JEDINA ŽENA KOMANDOS! Popravlja helikopter, spasava živote
Poručnik Tanja Krstović, jedina je žena sa završenom vojnom akademijom u Oružanim snagama Bosne i Hercegovine (OS BiH) i jedina žena inženjer letač na helikopteru. Svoj poziv, za koji kaže da je najlepši, preporučuje hrabrim i odvažnim.
Ova Banjalučanka članica je Prvog helikopterskog skadrona Brigade vazdušnih snaga i protivvazdušne odbrane u Banjaluci, na aerodromu Mahovljani. Dio je tima koji pomaže i učestvuje u humanitarnim akcijama.
Sa ovom mladom poručnicom ekipa Anadolu Agency (AA) razgovarala je na aerodromu u Mahovljanima. Pregledajući helikopter Mi-8T ispričala je kako je ostvarila svoju životnu želju, jer je o ovom pozivu maštala od detinjstva.
- Po završetku srednje škole interesovala sam se o mogućnostima školovanja na vojnoj akademiji, ali na školovanje su upućivani samo muškarci, rekla je Tanja Krstović.
Tanja Krstović, jedina žena sa završenom vojnom akademijom u #OSBiH i inženjer letač na helikopteru #BiH #vojska https://t.co/qGpua1AVLA pic.twitter.com/vf67ZUGgbZ— ANADOLU AGENCY (BHS) (@aa_balkans) November 12, 2016
Tadašnje Ministarstvo odbrane Republike Srpske uputilo ju je na vazduhoplovnu vojnu akademiju u Grčku 2005. godine, iako pre toga nisu slali devojke na vojnu akademiju, a nije ni postojao plan školovanja za žene. Pet godina kasnije je stekla zvanje diplomiranog inženjera za avion-motor.
- Po završetku vojne akademije postavljena sam na mesto komandira kontrole kvaliteta u Prvom helikopterskom skadronu Brigade vazdušnih snaga i protivvazdušne odbrane u Banjaluci, na aerodromu Mahovljani. Tokom rada završila sam dodatne obuke i stekla zvanje inženjera letača na helikopteru Mi-8T, kaže ona.
- Kao žena nisam bila u povlaštenom položaju. Obuka je bila jednaka za sve, imali smo psihofizičke obuke i pešadijske obuke svakodnevno. Nisam imala problema da se uklopim u muško okruženje obzirom na privrženost pozivu.
Sada učestvuje u aktivnostima održavanja vazduhoplova, letačkim aktivnostima i pregledima helikoptera.
- Radni dan počinje u osam časova i traje osam sati, ponekad i duže. Nakon dolaska imamo jutarnju smotru, odnosno postrojavanje. Ukoliko su planirane letačke aktivnosti imamo obavezne lekarske preglede, ispričala je Tanja Krstović.
- Nakon leta, imamo posleletni pregled helikoptera, popunjavanje vazduhoplovne tehničke dokumentacije i analizu nakon letačkog dana, ispričala je ona.
Na pitanje koliko često leti odgovorila je da to zavisi od ispravnosti helikoptera. Za svoj posao kaže da je veoma odgovoran i izazovan. Iz dosadašnje karijere u sećanje joj se najdublje urezala akcija u kojoj je prošle godine bila član posade spasilačkog helikoptera prilikom pada malog sportskog aviona nedaleko od Tuzle i Doboja.
- Meteosituacija je bila veoma nepovoljna i teren nepristupačan. Zahvaljujući uigranosti i iskustvu posade unesrećeni su evakuisani do najbližeg zdravstvenog centra”, prisetila se poručnica Krstović.
Bez obzira na ovakve akcije kaže da je svaki letački dan neobičan, poseban na svoj način.
U budućnosti želi da se i dalje obrazuje u struci, ali i da nastavi sa letačkim aktivnostima, a naročito bi je usrećila prilika da “isproba” i helikopter Mi-28.