Uvode se nova pravila u vožnji: Evo kakve će biti kazne za one koji JURE kroz naseljena mesta
Jedna od najdiskutabilnijih novina u Nacrtu zakona o bezbednosti u saobraćaju
Vozači koji voze između 70 i 80 kilometara na sat u naselju neće više dobijati nijedan negativni poen niti ostajati bez dozvole, već će za kaznu morati „samo” da plate 10.000 dinara, odnosno 5.000 ako plate u roku od osam dana.
Ovo je, kako se saznaje, jedna od najdiskutabilnijih novina u Nacrtu zakona o bezbednosti u saobraćaju koji bi trebalo do kraja godine da bude usvojen u Skupštini. To praktično znači da će vozači u naselju moći da voze i do 30 kilometara na sat brže nego što je dozvoljeno (50 km/h), a da pritom prođu samo sa novčanom kaznom.
Inače, prema još važećem zakonu, za prekoračenje brzine od 21 do 50 kilometara na sat u naselju predviđeni su novčana kazna od 6.000 do 20.000 dinara, četiri kaznena poena i zabrana upravljanja vozilom od najmanje mesec dana. Izmenom i dopunom zakona uvela bi se novčana kazna od 10.000 dinara za prekoračenje brzine od 21 do 30 kilometara na sat u naselju, što znači da će saobraćajna policija biti znatno blaža prema većini neodgovornih vozača.
Uvodi se novina u Zakonu o bezbednosti saobraćaja: Na tehničkom pregledu će fotografisati automobile
Da li TRUDNICE smeju da VOZE? Bez pojasa ili sa pojasom? Evo odgovora na SVE DILEME!
Kako se saznaje, u MUP-u su se odlučili na takav potez zbog velikog broja vozača koji su, recimo na mostovima, kažnjavani negativnim poenima i oduzimanjem dozvole zbog prekoračenja brzine, iako realno nisu ugrozili saobraćaj.
Profesor na Saobraćajnom fakultetu Milan Vujanić ističe da će takva odluka pretvoriti vozače u ubice pešaka na ulicama.
- Nauka je dokazala da prilikom sudara pri brzini od 80 kilometara na sat nema preživelih pešaka, a da pri brzini od 50 kilometara na sat, koliko je kod nas ograničenje u gradu, gine 40 odsto pešaka. Zato je, recimo, u Japanu ograničenje brzine u naselju 40 na sat, a u Parizu 30 kilometara na sat - naglašava Vujanić.
Kako kaže, sa životom pešaka ne bi smelo da bude kompromisa.
- Da bismo smanjili broj poginulih u saobraćaju, moramo sve vozače koji prekorače dozvoljenih 50 kilometara na sat kažnjavati kako novčano tako i negativnim bodovima i oduzimanjem dozvole - uveren je Vujanić.
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja smatra da su novine u kažnjavanju prekoračenja brzine nastale iz sistemski nepravilnog tumačenja postojećeg zakona.
- I u aktuelnom zakonu pod naseljem se podrazumeva izgrađen prostor sa objektima. To znači da, primera radi, mostovi nisu naselje i na njima bezbednost nije ugrožena kad vozači voze brže od propisanih 50 kilometara na sat, samo ne smeju da voze brže od 80. Ali opet ih je zbog toga saobraćajna policija često kažnjavala. S druge strane, mnogo veća opasnost je kada, recimo, vozač ide 80 na sat u Ulici Dimitrija Tucovića u Beogradu, gde imate pešake i stambene objekte - objašnjava Okanović.