time pokaže da ne poštuje zakone Republike Srbije. Ono što je interesantno jeste da KZK drugo rešenje o kazni donosi samo dan pre sastanka sa Evropskom komisijom, gde su se hvalili kako su kaznili državno preduzeće.
Upravni sud je, takođe, Komisiji za zaštitu konkurencije naložio da se ispita koju štetu je EPS Distribucija načinila korisnicima električne enegrije, odnosno građanima Srbije i privatnim snabdevačima. Komisija je tu odluku suda zanemarila i time pokazala da su joj građani Srbije nevažni, već da im je bilo važno da samo kazne EPS Distribuciju, bez obzira na to da li šteta postoji ili ne. Komisija nije uzela u obzir kakav uticaj ima ponašanje EPS Distribucije na tržištu na krajnje potrošače, odnosno građane Srbije, iako im je to sud naložio. Dakle, nisu ispitali da li su na bilo koji način oštećeni potrošači, već su to jednostavno zanemarili, jer im građani Srbije u ovom slučaju očigledno nisu bitni.
Važno je napomenuti i to da je kazna koju je EPS Distribucija dobila prvim rešenjem Komisije za zaštitu konkurencije iznosila 330 miliona, a u ponovnom postupku izrekli su im kaznu od 412 miliona dinara. Inače, ni zakonski KZK nije smela da EPS Distribuciji odredi kaznu veću od kazne iz prvog rešenja čime je povredila opšte procesno načelo reformatio in peius. Interesantno je da u praksi Evropske komisije, po čijim zakonima se vodi Komisija za zaštitu konkurencije, za proteklih 60 godina, ne postoji nijedan slučaj gde je kažnjen nacionalni distributer električne energije.
Na priloženom infografiku možete videti da se udeo EPS Snabdevanja na slobodnom tržištu električne energije smanjio. Na osnovu toga ne može da se kaže da su privatni snabdevači ugroženi od strane EPS Snabdevanja, jer se njihov udeo na tržištu iz godine u godinu povećava. Takođe, bitno je istaći da se prosečna godišnja cena električne energije smanjuje, što dalje implicira da krajnji kupci električne energije nisu ni na koji način oštećeni, već plaćaju nižu cenu.
Nakon svih ovih činjenica, postavlja se pitanje odakle Komisiji za zaštitu konkurencije pravo da ne poštuje zakone i sudove Republike Srbije? Odakle joj pravo da Kosovo proglasi za nezavisnu državu kada je ona telo koje radi pod nadležnošću države Srbije?! Postavlja se pitanje u čijem je interesu da se kazni državno preduzeće EPS Distribucija?! Pod čijim nalogom radi Komisija za zaštitu konkurencije s obzirom na to da je rešenjima koje donosi protiv EPS Distribucije pokazala ne samo da radi u suprotnosti sa zakonom, već i da ne mari za interese građana Srbije?!
Međutim, Komisija za zaštitu konkurencije nije našla za shodno da građanima Srbije da odgovor na ova pitanja, pa su nam se samo zahvalili na interesovanju za rad KZK i ostavili nas bez odgovora.