Uskoro elektronski BUKVAR: Srpske škole spremne za digitalne udžbenike
Noviteti u nastavi
Gotovo da nema učenika koji danas ne koriste pametne telefone, lap topove, ali ne u procesu učenja, već za zabavu.
Pročitajte i:
Novi Zakon o udžbenicima predviđa uvođenje digitalnih udžbenika kako bi pomoću savremenih tehnologija učenici lakše savladali gradivo.
Autor NTC sistem učenja dr Ranko Rajović kaže da je najbolje kombinoviti digitalne i štampane udžbenike i da se digitalni koriste za savladavanje najtežeg gradiva.
Podseća da su istraživanja pokazala da kod male dece koja puno gledaju u ekran ne može dobro da se razvije dinamička akomodacija oka i da ta deca kasnije ne mogu da čitaju duže od 10 minuta jer im se mešaju slova na papiru.
- Protiv savremenih tehnologija ne možemo, pitanje je samo gde je granica. Ako dete gleda u telefon pola sata, nakon toga sat vremena mora da provede u parku ili ako gleda u telefon sat vremena, dva sata u parku - pojašnjava on.
Ðaci u Srbiji još uče napamet, što je najniži nivo učenja, a Rajović kaže da je najvažnije da u školi učenici nauče da razmišljaju, jer su zanimanja gde mora da se misli u porastu.
Podseća da prema Forbsovoj listi od 10 najtraženijih zanimanja danas, sedam nije postojalo pre deset godina, a od deset najtraženijih onlajn zanimanja nijedno nije postojalo pre pet godina.
- Mi treba da spremamo decu za zanimanja koja još ne postoje - rekao je Rajović na konferenciji "Digitalni udžbenici - izazov za nastavnike i učenike" koju je organizovala izdavačka kuća BIGZ školstvo.
Profesor razvojne psihologije u penziji Ivan Ivić kaže da su važni i štampani i digitalni udžbenici, ali da moraju postojati standardi kvaliteta.
Štampani udžbenici su važni za mlade naraštaje da nauče da čitaju, kako da rade na tekstu, izvače ideje, objašnjava.
Podseća da dobar digitalni udžbenik može da ima prednosti nad klasičnim, jer kada se klasični odštampaju ne menjaju se naredne tri godine.
Važna informacija za RODITELJE đaka PRVAKA: Upis počinje 2. APRILA, evo šta vam je sve potrebno
- Digitalni udžbenici mogu se menjati čak i tokom školske godine. I dok štampani koriste tekst i sliku u digitalnim mogu da se koriste audio i video inserti - podseća Ivić.
Kako objašnsjava, učenici danas nauče da je leteći čunak napravio zaokret u tekstilnoj industriji, ali nikom od njih nije jasno kako je taj čunak izgledao.
- U digitalni udžbenik može da se ubaci snimak i da se vidi kako je taj čunak izgledao. Takođe, mogu da se naprave simulacije, da se prikažu različiti laboratorijski eksperimenti - pojasnio je Ivić.
Predsednica Saveza učitelja Srbije Nataša Nikolić Gajić kaže da je digitalizacija neophodna, ali da treba da se koristi u skladu sa obrazovnim ciljevima , standardima i ishodima.
Za digitalizaciju je važno, podseća, da se škola dobro pripremi - da ima opremu, internet, ali je važna i obuka nastavnika.
- Imamo učitelje i nastavnike koji na višim školama i fakultetima nisu imali obuke koje podrazumevaju informatičku pismenost - napominje ona.
Deo nastavnika koristi savremene tehnologije, ali za ostale neophodna je obuka, uverena je Nikolić Gajić.