BRITANCI POTROŠILI BOGATSTVO NA "NEISPRAVNE" TENKOVE: Imaju jednu ogromnu manu, svi im se smeju zbog toga
Očigledno da novac ne znači uvek i kvalitet
Velika Britanija potrošila je neverovatnih 3,2 milijarde funti (4,5 milijardi dolara) na tenkove koji ne mogu da pucaju dok se kreću, izveštava Tajms. Vest dolazi nakon što su kritičari pozvali vladu da nadogradi svoju "žalosnu" oklopnu flotu.
AMERI KUPUJU U KRAGUJEVAČKOJ "ZASTAVI" Oduševljeni kvalitetom srpskog oružja, spremili ogroman novac
AMERI SE SPREMAJU ZA RAT VELIKIH RAZMERA? Kongres doneo odluku koja je upalila crveni alarm u svetu
TVRDILI SU DA JE BIO MOĆNIJI OD DANAŠNJEG F-22 RAPTORA: Kako je superlovac YF-23 doživeo krah (VIDEO)
Razvijeno od Dženeral Dinamiksa, oklopno borbeno vozilo Ajaks toliko je impresioniralo tadašnjeg premijera Dejvida Kamerona da je naručio 589 njih 2014. godine. Datumi isporuke su u međuvremenu propušteni, a vojska još uvek čeka na uvođenje vozila, ali Tajmsov izveštaj u nedelju je otkrio da su se tehnički stručnjaci susreli sa brojnim "sigurnosnim problemima", uključujući prekomernu buku u vozilima i topove koji ne mogu vatra u pokretu zbog vibracija.
Naoružana topovima od 40 mm i lakim mitraljezima, vozila Ajaks lakša su i upravljivija od ostarelog glavnog borbenog tenka Britanije Čelendžer 2. Kao takva, nemogućnost pucanja tokom kretanja čini vozila beskorisnim za izviđačke jedinice koje bi ih na kraju koristile na terenu.
Ipak, britanska vlada je za vozila dala više od 3,2 milijarde funti, od ukupnih troškova programa od 5,5 milijardi funti, prema dokumentima Ministarstva odbrane u koje je Tajms imao uvid. Najnoviji krug plaćanja, koji je iznosio skoro 600 miliona funti, izvršen je ove godine.
Nadzorni organi vladine potrošnje su očigledno nesrećni, a jedan od Tajmsovih izvora sugerisao je da plaćanja nisu povezana sa isporukom radnih vozila. Ako je to slučaj, isporučilac je zaradio veliki novac bez ijednog isporučenog vozila.
Ajaks je zamišljen da zameni zastarele lake tenkove Simitar iz 1970-ih, koje trenutno koriste oklopne izviđačke jedinice, ali budućnost takvih vozila bila je neizvesna i pre nego što su se pojavili najnoviji problemi sa Ajaksom. Kada je premijer Boris Džonson prošle godine predstavio masovno povećanje izdataka za odbranu, rekao je da će vladina potrošnja "biti usredsređena na tehnologije koje će revolucionirati ratovanje", uključujući velika ulaganja u veštačku inteligenciju i stvaranje svemirske komande RAF-a, sposoban da lansira raketu iz Škotske 2022. godine.
Međutim, parlamentarni odbor je u martu kritikovao vladu zbog zanemarivanja britanskih konvencionalnih snaga, skrećući pažnju na "žalosno" stanje oklopnih vozila Njenog Veličanstva. Njihov izveštaj žestoko je kritikovao troškove i kašnjenja u vezi sa programom Ajaks, uključujući pitanje vibracija koje je ministar odbrane Ben Volas krajem prošle godine nazvao "malom pauzom u području oko kupole".
- Od vozila koja još uvek imamo, neka datiraju iz ranih 1960-ih, kada je Moris 1100 bio najpopularniji automobil, a Elvis popularan - rekao je tada predsednik odbora Tobijas Elvud.
- Mešavina birokratskog odugovlačenja, vojne neodlučnosti, lošeg upravljanja finansijama i opšte nesposobnosti dovela je do ozbiljne i trajne erozije naših vojnih sposobnosti - dodao je.
Ipak, Ajaksov galimatijas nije prvi kada se rado o lošem upravljanju u britanskom ministartsvu odbrane.
Kada je Ministarstvo odbrane krajem 1980-ih zamenilo Enfild SA80 kao službenu pušku, ubrzo su se pojavili problemi. Oružje bi se zaglavilo, metalne komponente bi se rđale i deformisale, a pokazalo se potpuno neupotrebljivim u pustinjskim okruženjima - što je postalo očigledno kada su britanski vojnici učestvovali u Zalivskom ratu. Nakon što je posleratni izveštaj o identifikovanju ovih grešaka procurio u štampu, ministarstvo se prvo pretvaralo da je izveštaj lažan, pre nego što je krenulo u skupi program nadogradnje.
U skorije vreme, ministarstvo je napadnuto jer je potrošilo toliko novca na svoja dva nova nosača aviona klase "kraljica Elizabeta" da nije moglo priuštiti avione i brodove za podršku koji su bili potrebni za njihovo raspoređivanje godinu dana i nije moglo da modifikuje brodove da izvrše iskrcavanje amfibija - jedno od njihovih glavnih funkcija.
Dalje, američke borbene avione F-35 koje bi ovi nosači lansirali mučila su kašnjenja, nedostaci u dizajnu i prekoračenje troškova, do tačke kada je ministarstvo odbilo da kaže da li će kupiti svoju prvobitnu porudžbinu od 138 F-35, i odbio da ponudi procenu troškova za program u celini. Procenjuje se da će 48 aviona koji su već naručeni koštati 9,1 milijardu funti do 2025. godine, a vlada nije komentarisala da li će troškovi nadogradnje dodatno povećati tu cifru.
Više vesti o domaćem i stranom naoružanju, pročitajte OVDE.