NJIMA NIŠTA NE PROMIČE: Pogledajte kako izgleda trening Helikopterske jedinice MUP-a u NEMOGUĆIM USLOVIMA (VIDEO)
Traganje i spasavanje u noćnim, pa i u lošim vremenskim uslovima, jedan je od najvažnijih zadataka Helikopterske jedinice MUP-a Srbije
Da bi takve akcije mogle da se obave bezbedno, brzo i efikasno, potrebno je najmanje 50 sati dodatnog trenažnog leta. Ekipa RTS-a imala je ekskluzivnu priliku da prisustvuje jednom takvom letu.
Pronalaženje povređenih u noćnim uslovima, do kojih se spuštaju posebno obučeni spasioci, a zatim i njihovo uvlačenje u helikopter, zahtevaju koncentraciju svih članova ovog policijskog tima. Trenažni let obavlja se na neosvetljenom terenu, u realnom vremenu i s posebnom opremom.
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2021/02/18/srpski_avioni.jpg?itok=FQ9g5nNZ)
ZVUK AVIONA PARAĆE NEBO IZNAD BEOGRADA: Vazduhoplovna "egzibicija" Vojske Srbije
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2021/02/21/stefanovic_-_mos_5_-_glavna.jpg?itok=xxcTmF_l)
Namenska industrija Srbije na čelu sa SDPR izlaže na Sajmu u Ujedinjenim Emiratima
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2021/02/21/profimedia-04296106301.jpg?itok=F8Tx2sjr)
RUSKI "OKLOPLJENI ZMAJ" POKAZAO ZUBE: "Armata" prvi put izašla van ruskih granica (VIDEO)
- U ovakvim zimskim uslovima kada ima sumaglice, kada je hladno i kada nemamo orijentire na zemlji, najteže je pronaći osobu koja treba da se spasava. Kada se uoči osoba koja se spasava, helikopter pravi, kako mi to zovemo, mali školski krug – dolazimo na 60 metara iznad mesta za spasavanje i u tom trenutku se spušta spasilac s dizalicom na mesto spasavanja - objašnjava Vladan Rilak, pomoćnik komandanta za letačke poslove Helikopterske jedinice MUP-a.
Da bi spasilac krenuo ka povređenom, pilot ima zadatak da, kako oni to kažu, zalebdi odnosno da održava poziciju helikoptera stabilnom u odnosu na mesto iznad kog se obavlja spasavanje.
- Ono što je važno da mehaničar letač ima ulogu, a on je taj koji navodi, on je oči pilota jer pilot s naočarima za noćno letenje ne može da uoči unesrećenog ispod ili onog ko se podiže. Mehaničar koji stoji na skiji navodi pilota govoreći mu par metara napred, nazad - navodi Vlada Rilak.
Na starijim helikopterima stabilna pozicija se održavala ručno. Međutim, i sa upotrebom autopilota, korišćenje bočne dizalice nije jednostavan zadatak.
- Po složenosti i komplikovanosti odmah je ispod operacija nošenja podvesnog tereta s helikopterom, s tim da izvođenje letova s upotrebom bočne dizalice u noćnim uslovima s upotrebom navigacione opreme mogu reći najrizični deo i operacija koja se može sprovesti s helikopterom koji je namenjen za tu upotrebu - naglašava Nenad Nedić, komandant Helikopterske jedinice MUP-a Srbije.
Helikopterska jedinica MUP-a Srbije nije jedina koja poseduje ovakvu opremu.
- Koliko znamo, i vojni helikopteri imaju isti tip bočne dizalice i Hrvatska i Slovenija. Ono što je bitno mislim da smo jedni od retkih koji izvode te operacije u noćnim uslovima uz podršku navigacione opreme - dodaje Nenad Nedić.
Upotreba bočne dizalice svoju svrhu pokazala je, u punom kapacitetu, tokom poplava 2014. godine. Uz "bel 212", s kojim su tada spasavani ljudi s krovova u Obrenovcu, danas su bočnom dizalicom opremljena još dva helikoptera H-145, a istu opremu imaće i nove "superpume" koje u ovu jedinicu stižu naredne godine.