Ускоро електронски БУКВАР: Српске школе спремне за дигиталне уџбенике
Новитети у настави
Готово да нема ученика који данас не користе паметне телефоне, лап топове, али не у процесу учења, већ за забаву.
Прочитајте и:
Нови Закон о уџбеницима предвиђа увођење дигиталних уџбеника како би помоћу савремених технологија ученици лакше савладали градиво.
Аутор НТЦ систем учења др Ранко Рајовић каже да је најбоље комбиновити дигиталне и штампане уџбенике и да се дигитални користе за савладавање најтежег градива.
Подсећа да су истраживања показала да код мале деце која пуно гледају у екран не може добро да се развије динамичка акомодација ока и да та деца касније не могу да читају дуже од 10 минута јер им се мешају слова на папиру.
- Против савремених технологија не можемо, питање је само где је граница. Ако дете гледа у телефон пола сата, након тога сат времена мора да проведе у парку или ако гледа у телефон сат времена, два сата у парку - појашњава он.
Ђаци у Србији још уче напамет, што је најнижи ниво учења, а Рајовић каже да је најважније да у школи ученици науче да размишљају, јер су занимања где мора да се мисли у порасту.
Подсећа да према Форбсовој листи од 10 најтраженијих занимања данас, седам није постојало пре десет година, а од десет најтраженијих онлајн занимања ниједно није постојало пре пет година.
- Ми треба да спремамо децу за занимања која још не постоје - рекао је Рајовић на конференцији "Дигитални уџбеници - изазов за наставнике и ученике" коју је организовала издавачка кућа БИГЗ школство.
Професор развојне психологије у пензији Иван Ивић каже да су важни и штампани и дигитални уџбеници, али да морају постојати стандарди квалитета.
Штампани уџбеници су важни за младе нараштаје да науче да читају, како да раде на тексту, изваче идеје, објашњава.
Подсећа да добар дигитални уџбеник може да има предности над класичним, јер када се класични одштампају не мењају се наредне три године.
Важна информација за РОДИТЕЉЕ ђака ПРВАКА: Упис почиње 2. АПРИЛА, ево шта вам је све потребно
- Дигитални уџбеници могу се мењати чак и током школске године. И док штампани користе текст и слику у дигиталним могу да се користе аудио и видео инсерти - подсећа Ивић.
Како објашнсјава, ученици данас науче да је летећи чунак направио заокрет у текстилној индустрији, али ником од њих није јасно како је тај чунак изгледао.
- У дигитални уџбеник може да се убаци снимак и да се види како је тај чунак изгледао. Такође, могу да се направе симулације, да се прикажу различити лабораторијски експерименти - појаснио је Ивић.
Председница Савеза учитеља Србије Наташа Николић Гајић каже да је дигитализација неопходна, али да треба да се користи у складу са образовним циљевима , стандардима и исходима.
За дигитализацију је важно, подсећа, да се школа добро припреми - да има опрему, интернет, али је важна и обука наставника.
- Имамо учитеље и наставнике који на вишим школама и факултетима нису имали обуке које подразумевају информатичку писменост - напомиње она.
Део наставника користи савремене технологије, али за остале неопходна је обука, уверена је Николић Гајић.