БРИТАНЦИ ПОТРОШИЛИ БОГАТСТВО НА "НЕИСПРАВНЕ" ТЕНКОВЕ: Имају једну огромну ману, сви им се смеју због тога
Очигледно да новац не значи увек и квалитет
Велика Британија потрошила је невероватних 3,2 милијарде фунти (4,5 милијарди долара) на тенкове који не могу да пуцају док се крећу, извештава Тајмс. Вест долази након што су критичари позвали владу да надогради своју "жалосну" оклопну флоту.
АМЕРИ КУПУЈУ У КРАГУЈЕВАЧКОЈ "ЗАСТАВИ" Одушевљени квалитетом српског оружја, спремили огроман новац
АМЕРИ СЕ СПРЕМАЈУ ЗА РАТ ВЕЛИКИХ РАЗМЕРА? Конгрес донео одлуку која је упалила црвени аларм у свету
ТВРДИЛИ СУ ДА ЈЕ БИО МОЋНИЈИ ОД ДАНАШЊЕГ Ф-22 РАПТОРА: Како је суперловац YF-23 доживео крах (ВИДЕО)
Развијено од Џенерал Динамикса, оклопно борбено возило Ајакс толико је импресионирало тадашњег премијера Дејвида Камерона да је наручио 589 њих 2014. године. Датуми испоруке су у међувремену пропуштени, а војска још увек чека на увођење возила, али Тајмсов извештај у недељу је открио да су се технички стручњаци сусрели са бројним "сигурносним проблемима", укључујући прекомерну буку у возилима и топове који не могу ватра у покрету због вибрација.
Наоружана топовима од 40 mm и лаким митраљезима, возила Ајакс лакша су и управљивија од остарелог главног борбеног тенка Британије Челенџер 2. Као таква, немогућност пуцања током кретања чини возила бескорисним за извиђачке јединице које би их на крају користиле на терену.
Ипак, британска влада је за возила дала више од 3,2 милијарде фунти, од укупних трошкова програма од 5,5 милијарди фунти, према документима Министарства одбране у које је Тајмс имао увид. Најновији круг плаћања, који је износио скоро 600 милиона фунти, извршен је ове године.
Надзорни органи владине потрошње су очигледно несрећни, а један од Тајмсових извора сугерисао је да плаћања нису повезана са испоруком радних возила. Ако је то случај, испоручилац је зарадио велики новац без иједног испорученог возила.
Ајакс је замишљен да замени застареле лаке тенкове Симитар из 1970-их, које тренутно користе оклопне извиђачке јединице, али будућност таквих возила била је неизвесна и пре него што су се појавили најновији проблеми са Ајаксом. Када је премијер Борис Џонсон прошле године представио масовно повећање издатака за одбрану, рекао је да ће владина потрошња "бити усредсређена на технологије које ће револуционирати ратовање", укључујући велика улагања у вештачку интелигенцију и стварање свемирске команде РАФ-а, способан да лансира ракету из Шкотске 2022. године.
Међутим, парламентарни одбор је у марту критиковао владу због занемаривања британских конвенционалних снага, скрећући пажњу на "жалосно" стање оклопних возила Њеног Величанства. Њихов извештај жестоко је критиковао трошкове и кашњења у вези са програмом Ајакс, укључујући питање вибрација које је министар одбране Бен Волас крајем прошле године назвао "малом паузом у подручју око куполе".
- Од возила која још увек имамо, нека датирају из раних 1960-их, када је Морис 1100 био најпопуларнији аутомобил, а Елвис популаран - рекао је тада председник одбора Тобијас Елвуд.
- Мешавина бирократског одуговлачења, војне неодлучности, лошег управљања финансијама и опште неспособности довела је до озбиљне и трајне ерозије наших војних способности - додао је.
Ипак, Ајаксов галиматијас није први када се радо о лошем управљању у британском министартсву одбране.
Када је Министарство одбране крајем 1980-их заменило Енфилд СА80 као службену пушку, убрзо су се појавили проблеми. Оружје би се заглавило, металне компоненте би се рђале и деформисале, а показало се потпуно неупотребљивим у пустињским окружењима - што је постало очигледно када су британски војници учествовали у Заливском рату. Након што је послератни извештај о идентификовању ових грешака процурио у штампу, министарство се прво претварало да је извештај лажан, пре него што је кренуло у скупи програм надоградње.
У скорије време, министарство је нападнуто јер је потрошило толико новца на своја два нова носача авиона класе "краљица Елизабета" да није могло приуштити авионе и бродове за подршку који су били потребни за њихово распоређивање годину дана и није могло да модификује бродове да изврше искрцавање амфибија - једно од њихових главних функција.
Даље, америчке борбене авионе Ф-35 које би ови носачи лансирали мучила су кашњења, недостаци у дизајну и прекорачење трошкова, до тачке када је министарство одбило да каже да ли ће купити своју првобитну поруџбину од 138 Ф-35, и одбио да понуди процену трошкова за програм у целини. Процењује се да ће 48 авиона који су већ наручени коштати 9,1 милијарду фунти до 2025. године, а влада није коментарисала да ли ће трошкови надоградње додатно повећати ту цифру.
Више вести о домаћем и страном наоружању, прочитајте ОВДЕ.