ВОЗАЧИ, ОПРЕЗ: Ово су најчешће грешке које правите и на тај начин угрожавате животе сопствене деце
Чувајте животе
Прерана смрт Јоване Љубић (27) и њене шестомесечне бебе Дуње, који су у суботу око 22 сата погинули у стравичној саобраћајној несрећи код Алексинца на ауто-путу Београд - Ниш, може да буде подсетник на правила и прописе којих се треба придржавати када се дете налази у колима, а све са циљем да сачувамо животе најмлађих учесника у саобраћају.
Била ми је најбоља другарица и пожртвована мајка: Јованина пријатељица неутешна због губитка
ТУГА! Преминула и мајка бебе која је погинула у несрећи код Алексинца, возач комбија УХАПШЕН
Дамир Окановић, директор Комитета за безбедност саобраћаја апелује на родитеље да не путују без безбедносног седишта или корпе, што је тренутна ситуација у четири од укупно пет случајева.
- Последњих неколико година деца у Србији најчешће гину као путници у возилима, а не док се налазе у улози пешака или бициклиста. То значи да су у тренутку смрти она махом са родитељима или другим најмилијима, а не сама на улици - каже Окановић.
Родитељи имају различита оправдања, каже Окановић, а углавном се следећа понављају: "ја сам пажљив и савестан возач и нема потребе да купујем дечје ауто-седиште", "носимо га кад одлазимо на дужа путовања по ауто-путу, али нема потребе да малтретирамо децу током градске, лагане вожње" или "најсигурније је да носим дете у рукама, ни ја нисам имао посебно седиште кад сам био дете, па шта ми сад фали".
Да су ово само лоша оправдања, потврђују подаци из 1994. године када је на нашим путевима страдало 149 деце, док је 2016. године та бројка смањена на свега 11.
- У случају судара и превртања, људи се понашају као крпене лутке, а деца су знатно осетљивија и рањивија па на њих велике силе делују још погубније. Зато свако дете које има мање од 135 цм треба да користи ауто-седиште, како му појас не би прелазио преко врата и главе, већ преко груди - објаснио је директор Комитета за безбедност саобраћаја.
Заборавите на ове навике у вожњи:
1. Мајка носи дете у наручју на задњем седишту
- У случају чеоног судара и ударца, нпр. у зид, у возилу које се креће 60 км/х, мајка ће деловати на дете оптерећењем које је за 20 пута веће од њене килаже, што значи да ће са једном тоном вршити притисак на бебу. Такође, постоје опасности од закуцавања у задње седиште или пролетања кроз шофершајбну.
2. Поносни отац држи дете за воланом
- У овом случају највећа опасност прети од ваздушног јастука, који се активира брзином од 320 -350 км/х. Ако се дете нађе у зони испаљивања, то може да буде фатално по њега, може да задобије унутрашње крварење или да премине на лицу места.
3. Дете седи позади између два седишта
- На овај начин деца могу да у случају директног судара одлете кроз стакло, инструмент таблу или да чак падне неколико десетина метара од аута, док би у случају превртања возила дете могло да се нађе под аутомобилом или на њему.
На крају прилажемо и казне које ће бити прописане новим Законом о саобраћају а које би на снагу требало да ступи око Нове године.
- У случају да се дете превози на предњем седишту или тамо где то није предвиђено законом, возачу се прописује казна од 120.000 динара, добија 14 казнених поена и дозвола му се одузима на осам месеци. Они који не користе адекватна ауто-седишта за децу добијају 6 казнених поена, новчану казну од 20.000 до 40.000 динара и забрану управљања моторним возилом у трајању од три месеца - објашњава Окановић.