VOZAČI, OPREZ: Ovo su najčešće greške koje pravite i na taj način ugrožavate živote sopstvene dece
Čuvajte živote
Prerana smrt Jovane Ljubić (27) i njene šestomesečne bebe Dunje, koji su u subotu oko 22 sata poginuli u stravičnoj saobraćajnoj nesreći kod Aleksinca na auto-putu Beograd - Niš, može da bude podsetnik na pravila i propise kojih se treba pridržavati kada se dete nalazi u kolima, a sve sa ciljem da sačuvamo živote najmlađih učesnika u saobraćaju.
Bila mi je najbolja drugarica i požrtvovana majka: Jovanina prijateljica neutešna zbog gubitka
TUGA! Preminula i majka bebe koja je poginula u nesreći kod Aleksinca, vozač kombija UHAPŠEN
Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja apeluje na roditelje da ne putuju bez bezbednosnog sedišta ili korpe, što je trenutna situacija u četiri od ukupno pet slučajeva.
- Poslednjih nekoliko godina deca u Srbiji najčešće ginu kao putnici u vozilima, a ne dok se nalaze u ulozi pešaka ili biciklista. To znači da su u trenutku smrti ona mahom sa roditeljima ili drugim najmilijima, a ne sama na ulici - kaže Okanović.
Roditelji imaju različita opravdanja, kaže Okanović, a uglavnom se sledeća ponavljaju: "ja sam pažljiv i savestan vozač i nema potrebe da kupujem dečje auto-sedište", "nosimo ga kad odlazimo na duža putovanja po auto-putu, ali nema potrebe da maltretiramo decu tokom gradske, lagane vožnje" ili "najsigurnije je da nosim dete u rukama, ni ja nisam imao posebno sedište kad sam bio dete, pa šta mi sad fali".
Da su ovo samo loša opravdanja, potvrđuju podaci iz 1994. godine kada je na našim putevima stradalo 149 dece, dok je 2016. godine ta brojka smanjena na svega 11.
- U slučaju sudara i prevrtanja, ljudi se ponašaju kao krpene lutke, a deca su znatno osetljivija i ranjivija pa na njih velike sile deluju još pogubnije. Zato svako dete koje ima manje od 135 cm treba da koristi auto-sedište, kako mu pojas ne bi prelazio preko vrata i glave, već preko grudi - objasnio je direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Zaboravite na ove navike u vožnji:
1. Majka nosi dete u naručju na zadnjem sedištu
- U slučaju čeonog sudara i udarca, npr. u zid, u vozilu koje se kreće 60 km/h, majka će delovati na dete opterećenjem koje je za 20 puta veće od njene kilaže, što znači da će sa jednom tonom vršiti pritisak na bebu. Takođe, postoje opasnosti od zakucavanja u zadnje sedište ili proletanja kroz šoferšajbnu.
2. Ponosni otac drži dete za volanom
- U ovom slučaju najveća opasnost preti od vazdušnog jastuka, koji se aktivira brzinom od 320 -350 km/h. Ako se dete nađe u zoni ispaljivanja, to može da bude fatalno po njega, može da zadobije unutrašnje krvarenje ili da premine na licu mesta.
3. Dete sedi pozadi između dva sedišta
- Na ovaj način deca mogu da u slučaju direktnog sudara odlete kroz staklo, instrument tablu ili da čak padne nekoliko desetina metara od auta, dok bi u slučaju prevrtanja vozila dete moglo da se nađe pod automobilom ili na njemu.
Na kraju prilažemo i kazne koje će biti propisane novim Zakonom o saobraćaju a koje bi na snagu trebalo da stupi oko Nove godine.
- U slučaju da se dete prevozi na prednjem sedištu ili tamo gde to nije predviđeno zakonom, vozaču se propisuje kazna od 120.000 dinara, dobija 14 kaznenih poena i dozvola mu se oduzima na osam meseci. Oni koji ne koriste adekvatna auto-sedišta za decu dobijaju 6 kaznenih poena, novčanu kaznu od 20.000 do 40.000 dinara i zabranu upravljanja motornim vozilom u trajanju od tri meseca - objašnjava Okanović.