KOJA JE POSLEDNJA NADA DAVLJENIKA U VODI, KOME DA SE NADAJU? Oni su verovatno jedini koji mogu da im dođu! (VIDEO)
Da bi to bilo moguće potrebna je uigrana ekipa Helikopterske jedinice i Žandarmerije MUP-a Srbije
Koliko je teško doći do davljenika i ima li spasa i kada su mu na reci svi već predaleko? Kako se za te situacije pripremaju verovatno jedini koji do tako ugroženih mogu da dođu?
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2021/05/28/untitled_design_-_2021-05-28t114349.626.png?itok=LMDP-kXU)
Stigla vredna novčana donacija za Kolarac - Meridian u borbi za opstanak kulture
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2021/04/25/rusija_vojska_foto_sdilustracijaprofimedia_1.jpg?itok=OpAa0vml)
DRAMA IZNAD SANKT PETERBURGA: Ruski helikopter Mi-26 nosio suhoja Su-27, a onda se zakomplikovalo (VIDEO)
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2021/03/24/srrbija.jpg?itok=jAeZwCHK)
DA LI TO HRVATI PRETE KOMŠIJAMA? Oglasio se ministar odbrane povodom nabavke novih aviona i poslao PRETEĆU PORUKU (VIDEO)
Sa 30 metara visine kreće možda i poslednji pokušaj spasavanja. Da bi to bilo moguće potrebna je uigrana ekipa Helikopterske jedinice i Žandarmerije MUP-a Srbije. Bez obzira da li je reč o tekućoj vodi ili jezerima, bočnom dizalicom do potencijalnih davljenika stiže za manje od minut, a samo izvlačenje iz vode traje nešto duže.
Kada u vodi čekate spas nije svejedno čak ni kada je reč o vežbi. U realnim okolnostima, u slučajevima bujičnih poplava ovo bi mogla da bude i poslednja slamka spasa za davljenike.
Uslovi da se krene s tom operacijom su uvežbanost, a na licu mesta i preciznost. Spasvanja na vodi su i nešto komplikovanija od sličnih akcija na kopnu.
Dejan Ivkov, operater dizalice kaže da se suočavaju sa refleksijom od vode i imate smetnje koje može da podigne sam rotor.
- Međutim, na pristojnoj smo visini i gledamo da sve bude bezbedno da bi mogao da se izvede zadatak - naveo je Ivkov.
Specifična je i komunikacija helikpterske ekipe s roniocima.
- Imamo signale koje smo dogovorli ranije, pokazivanjem ruke signalizira se da li može da krene, da li mu treba vreme i da li je sve u redu, da možemo mi na vreme da uradimo kretanje i uzimanje ronioca i davljenika - objašnjava Ivkov.
Policijski helikopter H145 ima mogućnost i korišćenja autopilota dok lebdi nad vodom, ali ih piloti ne koriste.
- Ovo su kao što ste videli piloti koji se koriste "na ruke", jeste teže ali uvek napominjem imamo najobučenije pilote. Ovakve operacije nisu radili samo iznad rečnih tokova već i iznad mora gde je jako specifično i teško održavati mesto jer nemate vizuelne reference - rekao je komandant Helikoterske jedicine MUP-a Srbije Nenad Nedić.
U realnim okolnostima spasavanja tog tipa nisu česta.
- S oprememo koju helikopter ima posade moraju biti spremne da odrade zadatak ako do njega dođe. Ističemo, da je 2014. kada se desila poplava u Obrenovcu ova jedinica u prva dva dana podnela najveći teret - rekao je Nedić.
U realnim situacijama davljenici se na kuku koju bočna dizalica helikoptra spušta kače uz pomoć specifičnog pojasa ili korpe. I tada samo izvlačenje iz vode do sigurne unutrašnjosti helikoptra ne traje dugo.