PRVI DOMAĆI AVION KOJI JE LETEO BRŽE OD BRZINE ZVUKA: J-22 Orao ponos domaće vazduhoplovne industrije (VIDEO)
J-22 orao je srpski dvomotorni jurišni avion razvijen i serijski proizvođen u kooperaciji Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije i Rumunije, kroz saradnju dvaju vazduhoplovnotehničkih instituta i vazduhoplovnih industrija. Prvi prototip je poleteo 1974. godine, a međunarodnu promociju doživeo je na vazduhoplovnoj izložbi u Parizu 1985. godine.
Orao ima istorijski značaj i po tome, što je on prvi domaći avion koji je leteo većom brzinom od brzine zvuka.
VOJSKA SRBIJE NEPRESTANO JAČA! Helikopteri H145M u našim borbenim redovima
NOVA VOZILA U VOJSCI SRBIJE: Dingo 2 uskoro stiže zahvaljujući donaciji ove države (VIDEO)
NOVA VARIJANTA "MILOŠ BOV M-16": Moćno borbeno vozilo koje će dodatno unaprediti operativne sposobnosti Vojske Srbije (VIDEO)
Nastao je usled potrebe da se dotadašnji jurišni avioni J-21 Jastreb, koji su se nalazili u naoružanju Ratnog vazduhoplovstva SFRJ, zamene savremenijim avionom za podršku, koji se može koristiti i za određene borbene zadatke vazduh-vazduh. Uzor, pri koncipiranju, bio je francusko-britanski jurišni avion Jaguar. Koncepcijska sličnost između ova dva aviona je očigledna - oba su dvomotorni visokokrilci sa ojačanim stajnim organima u gondolama trupa i sa sličnim rasporedom naoružanja i podvesnih linija.
Opšte karakteristike
Posada: 1 ili 2
Dužina: 13,02 m
Raspon krila: 9,63 m
Površina krila: 26 m²
Visina: 4,52 m
Trag točkova: 2,5 m
Maksimalna širina trupa: 1,68 m
Površina vertikalnog stabilizatora: 4,43 m²
Razmah horizontalnog repa: 4,72 m
Površina horizontalnog repa: 8,2 m²
Masa aviona: 5.750 kg
Masa spoljnjeg tereta: 2.800 kg
Masa unutrašnjeg goriva: 2.450 kg
Normalna poletna masa: 8.400 kg
Maksimalna masa uzletanja: 11.200 kg
Letne karakteristike
Dolet: 1 320 km
Borbeni radijus: 530 km
Brzina penjanja: 5.340 m/min
Najveća visina leta (plafon): 15.000 m
Granična ubrzanja: -4,2 g / +8 g
Motor
Motor: Dva Vajper Mk632-47, sa naknadnim sagorevanjem
Potisak motora: 17,79 / 22,24 kN sa naknadnim sagorevanjem
Naoružanje
- 2x top 23 mm-GŠ-23L sa 200 granata,
- do 2.800 kg podvesnog naoružanja na pet nosača na trupu i krilima
- različite vrste klasičnih avio-bombi slobodnog pada: fugasne, razorne, trenutno-rasprskavajuće - jugoslovenske i sovjetske proizvodnje
- kasetne bombe britanske proizvodnje BL-755 Beluga (može da nosi ukupno 4 komada tokom jedne borbene misije)(koje su i aktuelne u naoružanju mnogih NATO armija)
- za uništavanje aerodromskih pista, francuske probojne avio-bombe Durandal.
- nevođene rakete kalibra 57 mm, 128 mm i 260 mm, sa kumulativnim ili trenutno-rasprskavajućim dejstvom, sovjetske ili jugoslovenske proizvodnje
- radio-vođene rakete jugoslovenske proizvodnje tipa "Munja", dometa oko 10 km
- televizijski vođene rakete američke proizvodnje tipa AGM-65 Maverik (proizvedene osamdesetih godina prošlog veka i aktuelno u naoružanju vojske SAD i nekih NATO armija)
- u unutrašnjem kontejneru integrisan je sistem za pasivnu protiv radarsku i IC zaštitu.