Ministarka trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić o digitalnom nasilju u Srbiji i platformi "Čuvam te"
Ministarka Matić je otkrila da su podaci zabrinjavajući kada je reč o broju prijavljenih slučajeva vršnjačkog nasilja na internetu tokom epidemije koronavirusa u našoj državi
Ministarka trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić govorila je za platformu "Čuvam te" o trenutnoj situaciji izazvanoj pandemijom korona virusa u kojoj su učenici, ali i nastavnici, školski pedagozi i psiholozi prešli na onlajn nastavu i rad od kuće.
Na pitanje da li je ovo uticalo na to da se vršnjačko nasilje koje se vršilo fizički transformiše u digitalno i da li se povećao broj prijavljenih slučajeva vršnjačkog nasilja na internetu u ovom periodu ministarka Matić je otkrila da su podaci zabrinjavajući.
- Nažalost pandemija KOVID 19 nije uticala na smanjenje digitalnog nasilja i ugrožavanja najmlađih korisnika interneta. U proteklih godinu dana, od uvođenja vanrednog stanja, Nacionalni kontakt centar za bezbednost dece na internetu imao je 5862 poziva putem besplatnog broja 19833 i onlajn upita. Formirano je 1428 predmeta, od kojih je 67 upućeno nadležnim institucijama, a ostali su se odnosili na informisanje, savetovanje i edukaciju. Kada je u pitanju vršnjačko nasilje, u periodu od 2017. do 2019. godine formirana su 44 predmeta koja su prosleđena nadležnim organima. Međutim, samo tokom 2020. godine imali smo 22 predmeta. Ovaj podatak je svakako zabrinjavajući i opominjući, ali s druge strane to svakako znači da sve veći broj roditelja, staratelja i dece prepoznaje digitalno nasilje i stiče poverenje u institucije da ga prijavi.
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija je prepoznalo značaj i aktivni je partner nacionalne platforme za prevenciju nasilja u školama "Čuvam te". Koje prednosti ove platforme biste istakli?
- Platforma "Čuvam te" je jedan mehanizam koji je nedostajao i koji je bio neophodan za suzbijanje nasilja u školama. Kada je Vlada Srbije na predlog Ministarstva trgovine, turizam i telekomunikacija 2017. godine osnovala Nacionalni kontakt centar za bezbednost dece na internetu, jedna od naših osnovnih misija i zadataka bila je edukacija, a samim tim prevencija. To je jedna od najvećih prednosti platforme „Čuvam te“ - činjenica da edukuje i pruža alate prevencije nasilja u školama, posebno vršnjačkog nasilja. Blagovremenom reakcijom omogućavamo da svako dete ima srećno i uspešno detinjstvo. Tekstovi i materijali na platformi su veoma dragoceni, a njihova vrednost je još veća jer su objedinjeni na jednom mestu i lako im je pristupiti.
Prema istraživanju “EU Kids Online” deca provode na internetu, u proseku, više od 3 sata dnevno, a ona starija i do 4 i po sata, dok dve trećine njih vikendom provodi između 4 i 7 sati. Ministarka Matić je rekla kako da naučimo decu da iskoriste samo pozitivne aspekte interneta.
- Smatram da su mladi prioritet u podsticanju razvoja nove pismenosti, koja je ključ ne samo za konkurentno obrazovanje i digitalne poslove budućnosti već i za svakodnevno funkcionisanje, informisanje i komunikaciju. Roditelji treba da budu partneri i mentori svojoj deci. Mi kao roditelji imamo obavezu da znamo šta naša deca rade i u fizičkom i onlajn svetu, kako bismo na vreme reagovali. Roditelji treba da ograniče vreme na internetu, ali i da kontrolišu sadržaj kojem dete pristupa. Za to postoje aplikacije koje im mogu pomoći u sprovođenju roditeljske kontrole. Ukoliko roditelj primeti nesvakidašnje ponašanje kod svog deteta, ne treba to da ignoriše. Na taj način se gradi odnos poverenja, koji je oduvek bio najvažnija karika u zaštiti dece od bilo kakvog štetnog ili zlonamernog uticaja.
Nacionalni kontakt centar za bezbednost dece na internetu, pri Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija, uspostavljen je 2017. godine. Da li imate podatak koliko prijava je do sada stiglo ovim putem i koja vrsta nasilja se najviše prijavljuje?
- Za četiri godine postojanja, Centar je primio 21483 poziva i prijava putem sajta i društvenih mreža Pametno i bezbedno. Od početka rada 280 prijava odnosno predmeta prosleđeno je nadležnim institucijama - najviše Tužilaštvu za visokotehnološki kriminala i MUP-u, dok su 3910 predmeta savetodavne prirode. Svakako da se najviše prijavljuju lažni i hakovani profile, zloupotreba fotografija, ucene i pretnje, vrbovanje od strane predatora, štetan i neprikladan sadržaj.
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija aktivno radi na razvijanju digitalnih veština kod dece, ali i kod odraslih. Koliko to pozitivno može da utiče na njihovo osvešćivanje na internetu, ali i na zaštitu?
- Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija već osam godina intenzivno radi na podršci razvoju digitalnog društva, gde digitalnoj pismenosti pristupamo kao jednom od njegovih nosećih stubova. Uključivanje našeg stanovništva u onlajn okruženje prate programi za razvoj digitalnih veština i digitalne pismenosti, ali i infrastrukturni projekti za izgradnju i razvoj mreže. Jedan od projekta jeste i „Povezane škole“, u okviru kojeg je do sada izgrađena lokalna računarska mreža u 940 škola u Srbiji, i koji ove godine predviđa još oko 900 škola, što omogućava savremeno obrazovanje svim našim mladim generacijama i njihovo potpuno opismenjavanje za medijske i druge digitalne izazove 21. veka. Nesnalaženje u novom digitalnom dobu može imati dalekosežne posledice, a upravo jačanjem digitalnih veština prevenira se štetno ponašanje i mogućnost zloupotrebe.